Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom lopperne!  (Læst 4854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Så kom lopperne!
« Dato: 04 Juli , 2011, 08:42 »
Da jeg skulle skifte redehalmen i går, vrimlede det med små sorte sataner og små hvide ditto i rederne... Hønselopper!! Grrr!!! <B

Jeg fjernede alt i hønsehuset: Sand, halm, redekasser, hønsetrappe og hønsestige. Kun siddepindene fik lov til at blive. Derefter vaskede jeg alle vægge ned med rodalon og ajax. Huset blev sprayet med insektgift der også tager æg, og til sidst blev nyt grus kørt ind i huset. Det tog 7 timer, og jeg mangler stadig at rense stigen, hønsetrappen og redekasserne.

Hønsene er bare ikke blevet behandlet endnu, og det mærkelige er, at jeg ikke kan få øje på en eneste loppe på nogen af dem. Jeg har set efter i nakke, under vingerne ved halefjerene og hen over ryggen, men jeg har ikke kunnet se nogen. Er det normalt?

Hvad er bedst at behandle hønsene med? Jeg tør næsten ikke bruge den gift jeg har, da det er noget skrapt noget indkøbt i Spanien. Eller tør jeg? Hanerne er sprayet med dette mod kalkben, og det gjorde ingen skade, men det var jo også kun benene der blev sprayet dengang.

Hvis jeg skal ud og købe noget, skal jeg så prøve "drop-lop" fra America, chok-spray eller frontline vet. til katte?

De har fået en stor murbalje med halm i, til at lægge æg i. Den brugte de også i går, og både høns og haner er meget forvirrede og forargede over, at jeg har fjernet deres redekasser. Alle kroge blev undersøgt i går: bag fodertønden, i det lille hus fra Maxsø, på græsset osv., ind til jeg fandt en stor murbalje med halm og derefter fik lagt et låg på, så der var lidt hyggeligt og mørkt. Den købte de.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Så kom lopperne!
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2011, 09:03 »
Det eneste jeg bruger er drop-lop og det virker bare. Jeg er desværre ikke for god til bare at give dem det hver halve år så der når gerne at komme utøj inden  *s
Men det virker og det er kun lige et par dryp de skal have, det er så nemt.  ;D
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2011, 09:05 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2011, 10:05 »
Æv Tanja /d

Jeg bruger drop-lop forebyggende, og hønsene har aldrig været angrebet af lus eller andet kryb, så det kan jeg kun anbefale, men jeg ville nok give dem et pust chok-spray, når du nu har krybene på besøg.

Om du kal bruge den spanske gift, er jo en vurderingssag Tanja...selv ville jeg aldrig anvende noget, jeg ikke var 100% sikker på ufarligt.

Pøj, pøj med bekæmpelsen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2011, 13:35 »
Jeg vil prøve at lave min egen drop-lop. 5 liter propylenglucol koster ca. 200 kr. og hvidløgsekstrakt og lavendel har vi selv. 5 liter er godt nok meget, men det kan være jeg kan finde nogen her fra forum at dele med.

Resten af den spanske gift er brugt på redekasserne, trappen og stigen. Hønsene har ikke fået nogen behandling endnu ud over hønseguf med et kæmpe læs hvidløg oveni.
Venlig hilsen Tanja

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2011, 14:01 »
Tanja drop-lop koster ca 125 kr mener jeg det er.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2011, 14:10 »
Tanja drop-lop koster ca 125 kr mener jeg det er.
150 kr. inkl. moms for 50 ml, og så kommer forsendelsen oveni. Jeg synes det kunne være sjovt at eksperimentere med sin egen drop-lop, så det tror jeg, jeg vil gøre :).
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2011, 07:40 »
Nu har jeg lavet hjemmelavet "drop-lop", men for at være 100% sikker på at dræbe alt utøj på hønsene, hvad skal jeg da bruge? Jeg er villig til evt. at betale for frontline vet. til katte og derefter kassere æg i en måneds tid (de lægger alligevel næsten ikke nogen for tiden /d), men er der noget der er mere virksomt/billigere/nemmere?

Jeg skal behandle 16 høns og 17 store kyllinger. 
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2011, 08:05 »
Jeg har heldigvis aldrig haft lus i flokken, men tror du ikke, at Frontline er lige skrap nok????
Det lyder til her blandt lusebefængte medlemmer  ;), at et pust chok-spray er rigeligt. Hvis de så samtidig får et par dråber af din hjemmelavede drop-lop mixtur, så tror jeg da, at du skulle være kommet lusene til livs.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 07 Juli , 2011, 22:16 »
Jeg har brugt frontline pour on vet til hunde til mine høns, de lever endnu. dog smagte æggene ikke godt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 07 Juli , 2011, 22:25 »
@ Patricia

I hvor lang tid smagte æggene ikke godt ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub