Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg aflive hende?????  (Læst 4025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene J

• Passiv bruger
Skal jeg aflive hende?????
« Dato: 24 Juni , 2011, 06:19 »
Godmorgen allesammen,

Den eneste overlevende fra ræve angrebet i søndags har det ikke for godt. Jeg har undersøgt hende og hun har ingen synlige huller, men en stor bule foran på venstre side af brystet, en stort blåt mærke i nakken og foran højre vinge.
Hun ser temmelig gusten ud omkring øjnene, kam og "flapper" er røde, men ikke den klare røde farve hun havde før, hun puster på en lidt underlig måde. Hun står i lang tid det samme sted, går så ned i den anden ende af hønsegården, står/sidder der i lang tid, flytter sig lidt osv.osv Jeg har ikke set hende spise, men drikke vand. Jeg har givet dem ylette/havregryn/hvidløg/olie som tilskud til deres alm mad.
Hun lægger dog stadig et fint æg hver dag  :), men er det synd at holde hende i live??
Og vil det stresse hende yderligere når jeg sætter nye høns ind til hende?? De 2 blomsterhøns jeg har henter passer ligesom på hende; går tæt omkring hende, snakker stille, og når hun sætter sig et sted, stiller de sig ved siden af hende  :)

Hilsen Lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Skal jeg aflive hende?????
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2011, 08:12 »
Jeg tror, at det er den store bule på brystet, som du skal være bekymret over, det kan betyde skader på de indre organer. På en høne sidder lungerne bag ved kroen, kirtelmaven og kråsen, men hendes pusten kunne tyde på, at noget trykker.

Ved sygdom vil en høne stoppe med at lægge æg, men når det drejer sig om en udefra kommende skade på hønen, kan dele af organerne stadig godt fungere optimalt.

Om du skal aflive, må du afgøre ud fra de opservationer du gør af hønen. Ingen tvivl om, at hun også stadig er traumatiseret efter det voldsomme overfald.

Vælger du at give hende en chance, så synes jeg betemt hun skal have ro sammen med de to blomstersygepassere og IKKE sætte nye høns ind, som vil skabe unødig uro og stress for hende.
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 08:20 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2011, 09:20 »
'Bulen' er vel ikke kroen?

Jeg ville isolere hende et lunt sted (hvis du har en kyllingelampe er det optimalt) uden for meget plads, så hun kan slappe af og hvile og komme til kræfter. Og så give hende noget hun rigtigt godt kan lide. Mine høns er - uanset størrelse - helt tossede med undulatfrø og knækkede majs. Hønseguf m.v. er jo også godt.

Så ville jeg lade hende være der et par dage, og se, om hun ikke fik det bedre. Ellers må det være next stop hønsehimmelen.
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 09:27 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2011, 09:44 »
'Bulen' er vel ikke kroen?

Avs for pokker...der var jeg ved at komme galt afsted...tak Marianne  :o

Du skal selvfølgelig være sikker på, at bulen ikke er kroen, når du gør dig dine overvejelser.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2011, 16:44 »
Tak for alle jeres svar, men naturen har gået sin gang; da min mand kom hjem kl 13 stod hun ligeså fint nede gården og snakkede med de andre, da jeg kom derned kl 16 lå hun lige så fint i det ene hjørne og var død  :'(
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2011, 16:50 »
Nååååhh...stakkels lille høne...det møde med ræven har været for voldsomt. Nu har hun fred og ingen smerter..det lille pus.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2011, 18:00 »
Øhhhm Kroen sidder da mig bekendt til højre og ikke til venstre  ???
Men godt for hønen at det nu er overstået
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn