Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken Race?  (Læst 7786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
Hvilken Race?
« Dato: 30 Juni , 2011, 10:01 »
Hej Alle :D

Jeg har for en lille måned siden fået 16 kyllinger, men kan ikke lure hvad race de er?

Vil i hjælpe mig?
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
Sv: Hvilken Race?
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2011, 10:11 »
billederne er desværre for små til at jeg kan komme med et bud  :D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2011, 11:42 »
De er jo noget forskellige i farven - er det samme race allesammen, eller er det kun de sorte / spættede vi skal kigge på?

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2011, 12:48 »
de er forskellige racer... det er ikke så vigtigt bare nysgerrig :)
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2011, 13:52 »
Jeg syntes de "ligner" lidt af hvert. Skulle det være race-rene dyr?

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2011, 14:33 »
næh :) jeg er som sagt bare nysskerrig... Vil nemlig gemme et par høner af dem med bedst kødsætning, til næste års produktion af kyllingsteg :)
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2011, 20:37 »
Jeg tror blot jeg vil slå fast, at krydsnings-høns er krydsninger (og ikke fordi der er noget negativt i det) og afkom efter racerene er ren-racede, men behøver absolut IKKE være korrekte i farve eller udseende af den grund. Selv blandt afkom efter racerene dyr, kan der være en del dyr der har små eller større fejl, som derfor skal/bør frasorteres ifh. til den videre avl.
Nogen tror desværre at når man har erhvervet sig nogle racerene høns og laver kyllinger så bliver disse som forældrene. Det er ikke altid tilfældet, der skal tit justeres på avlen som man siger.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2011, 21:49 »
Jeg vil tilføje om krydsningsdyr, at det virkelig er et lotteri, hvad der kommer ud af det. Jeg har i år for sjov krydset min gråstribede dværgmaran hane med en af mine såkaldte Zwerg Grünleger, som er en hybrid, der lægger æg, som ligner araucana-æg til forveksling, jeg var blevet lovet og havde forventet olivengrønne æg, men fik altså disse turkise æg. Jeg har ruget en ti stykker, og selv om de er helsøskende er de MEGET forskellige, to hvide, med en anelse sorte drys, hvor jeg tror den ene bliver høne, og den anden hane, en enkelt, der ser ud til at blive blå, og en del, der ligner de gråstribede meget, men hvor fordelingen af sort/hvidt ikke er helt korrekt. En bekendt har ruget af æg fra mig, og har også fået både hvide, blå og "gråstribede", hendes er så gamle nu, at hun kan se om det er haner/høner, og hun fortæller, at de IKKE var kønsvisende, for dem med en enkelt plet på hovedet ser nu ud til at være høner.
Det viser jo hvilket miskmask af gener, der er i sådan nogle hybrider, og at man slet ikke kan forudsige noget.
Mit formål er som sagt bare "for sjov" fordi jeg håber hønerne vil lægge olivengrønne æg, hanerne skal slagtes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2011, 23:17 »
Hej Alle :D

Jeg har for en lille måned siden fået 16 kyllinger, men kan ikke lure hvad race de er?

Vil i hjælpe mig?

Det er utroligt svært at se noget ud fra dine billeder. Du har simpelthen reduceret billederne for voldsomt. Hvis du tager nogle nye billeder og nøjes med at reducere til 150-200 kbit vil det give bedre mulighed for at vurdere hvad vi har med at gøre.

Ved billedstørrelse 200 kbit skal du lægge billederne ind to og to, ved størrelsen 150 kbit kan du vedhæfte tre ad gangen.
Mvh
Erik Andersen

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juli , 2011, 16:54 »
her er de første to billeder... forhåbentlig er det lettere at se noget her...
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juli , 2011, 16:56 »
billed 3
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juli , 2011, 16:57 »
og de sidste
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 03 Juli , 2011, 18:21 »
den rødbrune på billed 2 kunne godt ligne en new hampshire. Muligvis noget kobberfarvet maran på det første
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juli , 2011, 19:54 »
Jeg tror nu ikke at nogen af dem er ren racede.
Hvis du ikke allerede er klar over det så er det iøvrigt haner på billede 1,4 og 5. Den brune på billede 2 er jeg lidt i tvivl om og den sorte på billede 3 er en lille høne kylling.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Juli , 2011, 08:24 »
tak skal i have :) kønnene på kyllingerne har jeg luret på de fleste... og som Danny siger, så er det slet ikke sikkert at de er racerene... fik nemlig kyllingerne billigt... Men det kunne jo have været sjovt, hvis der var nogle rene dyr i mellem :) Den rødbrune på bille to troede jeg var orpington, men det er måske ikke rigtigt?
Venlig Hilsen Birgitte

220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)