Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Når rugehønen opgiver  (Læst 503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Halldor

• Bruger
Når rugehønen opgiver
« Dato: 29 Juni , 2011, 10:59 »
Det er lige her man skal dele de hyggelige oplevelser. Ja, jeg har en af slagsen. Min rugehøne fik 12 æg og lagde sig fast på dem. Men hun fik ikke den ønskede fred, de andre høner syntes at netop den rede, som hun havde valgt, var den bedste i hønsehuset. For at hjælpe til at holde ro på, fik jeg stillet et stykke net foran og omkring reden. Ikke gik det helt som forventet, når hønen skulle den daglige tur ud til vand og foder, ville hun bare hele vejen ud til de samme steder, de samme vandskåle og fodertrug som før. Og nu var nettet i vejen. "Pyt så", tænkte jeg og løsnede den ene ende, så hønen kunne lige smutte ud - ja og ind. Det gik fint, de andre høner så ud til at finde sig i den forhindring som stod der og lagde nu deres æg i de andre redekasser. Den 16. dag, om morgenen, var det helt galt. Rugehønen gik ude i hønsegården, og da jeg så efter var der ikke kun 12 æg i reden, men 16!   :o Smutter! den ene af de andre høner havde listet sig til at lægge "ovenpå" min skrukhøne og det resulterede i at nu kunne hun ikke længere brede sig over alle ægene og opgav det hele. Hun var sikkert gået af aftenen før og alle æggene var kolde, ja meget kolde. Men skal man ikke prøve? Jo, jeg tømte reden, bar æggene ind og startede rugemaskinen. Æggene kom ned i den med det samme og de næste dage fik de en vending om dagen, men ellers kiggede jeg ikke til dem. Den 21. dag skete miraklet. Der kom en unge og en anden og en... Nu har jeg 9 friske kyllinger - og der er hul på ét æg mere! Hvorfor er vi så bekymrede, når vi måske lader maskinen stå åben lidt for længe, når vi vender æggene? De ser ud til at tåle meget, - langt mere end jeg havde troet  :)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Når rugehønen opgiver
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2011, 11:38 »
Uhh de er ikke så sarte...
Jeg har haft slukket for min rugemaskine et døgn, og strømafbrydelse mens de skulle klække, så jeg havde ægene stående til klækning foran brændeovnen med et fugtigt viskestykke over, og der kom masser af kyllinger  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Når rugehønen opgiver
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2011, 12:22 »
dejligt at høre! Jeg har lige hentet 3 små kyllinger hos Mercedes, da min egen skruk havde fået lagt sig 19 æg at skulle varme. I første omgang lagde hun 15, hvilket hun slet heller ikke kunne dække. Nu ligger hun og hanefar side om side fastlåst på underlaget, mens det pipper lidt i fjerkanten  :)

så når det ikke går, kan det godt lade sig gøre - med lidt hjælp - alligvel.

Dejlig historie /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.