Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccine på havehøns  (Læst 8566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Vaccine på havehøns
« Dato: 02 Juli , 2011, 23:13 »
Jeg har tænkt en del på om man bør vaccinere sine høns, når de kun er i ens have. Eller er det kun udstillingshøns, som er udsat for de sygdomme man vaccinerer mod? Vil jo gerne gøre tingene for dyrene så godt som muligt, men ved ikke om det er nødvendigt at vaccinere, når de ikke er uden for vores egen grund.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Vaccine på havehøns
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2011, 23:16 »
Hej
Alle høns kan blive smittet f.eks fra vilde fugle. Men det er kun høns der skal på udstillinger og andre steder, hvor der kommer andre høns, der skal vaccineres.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2011, 23:19 »
Ja, men er der stor sansynlighed, for de smittes af vilde fugle? Jeg ville blive ked af at miste nogle, fordi de ikke er vaccineret. Men syntes så heller ikke jeg vil vaccinere, hvis der kun er en meget lille risiko for at blive smittet af de vilde fugle. Har ikke været i hønseverden så længe, så ved ikke rigtigt hvor udbrede det er med smitte fra de vilde fugle til vores tamfugle. ;-)
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2011, 07:52 »
Det er Newcastle Disease (ND) som udstillingshøns vaccineres imod. Det har aldrig været udbrud i Danmark af dette blandt racehøns.  I starten af 00-årtiet var der et udbrud af dette i Danmark og nogle hobbyhønseholdere fik det og en masse erhvervsavlere. Men det var indkøbte hønniker fra en industribesætning der havde det. Disse blev solgt på markeder. Efter det blev det et krav at vaccinere samlinger af fjerkræ. Herunder høns på udstilling.

Så der er næppe nogen grund til at vaccinere mod ND hvis man ikke udstiller
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2011, 08:16 »
Jeg vaccinerer heller ikke selv, da jeg ikke udstiller!  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2011, 08:37 »
Tak skal i have. :-) Så kan jeg egenlig tagedet helt roligt.
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2011, 09:59 »
hvor gamle skal dyr være for at få eks. ND?
jeg har købt daggamle kyllinger - ikke at jeg på nogen måde tror at de er syge, det er mere generelt jeg spørger!
Jeg udstiller ikke og har bestemt heller ikke nogen intension om at gøre det (så vaccinerer derfor heller ikke), men som andre vil jeg jo gerne have sygdomsfrie dyr... 
 ::)
mvh
Grethe (nu kaldet hønemor blandt venner - hvorfor mon!?!?  ::) )
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2011, 10:56 »
Ja, men er der stor sansynlighed, for de smittes af vilde fugle? Jeg ville blive ked af at miste nogle, fordi de ikke er vaccineret. Men syntes så heller ikke jeg vil vaccinere, hvis der kun er en meget lille risiko for at blive smittet af de vilde fugle. Har ikke været i hønseverden så længe, så ved ikke rigtigt hvor udbrede det er med smitte fra de vilde fugle til vores tamfugle. ;-)

I alle de 17 år jeg har haft høns gæs og et enkelt år med ænder, har jeg aldrig haft sygdom i min flok 7-9-13 og der bliver ikke vaccineret her, da jeg indtil videre ikke selv udstiller mine dyr.
Alle går frit i haven, og møder de vilde fugle, og jeg har boet 4 forskellige steder, så enten er de vilde fugle sundere end vi tror, eller også er de syge allerede døde.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2011, 16:37 »
Du kan læse reglerne på www.kortlink.dk/97t7 som er fødevarestyrelsens retningslinier.
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk

Offline susanne bjerre

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2011, 00:17 »
Hvis man vil vaccinere, skal man gøre det når de er kyllinger.
Man kan desværre ikke vaccinere voksne høns, da de risikere, at dø af vaccinen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2011, 05:52 »
Hvis man vil vaccinere, skal man gøre det når de er kyllinger.
Man kan desværre ikke vaccinere voksne høns, da de risikere, at dø af vaccinen.
Er du sikker på det? Og hvilken vaccine tænker du på?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2011, 08:04 »
Vaccination mod New Castle Disease (nåle vaccine) bliver gjort her i DK, når kyllingerne kan bære en fast fodring, for ringnummeret bliver skrevet ned på sedlen, som dyrlæge skriver under på.
Der er rigtig mange klubber som arrangerer vaccinationsdage.

Voksne dyr vaccineres også.

Vaccinationen gælder i 365 dage.

Jeg ville dog ikke vaccinere, hvis jeg ikke udstiller eller bruger dyrene til P.R. Selvom FVST mener noget andet i deres brochure.

Vaccinen er blevet påbudt for at beskytte industrien.

Det "sjove" er at det var i hybridhøns hos hobbyfolk at alle udbruddene blev påvist og ikke i "besætninger" med racehøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline susanne bjerre

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2011, 16:34 »
jeg har selv overvejet at få vaccineret min besætning, da de blev ved med at blive syge( jeg har desværre fået konstateret ILT).
Jeg ringede til dyrlæge Susanne Kabell fra fjerkræklinikken i Århus.
Hun sagde, at de fleste vacciner du kan give dine høns , skal gøres fra de er kyllinger.
Risikoren  for at de dør af vaccinen er stor, hvis du gør det på voksne høns, så det vil hun ikke anbefale.