Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beskidt rumpe - stivnet afføring  (Læst 9630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Beskidt rumpe - stivnet afføring
« Dato: 23 Juni , 2011, 21:10 »
Hej.

Min ene store kylling har kager af afføring der sidder fast på huden lige under numsehullet og i fjer bagtil. Det er umiddelbart kun synligt når man vender den på ryggen med rumpen oppe. På afstand ser den bare lidt "pjusket" ud bagtil. Den har umiddelbart ikke tynd mave. Jeg kan se at den har pillet en del fjer af i området. Nu har jeg vasket den med rent vand, det blødte lidt ved nogle af fjer rødderne, men jeg fik det værste af det der sidder i fjerne af. Det der sidder på huden lige under numsehullet, er som en hård skorpe ca 1x1cm , som jeg ikke kan få af. Jeg har smurt helosan/kopat på, og håber det opløser skorpen. Nogle gode råd til at opløse størknet lort? Og er det nok at vaske med vand og putte helosan/kopat på?
Camilla.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Beskidt rumpe - stivnet afføring
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2011, 21:47 »
Når mine kyllinger har klumper i r...., opløser jeg det i lunkent vand mens jeg trykker lidt på klumpen, til den er opløst, man skal helst undgå det begynder at bløde da de andre kyllinger så kan begynde at hakke den. bagefter tørre jeg den med føntørren
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2011, 22:16 »
Du skriver fjer og ikke dun, så jeg regner med det er en kylling med fjer og i en vis størrelse.
Jeg ville give den et regulært bad, og vaske den med champoo og nuldre det hele af forsigtigt.
Der efter putte den i et håndklæde og tørre den forsigtigt med hårtøreren eller sætte den i en kasse tll den bliver tør, og så slippe den ud til de andre når den er fin og pjusket igen. giv den evt nogle hirsefrø som slik, det er olieholdige frø, der sørger for at den ikke klumper til igen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2011, 22:21 »
Jeg har haft en voksen hane, der fik et eller andet ved kloakken, nærmest sådan nogle mærkelige gummiagtige skorper. Jeg satte ham i blød i sæbevand og stod og nulrede så meget af skorperne af, som jeg kunne, skyllede sæbevandet af og tørrede ham. Så smurte jeg ham med Fucidinsalve. Jeg lod ham sidde inde i en kasse med masser af spåner natten over så han blev nogenlunde tør. Han fik turen nogle gange. Jeg ved ikke, hvad det varm eller hvorfor det opstod.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline egely41

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2011, 17:23 »
Tak for jeres svar. Her i dag var der ingen bedring at se. Hun sad og pustede sig op, og sagde pip, pip, pip, pip (4x og så pause, 4x og så pause - meget monotont). Nu har vi klippet lidt af fjerne af og vasket hende igen med vand (ingen blod denne gang) Når jeg kaster kanarieblanding ind i hønsegården spiser hun som de andre. Måske hun har forstoppelse.
Jeg giver hende et skud madolie med en engangssprøjte i aften og prøver med et sæbebad i morgen. Jeg tager også lige et billede af hendes nummer så i kan se præcis hvad jeg mener.
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2011, 09:31 »
Update:
Siden jeg gav hende et skud madolie med en engangssprøjte i næbbet, har der ikke været problemer med at hun beklager sig og puster sig op, så hun havde nok lidt hård mave. Jeg har d.d. givet hende endnu et skud og vasket hende bagi med varmt sæbevand, da hun fortsat får skid i de fjer der ikke er klippet (vil ikke klippe hende "bar" af hensyn til fluer og for ikke a friste de andre høns til at hakke).
Desværre har jeg ikke kunne nullre det størknede felt under numsehullet væk (se foto, det er "trekanten under hullet" - ADVARSEL - STÆRE BILLEDER  :D) Jeg vil lige sige at det på foto ser ud som om hullet er proppet, men det er det ikke, det er bare lukket, og der siver lidt opblødt lort ud efter jeg har skyllet hende under hanen. Hullet er ikke blokeret og det "bevæger sig" åbne/luk, men hun lugter vammelt bag til (ingen synlige skader/hævelser/sår etc).

Det første hun gjorde da jeg slap hende tilbage til hønsegården var at lægge en ordentlig én, som var fin i konsistens, så systemet fungerer. nu skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør med det størknede? Sndre der har prøvet noget lignende? tror jeg må have fat i noget salve eller ligenede til opblødning.
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juli , 2011, 18:54 »
Hej igen.

Jeg har de sidste dage forsøgt med bad og nuldren, men det har bare resulteret i at hun er blevet rød og de steder hvor "skorpen" kommer af er hun hudløs og blødende. Tror kun jeg har fået 5% af på 1 lille uge ved daglige forsøg. Jeg forsøger med olie til yderligere opblødning af skorpe, men det hjælper ikke meget og er jo ikke desinficerende. Jeg tror jeg giver op og afliver hende.  :(
Camilla.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Juli , 2011, 21:34 »
Det ligner faktisk et sår der burde hele, og så er der jo ingen ide i at vaske såret af hver dag, for då heler det jo ikke, og der er jo ikke noget at sige til at hun bløder når du vasker såret af.

Køb noget klorhexidin på apoteket og skyl hver anden dag, og smår med kopattesalve  hver anden dag, det tørre såret og når det så er helet så smør den nye hud med lidt kopattesalve et par dage.

Har staklen stadig tynd mave, og har du prøvet at give hende noget kul
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline egely41

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 Juli , 2011, 23:06 »
Hej Ina.
Tak for din støtte. Jeg har givet kul og skaller og den har ikke tynd mave længere. Den havde til gengæld hård mave  tirsdag/onsdag (sad bare og pressede og peb uden der kom noget ud). Jeg lavede guf med æbler, gullerod, frisk ingefær, frisk hvidløg en masse madolie og lidt havregryn og gav dem alle. Det afklarede problemet.
Hvad kan forårsage et sådan sår? Jeg skyller måsen dagligt for det lort der hænger fast i skorpen og smørrer med kopattesalve, men piller ikke i såret (eller hvad det nu er).
Camilla.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2011, 11:28 »
såret, hvis det er det, kan bla. komme af at de andre piller hende i måsen, og det er skidt, for faktisk kan de æde hende bagfra, og det skal du være meget opmærksom på  ::)

Hvis du ser de andre gå efter hende, så kan du spraye hjortetaksolie på (købes hos America) ikke direkte i såret, for det svier, men hvis der er nok af det i fjererne, så holder det de andre væk, det lugter som en blanding af tjære og askebæger, og smager helt sikkert meget grimt.
Venlig Hilsen INA

Offline egely41

• Bruger
« Svar #10 Dato: 08 Juli , 2011, 16:18 »
Hej igen.
Ok tak, det vil jeg helt sikkert prøve.
Camilla.