Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan ænder smitte mine køer og får???  (Læst 5551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
Kan ænder smitte mine køer og får???
« Dato: 01 Juli , 2011, 23:13 »
Som overskriften siger, overvejer jeg at lukke mine Moskusænder ud på marken sammen med mine får og køer, men kan de smitte dem med f.eks. salmonella???
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kan ænder smitte mine køer og får???
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2011, 00:19 »
Ja.

Og smitten kan formentlig også gå den anden vej.

Men sandsynligheden for at nogen af delene sker er nok meget begrænset.

Jeg ville ikke betænke mig.

Man kan også få en tagsten i hovedet når man går rundt i byen. Eller vinde hovedpræmien i Lotto. Men igen, hvor stor er sandsynligheden.

Hvis vi skulle helgardere mod alle 'spøgelser' ville det ikke være muligt at leve.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2011, 00:24 »
Om vinteren, når minbe får er på stald om natten er der ikke mange meter hen til hønsehuset. Og når hønsene går frit hænder det da også at de forvilder sig ud på marken og det har aldrig givet problemer.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2011, 09:47 »
Jeg har i et par år haft såvel Moskus ænder som gæs gående i mine folde med får og Skotske Højlændere uden sygdomsproblemer af nogen art.
Dog er der en ting som jeg syntes var træls, nemlig at ænder og gæs konstant mudrede får og kvægs drikkevand til. Får og kvæg drikker ikke vand der er fyldt af mudder og helt beskidt, hvilket det blev på få timer. Og henset til dyreværnsloven, som tilsiger at dyr skal have adgang til rent drikkevand, så stoppe jeg det med ænder og gæs på marken. :-\
Prøvede med ret høje vandkar til kvæget, men gæs kan nå meget højt op, og så kunne kalvene ikke drikke  ???

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Juli , 2011, 10:48 »
Jeg ville sige at du skal passe på! meget... :o
Jeg er landmand til daglig med 200 køer, og vi gør ret meget arbejde i at sikre, at der ikke kommer fugle ind i stalden, da det oftest er sådan køerne bliver smittet med salmonella, når fuglene skider i foderet, vandet og så videre... Hvorvidt smitten går den anden vej ved jeg ikke, men jeg ville aldrig lukke min gæs og ænder ud/ind til køerne...
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juli , 2011, 11:22 »
Og mht. til køer der leverer mælk til konsum, så er foderbordet i den grad forbud område for fjerkræ. Ja stalden i det hele taget er forbudt område.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #6 Dato: 04 Juli , 2011, 22:27 »
ok tak for de mange svar... jeg har besluttet mig for ikke og tage nogen chancer
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline donderboss

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2011, 08:30 »
Der er heldigvis en del som har køer på græs ,de kan jo ikke undgå fugle flyver over markerne, så mon der er nogen stører risiko

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 16 Juli , 2011, 08:43 »
Gæs er da ofte blevet anbefalet til at samgræsse med får, da de tager sneglene som er mellemvært for leverikter, men det er måske gammeldaws idag?

Salmonella er ikke så udbredt i den fri natur som man frygter.

VH Gunni.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2011, 14:03 »
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Mikrobiologi/Bakterier_og_mikrobiologi_generelt/Salmonella

Der findes over 2000 forskellige salmonella-arter, og heraf er kun ganske få sygdomsfremkaldende.

Og så er salmonella er en tarmbakterie (enterobakterie), hvorfor det virkelig burde undre, når den bliver fundet i kød  ::)

Nb. ingen dyr har godt af ekskrementer i deres foder, det siger sig selv. Muselort i hønsefoder kan f.eks. udvikle sig til en katastrofe. Men faktisk synes jeg langt de fleste dyr er gode til at spise "udenom" og/eller lægge deres klatter bestemte steder. F.eks. skider høns ikke i reden; grise (med god plads) indretter toilet i et afsides hjørne adskilt fra sove- og spiseplads; og får spiser ikke græs fra pletter hvor de tidligere har tisset/skidt.

Så jeg vil mene, at hvis dyrene har plads nok til at indrette sig naturligt, så er de ret gode til at passe på sig selv.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2011, 15:07 »
Der er salmonella overalt, når vi klapper og kæler med vores hunde og katte. Og vi er garanteret også selv fyldt med salmonella.

Men som Mette skriver så er det (gudskelov) ikke alle som er lige farlige.

At salmonella havner i kød er fordi der under slagtning går hul på tarmene og tarmindholdet siver ud i kødet...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub