Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mad til gæslinger  (Læst 12394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
Mad til gæslinger
« Dato: 30 Juni , 2011, 20:33 »
Jeg har endelig fået gæslinger!  ;D Har hentet 6 grågæs i dag, som kun er en uge gamle. Jeg har givet dem noget startfoder til kyllinger, men hvad giver I ellers jeres gæslinger at spise?  ???

Hold op hvor er sådan nogle små fyre bare fantastiske!  :) 5 minutter efter vi kom hjem med dem, lagde de sig alle i en bunke ved mig og faldt i søvn. Det er da for sødt!!  :-*

Jeg er allerede klar over, at jeg får RIGTIG MEGET fornøjelse af dem! Hvor er de skønne! <.

!n
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Mad til gæslinger
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2011, 20:37 »
Gæslinger elsker grønt i form af græs, kløver, mælkebøtter og lign.
Når de er et par uger gamle så kan de fortære store mængder.
3 gæslinger kan snildt spise en 10 liters spand, proppet med grønt, om dagen, i en alder af 2-4 uger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2011, 21:28 »
Hold da op hvor kan de æde!!  ;D Så er det godt vi har meget grønt  :P

- og ja, himlen bør altid være blå!  ;D
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2011, 22:27 »
Det er mine første gæs, så jeg har lige et spørgsmål til ;)

Jeg har altid hørt, at gæslinger er lidt sarte og ikke tåler regn og kulde. Derfor skal mine gå i en hesteboks til de får fjer. Jeg har dog læst flere steder her på DFF, at man kan lave et lille bad til dem allerede mens de er helt små. Hvordan hænger det sammen med de ikke kan tåle regn?  ??? ???
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2011, 22:37 »
Gæslinger og ællinger kan godt tåle at svømme fra dag 1, men de tåler dårligt at blive gennemvåde, som de vil blive af regnvejr. I naturen vil jeg tro at de søger ind under deres mor i tilfælde af regnvejr.
Mvh
Erik Andersen

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2011, 11:52 »
Hej og tillykke med dine gæslinge.

Hvis jeg var dig, og jeg var tvunget til at have dem indendørs til de fjedret på ryggen - så ville jeg kun give dem drikkevand på  en måde, så de ikke kan pjaske det ud over det hele - de kan svine helt fantastisk - og  bliver meget hurtigt noget fedtede og nassede, hvis ikke de kan gå ude og tørre sig. Gem badevandet til du får dem udendørs. /o

Du kunne jo også have dem udendørs, med varmelampen under et tag - så lærer de hurtigt at gå ind i varmen når de er kolde og våde.

Mvh.

Lars
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2011, 12:17 Fra lars beck »
Lars

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2011, 12:08 »

Jeg har ikke tålmodighed til at holde gæs inde til de har fjer på ryggen, det tager bare for lang tid.

Gæs sviner helt vildt meget, de pjasker med deres vand, de mosler deres mad ud over det hele, og de skider ud over alt og alle. Nu har jeg ikke en hesteboks til mine gæs men noget mindre plads inde, derfor kan det godt være at det er bedre nede hos dig.

Jeg syntes der sker noget magisk når de kommer ud, og både får adgang til græs og vand. Det virker bare som om de trives bedre og vokser mere. Der er også færre dårlige vaner, og de bliver mindre snavsede.

I starten er de kun ude når det ikke regner, men jo mere de vokser jo mere regn får de lov til at opleve. Jeg har opgivet at få dem til at gå ind selv.

Næste år vil jeg nok prøve det med varmelampen ude, for mine er ikke helt kloge nok til at gå ind når det regner.

I forhold til vand skal de som minimum kunne få næbet under, men helst hele hovedet.

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2011, 12:46 »
Gæslinger kan sagtens tåle vand, problemet er at de ikke kan tåle at fryse, så det hele handler om at lade dem bade og lege med vand, og så kunne få dem ind i varmen og tørre, som hvis de havde en mor..

Jeg ved ikke om det virker at have en varmelampe udenfor, men hvis er det en fin ide.

Mine første gæslinger for 17 år siden blev fulgt hjem når det regnede, men de troede også jeg var deres mor, så de fulgte bare efter når jeg gik.....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2011, 12:53 »
Grunden til at gæslinger er sarte overfor regn er, at lungerne sidder oppe mod ryggen istedet for ned på brystkassen hos os mennesker. Når gæslingerne så bliver våde og kolde, går det lige i lungerne, og sandsynligheden for lungebtændelse med døden til følge er stor. Derfor kan de sagtens bade fra de er helt små - hvilket de rigtig gerne vil. Jeg har aldrig haft problemer med at de blev våde på ryggen når de badede som små.
Så snart de har fjer på brystkasse og vinger er de noget mere robuste og man behøver ikke følge dem ind ved regn. Er det voldsomme skybrud skal man selvføleglig. Held og lykke med projektet - de er skønne og der er mange timers underholdning i vente  /o
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2011, 13:39 »
Det er dejligt med fakta,

Jeg er kun på mit andet hold Gæs, men bliver mere og mere vild med de dyr.

Mine kommer når jeg nyser.
1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2011, 15:04 »
Sikke alle de gode svar jeg har fået :)

Jeg håber på det gode vejr vender tilbage. Så vil jeg lade dem komme ud og nyde livet i det dejlige vejr og så dér lade dem prøve at bade/pjaske første gang :) Så må vi se hvor lang tid jeg kan overkomme at have dem i hesteboksen bagefter :)

Men tak for alle de dejlige svar - og ja godt med fakta Charlotte!  :)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juli , 2011, 10:12 »
Hej igen alle eksperter  ;D

Ja, jeg har rigtig mange spørgsmål ang. gæslinger og gæs  :D

Da gæs jo elsker græs vil/kan de så spise hø om vinteren, hvor der ikke er så meget frisk græs?  ??? ???
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 03 Juli , 2011, 10:38 »
Mine gæs spiser ikke hø, eller wrap, som er det jeg oftest har til hestene, de nipper lidt til det, men man kan ikke sige de spiser det.
De spiser rå gulerødder og rå eller kogte kartofler som grønt, og så piller de i det sparsomme grønne der er, så det kan være godt at feje lidt på græsplænen så der bliver hul igennem.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juli , 2011, 22:33 »
Tak for svaret Ina   <E

Dem jeg købte gæslinerne sagde, man allerede kan se forskel på hanner og hunner, selvom de kun er en uge gamle. Hun kunne bare ikke selv finde ud af det. Er der nogen der kan forklare mig, hvordan jeg kan se forskel? Jeg forstår simpelthen ikke de billeder, der ligger under "kønsbestemmelse". Jeg kan ikke se forskel på han- og hunbilledet  ??? Måske nogen kan forklare hvordan jeg kan se forskel...? :)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Juli , 2011, 23:27 »
Med den lille erfaring jeg har med gæs, kan jeg sige, at gaserne allerede som små som regel er større end gæssene.
Mvh Marianne