Update:
Siden jeg gav hende et skud madolie med en engangssprøjte i næbbet, har der ikke været problemer med at hun beklager sig og puster sig op, så hun havde nok lidt hård mave. Jeg har d.d. givet hende endnu et skud og vasket hende bagi med varmt sæbevand, da hun fortsat får skid i de fjer der ikke er klippet (vil ikke klippe hende "bar" af hensyn til fluer og for ikke a friste de andre høns til at hakke).
Desværre har jeg ikke kunne nullre det størknede felt under numsehullet væk (se foto, det er "trekanten under hullet" - ADVARSEL - STÆRE BILLEDER

) Jeg vil lige sige at det på foto ser ud som om hullet er proppet, men det er det ikke, det er bare lukket, og der siver lidt opblødt lort ud efter jeg har skyllet hende under hanen. Hullet er ikke blokeret og det "bevæger sig" åbne/luk, men hun lugter vammelt bag til (ingen synlige skader/hævelser/sår etc).
Det første hun gjorde da jeg slap hende tilbage til hønsegården var at lægge en ordentlig én, som var fin i konsistens, så systemet fungerer. nu skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør med det størknede? Sndre der har prøvet noget lignende? tror jeg må have fat i noget salve eller ligenede til opblødning.