Hei!
Jeg er ei Norsk jente på 20 år som har stor intresse for høns og hønsehold. Dette er vakre dyr som gir meg mye. Selv om vi kanskje nå har kjøpt litt for mange.
Vi hadde 4 høner for 1 mnd. siden. Og nå har vi plutselig over 20 stk. Vi kjøper kyllinger og klekker en del selv.
Desverre er det ikke mangfold av raser her hvor jeg bor, men med litt research og en lengre biltur fikk vi det vi ville ha!
Legger ut litt bilder av vårt fargerike fellesskap!
Islandshøns. Vi har 4 stk. Spesielle dyr med et litt annet gemytt! Denne er ca. 7 uker.

Welsumer på 4 uker. 2 stk av de

Australorps har vi 5 stk av tror jeg. Her er Borghild. Tipper det er høne! 7 uker.

Denne er på 4 uker. Hvordan farge vil den få tro?

Spesiell Chabos. Den er 4 uker. Klekket frem fra egne høner!

Her er den stolte hanefar! Klekket brun/porselensfarget Sussex for ett år siden, og vi sitter igjen med 1.2. Desverre har de hatt eggtørke i hele sommer. De begynte å legge litt for noen uker siden, og vi la de i rugemaskina for å se om de var befruktet! Og det var de! Så innen 2-3 uker klekker det!

Den siste Chabosen vi har igjen. Han er nydelig og så snill.

Siden det er vanskelig å få tak i både egg og kyllinger her har vi fått sendt egg fra andre deler av landet. Men midt i rugeprosessen ble det strømstans i 6-7 timer, som endre med at kun 2 kyllinger klekket i går, av 20 egg. Utrolig trist.
Håper jeg ikke er den eneste nordmann her inne!

Men jeg synes det er merkbart bedre miljø for hønsehold i Danmark enn i Norge!