Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 rugehøner sammen??  (Læst 2189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
2 rugehøner sammen??
« Dato: 27 Juni , 2011, 06:40 »
Kære alle

Jeg har en RIR høne der har ruget nu i små 14 dage i et hus for sig selv med adgang til egen gård.

Spørgmålet er nu iblandt de andre høns har jeg nu fået en ny skruk RIR dame der har lagt sig på gårsdagens æggehøst.

Kan jeg stille hende med kasse og æg over i huset til den anden rugehøne???

Eller forstyrrer jeg blot ro og fred og ødelægger det hele? ??? ???

God dag

Søren

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
Sv: 2 rugehøner sammen??
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2011, 22:31 »
tusind tak for svar.

kan godt lide ideen med at de kommer for sig selv når de ruger og imens kyllingerne er små..sidst jeg lukkede et kuld sammen med de andre høns gik der kun et par timer og så var rangordenen atter genfundet.

Sidste status hun gik af æggene åbenbart længe om at "lægge" sit æg.

God sommer

Søren

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2011, 22:43 »
Jeg har 2 skånske blomsterhøns der har lagt sig med 3 dages mellemrum. Efter nogen tid byttede de plads så de rugede på hinandens æg. Nu har de byttet om igen, så det er som i begyndelsen. De kan godt lægge sig i hinandens reder, så den der har ruget i 14 dage fåe de nye æg, og den nye skruk dem der snart kommer ud.
JMO

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2011, 07:55 »
Det er helt normalt, at en skruk tager den første den bedste rede, hvor der ligger æg. Derfor kan man også risikere at de f.eks. lægger sig i en rede, hvor der lige er lagt et enkelt æg af en af de andre høner, så man skal lige holde øje med dem, og hjælpe dem tilrette.
Når dit første kuld klækker, skal du lige være obs. på, at den høne, der stadig har æg ikke går af reden, for hun kan godt blive stimuleret af kyllingernes pippen, og så lade æg være æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk