Jeg vil tilføje om krydsningsdyr, at det virkelig er et lotteri, hvad der kommer ud af det. Jeg har i år for sjov krydset min gråstribede dværgmaran hane med en af mine såkaldte Zwerg Grünleger, som er en hybrid, der lægger æg, som ligner araucana-æg til forveksling, jeg var blevet lovet og havde forventet olivengrønne æg, men fik altså disse turkise æg. Jeg har ruget en ti stykker, og selv om de er helsøskende er de MEGET forskellige, to hvide, med en anelse sorte drys, hvor jeg tror den ene bliver høne, og den anden hane, en enkelt, der ser ud til at blive blå, og en del, der ligner de gråstribede meget, men hvor fordelingen af sort/hvidt ikke er helt korrekt. En bekendt har ruget af æg fra mig, og har også fået både hvide, blå og "gråstribede", hendes er så gamle nu, at hun kan se om det er haner/høner, og hun fortæller, at de IKKE var kønsvisende, for dem med en enkelt plet på hovedet ser nu ud til at være høner.
Det viser jo hvilket miskmask af gener, der er i sådan nogle hybrider, og at man slet ikke kan forudsige noget.
Mit formål er som sagt bare "for sjov" fordi jeg håber hønerne vil lægge olivengrønne æg, hanerne skal slagtes.