Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben???  (Læst 12685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kalkben???
« Svar #15 Dato: 09 August , 2008, 16:22 »
Det var nu kun fordi jeg mente at for at være sikker så tager man alle ben på en gang, der er stor sansynlighed for at der sidder lidt i alle ben, som bare  ikke er opdaget eller udviklet endnu, men hanen har pænere ben end hønen, det er dog ingen garanti, og selvom det er svært at vurderer ud fra bilederne, så synes jeg også hanens ben ser ud til at lette lidt,,,, når jeg behandler for kalkben, er det hele flokken uanset synlige tegn eller ej, er der en der har, bliver alle behandlet.

Det er jo ikke noget de gør frivilligt, så jeg tager dem fra pinden uden stort påstyr 1 ad gangen og lister ind i køkkenet med dem, hvor jeg kan se hvad jeg laver, og så bliver de smurt eller sprayet helt op under fjererne nederst på benene, og derefter listet tilbage på pinden igen, og så er det naboens tur.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 August , 2008, 17:26 »
God ide at behandle alle.
Hvad sker der så når behandlingen har stået på nogen uger? falder skællene så af eller går de i et med benet igen???
Hvad skal jeg lige forvente??  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 10 August , 2008, 00:02 »
Der er flere der råber stalosan hver gang der bliver spurgt til bekæmpelse af utøj. Gul stalosan (farven på sækken) skulle ikke have nogen speciel virkning på kryb. Rød stalosan (stadigvæk farven på sækken) skulle bekæmpe fluelarver. Men måske også andre insekter.
Så jeg ville også fortrække kalkning. Det skader selfølgelig aldrig at bruge stalosan da det bekæmper evt. bakterier.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #18 Dato: 10 August , 2008, 00:33 »
Danny
Det med stalosan kan jeg måske give en forklaring på. Jeg har ellers aldrig brugt det fordi jeg troede det var endu et kemikalie som ikke behøves. Men efter at have læst om det på stalosans hjemmeside fik jeg ny information som gav mening. I forhold til utøj skulle det have den virkning at det kan udtørre parasitter som berører pulveret så meget at de dør af det. Det er ikke giftigt(et stort plus) men har en enormt udtørrende virkning-så meget at en hønseloppe åbenbart tørrer til døde. Og det er den røde stalosan. Siden har jeg drysset det bla i rederne en gang imellem og altid langs "panelerne" når jeg har muget. Og så lidt i savsmuldet om vinteren når det er meget fugtigt 
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #19 Dato: 10 August , 2008, 10:02 »
Den røde stalosan (farven på pulveret) sækken/kassen er rød og grøn bruger jeg bl.andet hos hestene, mod fluelarver, og smeden klager af og til over at hestenes hove bliver for tørre af det, så det har en absolut indtørrende effekt. Tilsyneladende på alt og alle.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 12 August , 2008, 20:54 »
Så har alle endnu engang fået fedtet benene ind, denne gang er de så blevet vasket med sæbespånevand og sprayet med Chok-spray inden indfedtning i vaseline.
Hønsene er sure  :( men tilgivende  :D
Hanen HADER mig  >:(  <R og løber "skrigende" væk efter nu 2 gange at få krøllet og fedtet fjerdragten  ;)  :)

Fik ikke svar på, om skællene falder af eller lægger sig ned igen efter endt behandling om X-antal uger....  ???

Min kyllingemor har under begge trædepuder en vabel-lignede gul/rød plet/"vabel"  ??? Hun er ikke øm og det er ikke væskefyldt. Nogen der har et bud på hvad det er ??
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #21 Dato: 14 August , 2008, 16:54 »
Skællene skulle meget gerne skvatte af efterhånden. Lad dem endelig selv om det.  ;) Det er nemlig temmelig ømt indenunder.
Jeg kunne forestille mig det bliver ved med at se lidt tosset ud, i hvert fald et stykke tid. Altså hvis halvdelen af skællene ryger af, og den anden halvdel bliver siddende. Men jeg ved det ikke.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.