Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 48330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #180 Dato: 07 Juli , 2011, 21:24 »
Super! :D

Jeg er forresten igang med at gøre klar til at anlægge mine højbede. Der bliver tre, to på 20,5 m2 og en på 11,2. Den sidste skal bruges til jordbær og solbær + de ting der nu lige ikke kan finde plads andre steder. De to store skal bruges til alt andet med et firårigt sædskifte. Ifølge guiden i John Seymours bog burde det være nok til at holde os selvforsynende med grøntsager. Jeg har endda taget højde for at det ikke skulle være tilfældet, så derfor har vi så drivhuset til tomater, agurker, peber og aubergine. Jeg har tænkt mig at dyrke et par græskar i en murebalje og det samme med et par meloner i en anden murebalje. Tror også jeg vil have jordskokker i en murebalje, så de ikke overtager et helt bed ;)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #181 Dato: 07 Juli , 2011, 21:59 »
Du kan sagtens sterilisere i rom eller andet sprut. Holdbarheden er den samme---altså ret lang---som hvis du bruger atamon. Det skal bare opbevares tørt og køligt, men det gælder jo også, hvis man bruger atamon.
Mikkel: det blir da nogle fede højbede. Jeg har jordskokker som en slags hegn mellem marken og køkkenhaven. De breder sig lidt, men er nemme at hive eller hakke op. Fårene æder godt nok det, de kan nå fra deres side, men pyt. Så til efteråret graver jeg dem op, jeg tror vi skal bruge vinteren over, og resten kommer så igen.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #182 Dato: 07 Juli , 2011, 23:44 »
Lone, hvad bruger du jordskokkerne til? Jeg havde forestillet mig at man bare kogte dem og spiser dem som tilbehør ligesom eksempelvis knoldselleri? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #183 Dato: 07 Juli , 2011, 23:47 »
Nu mangler jeg så bare lige en masse møg. Tvivler på at vores to køer, to heste, to fedegrise og hønsene kan levere nok til at dække så mange kvadratmeter i et 10 cm tykt lag ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #184 Dato: 07 Juli , 2011, 23:52 »
Jordskokker er også gode rå. Så skal de skives tyndt og smager næsten af nødder. Rigtig gode i salater. De er også gode at rive groft og lave en kartoffel-jordskok-gratin (med bouillon eller som flødekartofler). De smager også fint kogte, men koger let ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #185 Dato: 07 Juli , 2011, 23:55 »
Jordskokker bruger man til bagte rodfrugter, eller f.eks. gule ærter /o nam det er en fantastisk grøntsag som passer sig selv men giver enormt udbytte. De bliver let cremede og bløde og kan bruges til puré
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #186 Dato: 08 Juli , 2011, 06:50 »
Jeg er selv vild med at purere jordskokker, som Johanne skriver, bliver de vildt bløde, man kan slet ikke beskrive det, så den lækre konsistens sammen med smagen er unik.
Jeg har også somme tider nogle stykker med i vores kartoffelmos. /o
Det smarte ved jordskokkerne er, at man høster "dem alle", og så skyder de alligevel året efter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #187 Dato: 08 Juli , 2011, 07:57 »
mange tak for svarene om safte vand.. jeg har prøvet at blande frugter men synes det kunne være fedt at høre jeres :-) solbær opskriften vil jeg afprøve :-)

jordskokker har jeg to slags af... jeg bruger dem mest til at lave chips, pommefrits stænger, rodfrugter i ovn og så jordskokke suppe med sprød bacon  /o

jeg har plantet mine jordskokker i brøndringe uden bund så spreder de sig ikke mere end det de må :-)
så jeg har to beholdere med jordskokker da alle dyrene også er vilde med dem :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #188 Dato: 08 Juli , 2011, 08:00 »
Jordskokke-suppe!! Skræl jordskokkerne (så bliver suppen kønnest), kog dem møre med et løg skåret i kvarte, og tilsæt f.eks. kyllinge eller grøntsagsbouillon. Purér i blender eller direkte i gryden med en stavblender. Tilsæt piskefløde, smag til med salt og peber.

Et drys grønt og ristede bacontern på toppen af hver portion  /o /o

Hvis du skal lægge jordskokker, så find de mindst knudrede du kan finde, for så er der chance for at 'afkommet' også bliver sådan. Dem der er meget knudrede er svære at skrælle. Jeg fandt mine i sin tid i Netto  :D

Toppene spises med  glæde af høns, kaniner m.v.
Mvh Marianne

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Selvforsyning?
« Svar #189 Dato: 08 Juli , 2011, 13:54 »
Er der for sent at sætte jordskokker nu? Har alrig prøvet at dyrke dem, hvilket jeg kan se er en stor fejl  ;)
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #190 Dato: 08 Juli , 2011, 14:01 »
Jordskokker kan næsten sættes når som helst  ;) de skal nok gro. Men lige nu er et fint tidspunkt, så kommer de godt i gang inden det igen bliver køligt. Du skal dog nok ikke regne med det helt store udbytte før efteråret næste år.

Når jeg høster dem (gerne sent på efteråret efter frost), graver jeg hele molevitten op, og dumper nogle af dem ned i jorden igen, og så vokser de bare videre. Så det er faktisk sådan en slags evigheds-bed. Synes ikke de breder sig synderligt.
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #191 Dato: 08 Juli , 2011, 14:32 »
Jeg er så heldig at genboen har et kæmpebed med jordskokker. Så skal jeg ikke bekymre mig om at de breder sig i min have, og jeg må få så mange jeg har lyst til. (Så får han en bakke æg ind imellem).  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #192 Dato: 08 Juli , 2011, 17:40 »
Udover de nævnte lækre opskrifter med jordskokker, er det også lækkert at koge dem møre, mose dem, tilsætte hvidløg og piskefløde og evt. krydderurter. Smager godt både varmt, lunt og koldt.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #193 Dato: 08 Juli , 2011, 17:51 »
jordskokker og friske rosenkål i et fad, overhæld med akacie honning og ind i ovnen. Det er riftigt godt sammen med fjerkræ /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #194 Dato: 08 Juli , 2011, 17:58 »
Mikkel- angående dine planer om 10 cm møg i bedende, så ville jeg nøjes med den procedure i det ene bed, det bed som skal indeholde kartofler, squash, kål og knoldselleri... Mange grøntsager spirer dårligt i kraftigt gødet jord så det dur ikke til f.eks. gulerødder.

jeg ville også droppe at have solbær i højbede, det er slet ikke nødvendigt. Men hvad med asparages?
Nu tilbage som Johanne Schiødt