Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - sløj hane  (Læst 3328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ida

• Passiv bruger
Hjælp - sløj hane
« Dato: 04 Juli , 2011, 13:29 »
Min flotte Plymouth Rock-hane på 1½ år hænger med næbbet. Han sidder på kanten af damernes rede og har siddet dér siden torsdag...  Han nægter at flytte sig, men har ingen synlige skader eller synlige tegn på sygdom. Jeg er klar over, at det nok er ret alvorligt, når hanen "melder sig ud" af flokken, men jeg vil frygtelig gerne redde ham, for han er både (forholdsvis) rar og smuk...

Jeg "håndfodrer" ham med hønseguf, bær, knækkede majs og andre livretter og selvfølgelig rent vand.. Det er lykkedes mig at holde ham gående til nu, men der er ingen fremskridt...

Fredag eftermiddag ringede jeg til min dyrlæge, som jeg er stamkunde hos (med heste, hund og katte). Hun anbefalede varme og han har derfor siden fredag haft varmelampe over sig, men der er fortsat ingen bedring. Har I nogle gode råd?

Min egen teori er, at han har frosset i sidste uge, da temperaturen gik fra 30 grader til 15 inden for et døgn... men giv mig gerne dit bud  ???
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp - sløj hane
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2011, 14:54 »
Jeg har ingen svar til dig, desværre

Men jeg tror ikke på det med varmen.
Dog så kan varme og væske kurere meget, hvis angrebet af virus af en eller anden slags.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ida

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2011, 10:12 »
Skipper hænger stadig på - men ingen synlig bedring... Han drikker dog godt og spiser også en smule...

Jeg har fået tips til, hvad jeg yderligere skal tjekke, om han er tynd, utøj mv. - men flere tips er velkomne...
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2011, 11:15 »
Jeg ville skynde mig at give ham en ormekur, lige gyldigt om der er synlige orm eller ej.

Den med nedgang i temperatur tror jeg heller ikke på.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ida

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2011, 11:33 »
Hanen lever endnu - men stadig ingen stadig. Jeg har opdaget, at han ud over at være sløv og passiv har diarre.

Jeg talte med en stor-hønsefarmer (en pap-far til en veninde) i går, som mener, at han har tarmbetændelse (og at vi da bare skulle hugge hovedet af ham) men nu til morgen har jeg været forbi dyrlægen og hentet tre sprøjter med Tetracyllin Inj. som jeg så giver ham tre dage i træk i brystmuskulaturen. Han fik så første sprøjte til morgen og jeg kan næsten ikke vente med at komme hjem fra arbejde og kigge til ham...  han får desuden A-38 med en müsli af knækkede majs, undulatfrø og havregryn på, så håber jeg, det kan genoprette balancen i maven.

Min dyrlæge er ret "blank" på høns, men hjælper beredvilligt, når jeg (nu for tredie gang) ringer med teori om hvad han fejler - og spørger til, hvad vi kan gøre for ham... Det kommer vist til at koste en plade chokolade til dyrlægen - især hvis han klarer skærerne... (de tre spøjter kostede kun kr. 126,00, hvoraf recepten kostede de 100,00)

Opdatering følger senere...
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2011, 12:26 »
Det er altså dejligt at høre om dyrlæger uden hønsekendskab er villig til at prøve sig frem og lære i stedet for blankt at afvise behandling.

Jeg har også haft høns med tarmbetændelse og det var utrolig så hurtigt hønen blomstrede op igen efter antibioikabehandlingen, så jeg håber, at du kan glæde dig.

Pøj, pøj
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ida

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2011, 09:31 »
Øv, Skipper klarede ikke skærene. Han livede kortvarigt op af antibiotikabehandlingen - men blev så mere og mere sløj. I går besluttede vi at befri ham for hans lidelser og huggede hovedet af ham... Han fik en fin begravelse mellem ribsbuskene, hans yndlingsbær...

Han var ikke køn bagi, kunne vi så tydligere se, da han ikke længere var i live. Min genbo, som også er mangeårig hønse-holder mener, at endetarmen nogle gange ligesom slår knude, så hønsene ikke kan komme af med afføringen, der så står i tarmen og bliver tyndt og ætser dem bagi. Har nogen hørt om noget lignende - eller er det en gang vås?  ???
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde