Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fasanpassere/skrukhøns  (Læst 7924 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin G

• Bruger
Fasanpassere/skrukhøns
« Dato: 04 Juli , 2011, 20:27 »
Jeg har i år måtte sande, at mine nuværende dværghøns ikke er optimale til deres job.

Jeg har danske landhøns i dværg - smukke små høns.

De har dog det lille problem, at de er UMULIGE at flytte efter de har lagt sig skruk. For at jeg kan styre rugningen af fasanæggene, vil jeg meget gerne kunne flytte dem i særskilte rum.

Mit spørgsmål er så nu - hvilken race bør jeg skifte til?

Er agerhønsefarvede wyandotter de optimale eller andre bedre bud?

De skal kunne følgende:
- være relativt lette at styre skruktidspunktet på
- de skal være til af flytte i særskilte rum
- de skal være lette af få til af acceptere maskinudrugede kyllinger
- de skal være pokkes gode kyllingeførere

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Fasanpassere/skrukhøns
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2011, 20:31 »
hvorfor ikke venre med og flytte dem til de har accepteret kyllingerne??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Martin G

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2011, 20:51 »
De får først ekstra kyllinger efter de selv har udruget!

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2011, 21:25 »
Dværg wyandotter er fanstiske skruk høne og hønemødre. farve underordnet tror jeg.
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2011, 21:34 »
Jeg kender flere der bruger dværg kochin til at ruge fasan kyllinger ud. De skrukker konstant. Man kan (som regel) flytte dem uden problemer. Ofte adoptere de kyllinger der er flere uger gamle. Men de er elendige til at flyve op i træerne så de skal være lukket forsvarligt inde om natten.
Jeg har en bekendt som kender en der har imellem 30 og 50 kochin høner til at ruge fasan kyllinger ud med. Ved siden af har han en rugemaskine og sætter bare det ekstra antal kyllinger til, som passer med det antal, køberne gerne vil have.
Hvis de ikke går for koldt så kan en høne godt passe 20-25 kyllinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2011, 21:39 »
Jeg bruger mine store blandingshøns - blanding af orpington og faverolle - bl.a. - De skrukker så det er en lyst, er flytbare og gode kyllingepassere. Mine blandingshøns har en tendens til at skrukke mere end de racehøns jeg har.
Mvh.

Lars
Lars

Offline Martin G

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2011, 15:23 »
Tak for diverse input!

Jeg må vist hellere se om ikke det er til af finde et par kochinhøner et sted på fyn.

Offline Martin G

• Bruger
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2012, 14:43 »
Jeg har i år fulgt jeres råd og prøvet kochin, dværg succex og wyandottet til at udruge og passe fasankyllinger.
Status på dette projekt blev:
Dværg sussex, svære at flytte, havde svært ved at accepterer kyllinger der blev sat til. De får ikke genvalg.
Wyandottet, både skidt og godt, nogle kunne flyttes og ville tage kyllinger men desværre også det modsatte. Prøver igen næste sæson.
Kochin, de rene rugemaskiner og kyllingepassere. De kunne flyttes rundt som det passede mig, tog hvad som helst under sig og hakkede ingen kyllinger overhovedet. De bliver førstevalg til kommende sæson. Virkeligt dejlige høns - er kun ked af jeg ikke har prøvet dem før nu.
Nu er ovenstående kun mine iagttagelser af 15 - 20 skrukhøns, så der er sikker andre med modsatte erfaringer.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2012, 14:49 »

Kochin, de rene rugemaskiner og kyllingepassere. De kunne flyttes rundt som det passede mig, tog hvad som helst under sig og hakkede ingen kyllinger overhovedet. De bliver førstevalg til kommende sæson. Virkeligt dejlige høns - er kun ked af jeg ikke har prøvet dem før nu.
Nu er ovenstående kun mine iagttagelser af 15 - 20 skrukhøns, så der er sikker andre med modsatte erfaringer.

Jeg har helt de samme erfaringer med Dværg Kochin som levende rugemaskiner, da jeg før i tiden i en temmelig lang årerække benyttede dem i stort tal til udrugning af kyllinger.

Og så er racen Dværg Kochin tilmed en rigtig dejlig race, som er meget rolig og nem at omgåes.

Offline Liv

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2012, 09:01 »
Super dejligt at du har lavet en update på din tråd.  /o At få del i hinandens erfaringer er en af de bedste ting ved dette forum, synes jeg!  ;D
Venlig hilsen
Liv

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2012, 11:13 »
Kender en der udelukkende bruger silkehøns ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2012, 13:20 »
Arnold Østergaard-Frandsen bruger kun store Silkehøns i Gule og de er rigtig gode til det. Ellers er han imod bruge af store racer til Fasaner, da det altid ender med at et par kyllinger bliver tråt ihjel. Så helst dværghøns og hørt om at Dværg Kochin, Dværg Orpington er nogle af de mest brugte til at udruge fasanæg. Vores tidligere genbo brugte Dværg Wyandotter fra os i et mix af Guld sortbåndet på Gul sort-columbia og de var de bedste skrukhøns han nogensinde havde prøvet.

Vil sige at blande farver eller to gode skrukracer vil tit give endnu bedre skrukhøns der bare kan det og ofte. Har læst om en der blander Dværg Kochin med Dværg Orpington og Store Silkehøns og sælger dem som skrukhøns til fasanopdrættere, da det er de bedste skrukhøns man kan få til at overtage æg/kyllinger og ællinger inden det blev forbudt at have ænder og høns gående sammen. Så det kan tit forbedre evnen i første generation ved at blande to gode skrukracer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2012, 17:14 »
Jeg har haft 2 gule dværg wyandotter, som har været skruk i år, især den ene var meget rolig, man kunne side og klø hende i nakken uden det gjorde noget. Man kunne flytte dem begge dog hakkede den ene lidt, men de var ikke slemt :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.