Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sure ænder??!!  (Læst 2877 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
Sure ænder??!!
« Dato: 01 Juli , 2011, 18:41 »
Hej alle

For 1 måned siden fik 2 af mine 3 damer ællinger.
De lå sammen inde i andehuset og rugede på ca. 20 æg hver.
Desværre var der nogle dages forskel, så da den første redefuld klækkede, delte de ællingerne og lod resten være.
De var desværre ikke til at redde.
I 1 måned har andrik, de 2 mødre samt en barnløs dame gået sammen, ællingerne er vokset godt, de 11 der klækkede og levede.
Nu idag finder jeg desværre en der er druknet, den har af uvisse grunde ikke kunne vade op af rampen og på fast grund.
Samtidig finder jeg en, der er kommet uden for indhegningen, den får jeg gennet ind igen, hvorefter andrikken tager den og bærer den som en anden kattekilling om til resten af flokken.
Jeg synes egentlig det så sødt ud, men andrikken besluttede sig for, at nu skulle den kanøfles.
Det var så voldsomt, at jeg var nødt til at ligge mig imellem og stoppe adrikken.
Nu troede jeg så, at en af de 2 mødre vill trøste, men de var lige så meget efter den, så den kunne slet ikke komme til sine søskende eller noget, uanset hvad, fik den tæsk når den nærmede sig en af de voksne.
Vi har derfor fanget den og sat den i bur indtil videre, men er der noget vi kan gøre, for at introducere den tilbage til sin egen flok??

Synes godt nok det er en underlig opførsel der pludselig bliver udvist af de voksne ænder :(

Hele flokken af ællinger har tidligere vadet uden for indhegningen, det har aldrig resulteret i så direkte tæsk før...

God weekend

Jesper B
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Sure ænder??!!
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2011, 00:15 »
Andrikken er ikke altid sød ved ællingerne, jeg tog min andrik fra mens der var små ællinger, da han kanøflede både mor og børn  /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2011, 14:14 »
Her var der ikke tale om en sur andrik, der var  ællingens egen mor, der var efter den.

Efter nogle overvejelser, prøvede vi, at skille alle ællingerne fra de voksne dyr.
Moderen gik så først amok og tiltvang sig adgang til ællingerne igen, og gjorde skade på de øvrige ællinger også.
Enden på det skete straks derefter, da hun fik øksen.

Hun har modnet et par dage i køleskabet og serveres i aften.
Så snart hun var gået bort, var der atter ro i andeflokken.

Ællingerne er ført tilbage og andrikken passer på dem alle.
At der så atter er æg i reden, er da kun et plus..

God weekend

Jesper B.
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2011, 16:02 »
 /o jeg går også ind for kort proces
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn