Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 48385 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Selvforsyning?
« Svar #195 Dato: 08 Juli , 2011, 18:04 »
Sikke mange spændende anvendelsesmuligheder for jordskokker  /o Der er flere jeg får lyst til at prøve.

Jeg kan godt lide lige dele jordskokker og æbler i tynde skiver der ristes i en god olie på en pande i nogle minutter  /o
Med venlig hilsen
Lene

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #196 Dato: 08 Juli , 2011, 18:07 »
Ikke for meget hønsemøg til kartoflerne. I år fik jeg givet for meget, hvilket har resulteret i at der kommer for få kartofler og det hele bliver til top. Øv øv, men helt min egen fejl.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #197 Dato: 08 Juli , 2011, 21:39 »
Johanne, det står ellers i John Seymours bog :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bjarne G.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Selvforsyning?
« Svar #198 Dato: 08 Juli , 2011, 21:46 »
Jeg har giver masser (min 5 cm) af "frisk" hestemøj i foråret (da frosten gik af jorden omkring 1.april) til både mine kartofler og kål, og de har giver rigtigt godt begge dele. Hovederne på brockolierne er nu 15+ cm. Det virker som om det bliver frigivet langsomt.
1,5 Lys sussex

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #199 Dato: 08 Juli , 2011, 22:02 »
Der står garanteret også under gulerødder at du ikke må overgøde :) jeg har også hans bog så det vil jeg lige have tjekket. Det du gør Mikkel, er at du dynger det ene bed til med møg og dyrker kål, kartofler og andre "sultne" grøntsager. Det andet dyrker du bønner, ærter og rodfrugter :) i.

Når dyrkningsæsonen så er slut, så dynger du det bed til med møg som du havde rodfrugter i, rodfrugterne dyrker du så i det bed som der var kartofler og andet i :)

Det er en rigtig god ide at lave en plan og følge den

Husk at holde sædskiftet in mente.

Jeg dyngede mit kartoffel bed til med frisk hønsemøg i foråret og lagde kartofler deri, der er da meget top og nogle få kartofler har fået lidt skurv, men nøj hvor er der mange kartofler /o
I mange år har jeg dyrket den sort som hedder Hamlet fordi den er rigtig tidlig og smager godt. I år har jeg også dyrket en sort som hedder Raja, den er rødskindet og helt fantastisk /o især til bagte og ovn kartofler, og en som hedder Sieglinde det er en salat kartoffel som skulle være rigtig lækker men jeg er pt. ikke så imponeret.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #200 Dato: 08 Juli , 2011, 22:15 »
Tak Johanne, men det må altsammen vente nu. Mine forældre har lige afskrevet alt, højbede, det hele, så det bliver ikke noget som helst med selvforsyning alligevel.. Kan slet ikke beskrive hvor vred jeg er, men de har jo nok deres grunde, hvor lidt jeg end forstår dem..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Selvforsyning?
« Svar #201 Dato: 08 Juli , 2011, 22:18 »
Øv, Mikkel .... du får lige en  *t herfra.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #202 Dato: 08 Juli , 2011, 22:20 »
Ja det er sgu træls, selvom det ikke er sådan det hænger sammen (forhåbentlig) så virker det sgu bare til at de ikke vil andet end at ødelægge alle mine idéer. Hvad skal man så bruge tiden på nu? Det eneste de ikke har ødelagt for mig i år er at bruge tid på ingenting, men hvis det er sådan de vil have det, så fint.. Jeg håber at de en eller anden dag indser hvor dumt de har opført sig..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #203 Dato: 08 Juli , 2011, 22:44 »
Mikkeldrengen, få dig en bil, så må du meget gerne låne noget jord hos mig til alle de højbeder du vil have... der er MASSER af plads. jeg vil gerne være med til at betale for afgrøder, vil selv så gerne have køkkenhave, men syntes af og til det er svært at få tiden til at slå til... så vi kunne jo hjælpes ;)

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har altså lidt antiparti over for dine forældre af og til.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Selvforsyning?
« Svar #204 Dato: 08 Juli , 2011, 22:45 »
Mikkel: Ikke fordi jeg overhovedet kender dig eller dine forældre og deres grunde til at beslutte som de gør.. men måske det i sidste ende er et hensyn til dig? På listen over dyr, har du jo allerede en del forpligtelser og så vidt jeg ved fra andre tråde her på forum at du også studerer - og det kan til tider også kræve sin mand - måske netop på de tidspunkter, hvor haven/højbede også trænger én mest?
Nå, jeg sidder bestemt ikke med løftet pegefinger, og kender det kun alt for godt at være forud for sin tid... det er svært at sidde stille med alle drømme og tanker, når man mest af alt har lyst til at føre dem ud i livet. Iøvrigt må dine forældre forstå, at afskære dig på den måde, får de absolut intet ud af, tværtimod kunne jeg forestille mig, at du fremover ikke har samme lyst til at fortælle/spørge om projekter. Jeg håber for din skyld, at det ikke er gået helt i hårdknude.
Tanker Charlotte
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline magr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Selvforsyning?
« Svar #205 Dato: 08 Juli , 2011, 23:12 »
Nu spørger jeg lige lidt dumt, måske. Men det der møg - fra høns, el.lign. - lægger man det bare oven på jorden, eller graver man det ned?
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #206 Dato: 08 Juli , 2011, 23:36 »
magr: ingen spørgsmål er dumme!!! Hønsemøg specielt er meget stærkt og det er bedst at smide det omkring komposten først. Hestemøg kan man smide direkte på jorden. Men kompost er efter min mening det bedste. Det smider man så ovenpå så alle regnorme, biller og microorganismer kan lave alt arbejdet med jordforbedring.
Mikkel: ØV ØV Jeg vil ligesom Wanda tilbyde dig jord. Og du må gøre med den, hvad du vil!!
Men hvor er det surt at føle sig stænget, når det samtidig er så sunde interesser, du har. Håber for dig, de skifter mening.

Offline magr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Selvforsyning?
« Svar #207 Dato: 09 Juli , 2011, 00:06 »
Hvis ingen spørgsmål er dumme, så prøver jeg lige et mere :D

Kompost? er det når man tager sit muge-affald fra hønsehus og hønsegård og lægger oveni bunken med haveaffald? For det bliver vel til jord, hvis man venter længe nok. Men skal man rumstere i det? og vende rundt på det? Eller skal man bare lade det ligge? Jeg har ALDRIG forstået hvordan man gør det med kompost. I min have luger jeg til husbehov og smider det ind til hønsene, der bliver over-lykkelige. Det er faktisk den eneste grund til at jeg luger....

Hønsegård og -hus muger jeg ud i en gang i mellem, og lægger i en bunke, som langsomt men sikkert bliver større. Skal man vente, til det bliver til jord? og hvor lang tid tager det? Den  bunkejeg har liggende i øjeblikket er startet engang i det tidlige forår. Så vidt jeg kan se består den af endnu-ikke-omsatte plantedele - og hønse-l...

Vores lokale affalds-sorterings-sted har en gang imellem kompostjord, som man kan komme og hente. Men det ligner slet ikke de bunker, jeg har liggende i haven - det er fin, sort muld.

Skal jeg bare være tålmodig, og arbejde med flere bunker ad gangen, som så bliver til kompost med tiden/et par år?

Jeg tænker tit over, hvordan noget så simpelt alligevel kan være så indviklet?

Vh. Malene
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #208 Dato: 09 Juli , 2011, 00:18 »
hvor hurtig processen går er også afhængig af hvilket bundfyld du har hos dine høns, jeg har spåner både hos heste og høns, og det er blevet til jord året efter, med mange orm.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #209 Dato: 09 Juli , 2011, 00:25 »
magr: kompost er--eller kan være---et stort emne *GG*
Det fra genbrugspladserne er som regel ikke ret godt, da det er meget omsat = det er ren jord + diverse plastik, søm, glasskår og hvad folk ellers smider i.
Den bunke, du har lavet, hedder en samlebunke. Hvis du har mulighed for at bygge en, helst 2 kasser---ret store--skal du så "vende" din bunke op i dem. Jeg smider ALT organisk i min kompost: kaffegrums med pose, te, tomme toilet og køkkenruller, aske , når jeg rydder båstedet, løgskaller og lign., som får og høns ikke gider æde. Og så når jeg muger ud. Når jeg luger have, ryger det også i hønsegården og en gang imellem river jeg det så sammen, når de ikke gider æde og rode mere i det og smider det i komposten. Når det så bliver forår og jeg har brugt den anden, vender jeg den her over i den tomme beholder. Dækker den med et tæppe eller sort plast. Sørger for den ikke er for tør, og så starter jeg forfra. Til foråret har jeg så halvt omsat kompost, som jeg smider på jorden, når jeg har sået, eller graver ned til det, der skal have meget Kål osv.