Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blødt æg!?  (Læst 3013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

• Passiv bruger
Blødt æg!?
« Dato: 26 Juni , 2011, 11:53 »
Nu har vores 3 store fine lys sussex boet hos os i 1½ døgn.
Jeg regnede med at der ville gå lidt tid før de begyndte at lægge æg igen (lagde fint med æg dér hvor de boede før). Men jeg blev klogere :).
De flyttede ind sent fredag aften (kl 21.30), kiggede sig lidt omkring, og gik så til ro.
Lørdag kom der allerede et fint lysebrunt æg i den ene rede, lidt lille (50 g), men ellers rigtig fint ;D...og til stor glæde for børnene ;D
Idag, søndag, var der allerede til morgen et æg mere (dog i bunden af hønsehuset i stedet for i reden), denne gang noget større (59 g), stadig fint lysebrunt, men det er helt blødt ???
Kan det skyldes at de i et døgn ikke har haft adgang til skaller? (forglemmelse :()
Eller er det pga flytningen?
Eller er der måske en helt anden årsag???
Kan ægget spises??

De har nu fået deres skaller ud i en skål i buret, men er det bedre at blande dem i maden??

Hilsen Karoline - som sammen med børnene er spændt på om der kommer flere æg idag og hvordan de så er...spændende ;D
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Blødt æg!?
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2011, 12:00 »
Det lyder som om, jeres nye høns er særdeles tilfredse med deres nye forhold  /o

Det "bløde" æg kan sagtens bruges. At skallen ikke er blevet lavet færdig skylles nok lidt stress i forbindelse med flytningen...manglende skaller viser sig ikke så hurtigt.

Jeg serverer skaller i en skål for sig selv, så tager hønsene selv, hvad de mener at have brug for.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14