Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store gæslinger i flytbar indhegning?  (Læst 5948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
Store gæslinger i flytbar indhegning?
« Dato: 03 Juli , 2011, 17:04 »
Hej alle.

Jeg er den heldige ejer af fem to måneder gamle gæslinger... de har ædt alt det græs der var i deres nuværende indhegning.

Derudover har jeg også to ponyer...

Mit spørgsmål går på om jeg kan lave en midlertidig indhegnig inde ved hestene, så gæslingene kan få noget nyt græs.... Regner med at der skal være en strømførende tråd? Men kan dette lade sig gøre? Hvis det kan, skal der så være en eller to tråde? Og hvor højt skal de være over jorden?

I øjeblikket er der ikke strøm i det net der er omkring deres egen indhegning som de deler med fem ænder...
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Erik Christfort

• Passiv bruger
Sv: Store gæslinger i flytbar indhegning?
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2011, 18:10 »
hvis dine heste ikke er specielt aggresive kan du så ikke bare lige lave en cirkel af noget hegnværk og så sætte dem derud om morgenen og så sætte dem ind om aftenen :) ? evt. ikke hver dag hvis du ikke orker det
Mvh. Erik

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2011, 18:31 »
vores hegn er 120 cm højt og har 1 strømførende tråd i 15 cm. højde. Vi har ikke stækket vingerne på vores gæs, som er nogenlunde jævnaldrende med dine (måske lidt ældre). Indhegningen huser også 9 ællinger, men ingen andre dyr, og er 100 m. i omkreds.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2011, 08:19 »
hvis dine heste ikke er specielt aggresive kan du så ikke bare lige lave en cirkel af noget hegnværk og så sætte dem derud om morgenen og så sætte dem ind om aftenen :) ? evt. ikke hver dag hvis du ikke orker det

Jeg har en lille shetlænder hingst, som jeg ikke er sikker på hvordan vil reagerer... derfor det med strømmen... men der det nok med en enkelt hvid strøm trå?
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2011, 08:34 »
vi har som sagt kun den ene strømførende tråd på nede i "ingen-ræve-skal-grave-her"-højde, og gæssene holder virkelig sammen, larmer, hvis de føler sig truet - og flytter sig i øvrigt uden problemer. Vi har brugt dyrehegn rundt om indhegningen, det der med 5x10 cm. "maskestørrelse", hvad har du rundt om hestene?
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2011, 10:44 »
Jeg har faktisk både nethegn, med 15 x 15 vil jeg tro, og to indvendige strømførende tråde... Dette er nok til grisene også... Men det er ikke så meget ræven jeg er bange for... det er mere det at holde gæsne på den "aftalte" plads, for jeg er ikke sikker på at min shetlænder vil lade dem i fred, hvis de kommer uden for indhegningen...

Men det jeg forestiller mig er at jeg har fire hegnspæle, af den slags der er midlertidige og lette at flytte, som så skal flyttes hver dag, sammen med en hvid strømførende hestetråd.... Vil dette kunne lade sig gøre?
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Juli , 2011, 11:03 »
ja altså før vi havde gæslingerne i den nuværende indhegning, havde vi bare grønt havehegn med samme str. huller som du beskriver og tentorpæle på græsset i haven. Da de havde ædt hele plænen indenfor indhegningen, flyttede vi dem 5-10 meter og de skøre gæs nægtede at flytte med. De gik troligt ind hver aften, når vi hyrdede dem 50 meter hjem til hønsehuset, men når vi så gik mod indhegningen igen næste morgen, lagde de sig nærmest i protest på det afgræssede stykke og ville IKKE med. Hvis de fritgående høns skulle risikere at komme til at betræde "deres" stykke af græsset, blev de jaget væk. Efter nogle dage blev det nemmere at få dem til at acceptere den nye plads, men hver aften og morgen når de kom forbi deres gamle stykke, var der gensynsglæde og ophold, så kort sagt:

jeg tror ikke du får nogensomhelst problemer med at holde dem til et bestemt sted. Du behøver heller ikke strøm for at holde dem inde - det er kun for at holde ræven ude. Vi havde ikke strøm på, da de havde små indhegninger i haven.
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Juli , 2011, 11:05 »
okay, tak for det :) jeg ser hvad vi finder ud af derhjemme :)
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)