Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stor kylling - slimet hoste  (Læst 6028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Stor kylling - slimet hoste
« Dato: 26 Juni , 2011, 20:20 »
Hej.

Min ene kylling (10 uger) er begyndt at hoste. Man kan høre at der kommer slim op. Den er blevet lidt våd i den seneste tids regnvejr, men ikke mere end de andre. Den ser ellers ok ud og spiser/drikker som normalt. Jeg ville egentlig se om det går i sig selv igen, med mindre der er nogen der har en idé til noget jeg kan give den. Og skal den i øvrigt skilles fra de andre indtil den holder op med at hoste?
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
Sv: Stor kylling - slimet hoste
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2011, 09:37 »
Hej igen.
Den hoster fortsat med både spiser og løber rundt og der er ikke tegn på at andre er syge. Hvis jeg skiller den fra flokken tænker jeg at den bliver stresset og mere syg? Hvordan plejer i at gøre?
Er der nogen der har erfaring med høns og c-vitamin? Jeg har hvidløg i vandet men tænkte at man godt kunne give et par dråber flydende c-vitamin også eller evt som pulver i maden. Eneste problem er at man så ikke ved hvor meget de spiser. Måske bare nogle halverede appelsiner i hønsegården?

Camilla.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2011, 12:42 »
Hold godt øje med den, giv evt. noget hønseguf, og sørg for at den ikke bliver våd, før den er rask igen. Jeg ville ikke flytte den fra flokken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline egely41

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2011, 23:28 »
Hej igen.

Jeg har holdt den i tørvejr, giver flokken guf et par gange om ugen, hvidløg i vand og vitaminer i maden men det har ikke hjulpet på hosten (det er heller ikke blevet værre). Nu prøver jeg med Ropa B.

Den er ellers frisk nok (spiser, skider etc) Er der nogen der har forslag til hvad det kan være hvis det IKKE er alm forkølelse? Jeg tror ikke det er smitsomt, da jeg ikke har bemærket de andre høns hoste og det har efterhånden stået på længe.
Camilla.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2011, 06:43 »
Sådan et "boblehoved" hvor man tydeligt kan høre slim i luftvejene har jeg haft et par gange. Begge gange gik hønerne i flere uger og hostede og boblede uden nogen bedring. Jeg sluttede ud med at give en penicillin kur, som i løbet af behandlingen gjorde dyrene raske.
Mine to var bortset fra luftvejsproblemerne også friske og spiste fint, men der er ingen tvivl om, at det trætter dyrene at have slim i luftvejene.

Pøj, pøj med kyllen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2011, 06:58 »
Jeg havde også et par ralle-kyllinger sidste år, de var vel 2-3 mdr. gamle, de virkede heller ikke påvirkede, og andre blev ikke syge, jeg forsøgte også med ropa-b og som Helle sluttede jeg med en penicillinkur til de få stykker det drejede sig om.
Jeg opløste penicillinet i lidt vand, så lod jeg dem være lukket inde i den ene gård indtil vandet var drukket, og derpå fik de lov til at komme ud.
Min ene hane var også hæs og rallede i en periode tidligere i år, da det havde stået på en uge, behandlede jeg ham. Jeg gav ham den opløste medicin om aftenen vha. en engangssprøjte direkte i næbbet.
Jeg kan bedst lide, når man kan nøjes med at behandle de få og ikke hele bundtet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2011, 16:15 »
Hej Marianne og Helle.

Tak for jeres svar. Jeg prøver at ringe til en dyrlæge for at få fat i noget medicin. Kan i huske hvad det i gav  jeres høns det hed?
Camilla.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2011, 16:54 »
Jeg synes, at det er en rigtig god ide at få fat i noget antibiotika, så du næsten sikkert har en rask kylling om få dage.

Jeg har givet Baytril oralt ( i sprøjte) 1 ml. x1 i 6 dage.

Nu håber jeg blot ikke, at du løber ind i en dyrlæge, som ikke selv opbevarer medicin til udlevering, men henviser dig til at købe til en hel besætning på apoteket.
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2011, 16:56 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2011, 21:38 »
Jeg har fået noget, der hedder Tylan Vet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline egely41

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2011, 10:39 »
Tak begge 2. Jeg forhører mig hos dyrlægen på mandag.
Camilla.