Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår kan hanen styre en flok høns? alder  (Læst 4246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SanneL

• Passiv bruger
Hvornår kan hanen styre en flok høns? alder
« Dato: 28 Juni , 2011, 10:54 »
Hej,

Jeg skal have afsat mine dværgkochin hanekyllinger på et tidspunkt - helst levende og ikke frysermodel. Men hvornår er sådan en hane egentlig gammel nok til at styre en flok høns? 
Jeg har en mulighed for at afsætte én til en flok Isa brown, tænker at det godt kan gå an? 

Pft for hjælpen :-)

/Sanne

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hvornår kan hanen styre en flok høns? alder
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2011, 12:37 »
Det nemme (og relativt ubrugelige) svar: Når han har nok autoritet! En ung hane skal kæmpe sig hele vejen op af rangstigen, og hver enkelt høne vil modsætte sig at skulle et trin ned, så at sige. En hane med mere pondus vil have en noget lettere opgave, for hønerne vil lettere acceptere at have ham over sig, så at sige! Og pondus er jo en blanding af opfattet og faktisk størrelse!  ;D

Hos os har vi et par gange ladet en ung hane overtage posten fra den gamle, og det har hver gang givet uro i en periode, hvor hanen gradvist har overtaget flere og flere høner. Men det er gået godt hver gang, trods alt...

Personligt ville jeg vente til de galer, for der sker en masse, både hormonelt og selvopfattelsesmæssigt, på den tid...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2011, 12:43 »
jeg ville ikke sætte en Dværg Kochin hane ind til en flok hybrid høner, for jeg mener slet ikke at den har temperament nok til at styre dem.

Jeg solgte engang en Jersey Kæmpe hane og en Brahma hane, begge et år gamle, til nogen med 20 hybrid høner. Jersey hanen klarede det, men Brahma hanen åd de simpelthen bagfra..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline SanneL

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2011, 21:08 »
Tak for svar, jeg må vist se tiden lidt an og vente på at hanerne blive kønsmodne  (stakkels, stakkels naboer  ;D)  Mon ikke det bliver her i sensommeren? - de er fra sidst i april.

Kan ved nærmere eftertanke godt se at en dværgkochin måske er FOR rolig til at styre en flok hybridmadammer, det ville alligevel være synd hvis de gik efter ham. 

/Sanne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2011, 21:26 »
Jeg vil give Lene ret.

Jeg ville heller ikke sætte en dværg kochin hane ind til en eksisterende flok hybrid høner.
Måske kunne det lade sig gøre hvis hønerne er helt unge og evt. ikke er startet æglægning endnu. Men ellers ikke.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2011, 11:07 »
Kan det ikke lade sig gøre, hvis nu overfytningen sker gradvis  ???
Jeg har 3 orloffer gående sammen med 12 hybrider, og de sover på pind sammen om natten nu  /o
De to flokke kommer fra hver sit sted, og begge hold er fra 2010.
Men de er jo hverken dværg/unge eller haner  ;)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2011, 12:45 »
Nogle hybrider er nogle sataner og andre er fuldstændig som andre høns, jeg har haft begge modeller. Der er ikke andet for end at lade det komme an på en prøve. Et must er, at de sammenføres i mørke og det er godt, hvis hanen er den, der føler sig hjemme, og hybriderne er de nytilkomne, men det lyder ikke som om det kan lade sig gøre...?

Når det er en ung hane, skal han nok heller ikke have for mange høner at holde styr på...
Du skal helt sikkert vente, til han er begyndt at gale, ellers tror jeg ikke på det.

Held og lykke ;) /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2011, 12:59 »
Og ikke bare til han laver de første forsøg på at gale. Han skal kunne gale "rigtigt" og have selvtilliden i orden! Hellere vente en månede længere end at sætte ham ind til madammerne for tidligt!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)