Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det lus?  (Læst 3027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Er det lus?
« Dato: 24 Juni , 2011, 11:15 »
Vi er lige kommet hjem efter 14 dages ferie hvor vi har haft pasning på hønsene af nogen der ikke har forstand på fjerkræ. Da jeg kigger til dem er den ene høne næsten helt bar og orange/rød i gumpen og en anden er halvt bar, med en stor klump afføring i den anden halvdel af gumpen.

Jeg ventede til de havde sat sig på pind i går og gik så ud og undersøgte dem nærmere. Opblødte klumpen af møg og fik den af med varmt vand og en klud. Så opdagede jeg at hver eneste fjer i hele området af gumpen nærmest var pakket ind i noget gråligt kalk-agtigt noget der sad fra huden og et stykke ud af fjeren. Selve fjerene ser også ligesom lidt afpillede ud. Skilte fjerene lidt fra hinanden og det myldrede bare med kryb - det var SÅ klamt!  <R

Den anden 'bare' høne have de samme grå kalk-agtige ting og også en del kryb - huden hvor fjerene var helt væk var ligesom lidt forhornet og orange i farven.

Undersøgte resten og der var måske en enkelt fjer eller to med det grå halløj, men kunne ikke lige umiddelbart se nogen kryb.

Hvad er det? Kan jeg gøre noget? Har bare haft mareridt om kryb hele natten og synes det kribler og krabler overalt. Og de der grå 'tuer'  <R Det ser SÅ klamt ud!!!  :-X
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Er det lus?
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2011, 11:17 »
Ja, det er lus, ingen tvivl om det.

Der findes flere midler at behandle med, men undersøg lige om der er tilbagehold på æg, på det produkt du vælger at bruge.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2011, 11:31 »
Tak for svar! :)

Men hvad er det der grå stads? Det ser SÅ ulækkert ud  :-X

Kan jeg evt. bruge insektspray fra Matas? Det er det eneste sted jeg kan nå forbi i dag nemlig.
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2011, 11:37 »
Det grå stads er æg...

Jeg tror ikke, fluespray er et særlig velegnet middel, men det virker sikkert, der er bare det ved det, at man ikke kender tilbehold på æg på dette.

Når jeg har brugt noget, har jeg altid smidt æggene ud den første måned efter.
Brugte noget som jeg har til kattene mod lopper, men vil ikke sige at det er det bedste.
Tror nok, der er en del der bruger staldchok, men mon ikke der kommer en på banen, der kan fortælle dig, hvad du lige nøjagtigt skal bruge, og som du nemt kan få fat på i dag.

Hvis du kommer forbi, hvor du køber foder, har de helt sikkert noget du kan bruge
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2011, 18:07 »
Jeg bruger staldchok som er det samme som insekt-fri fra matas.
Jeg har ikke holdt æggene tilbage.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2011, 18:49 »
Du kan også købe drop lop hos america som er kanon effektiv også selv om der er utøj.
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=213
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.