Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: What's wrong....  (Læst 4385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
What's wrong....
« Dato: 23 Juni , 2011, 20:18 »
Lige så vel som jeg har tamme kyllinger og idyl, er min søde hønemor blevet sløj. Vores bedste New Hampshire æglægger.

Hun er meget inaktiv - kan stå ved vandskålen og glo en time... når vi kommer hjem registrere hun det ikke som hun plejer... hun sender bare et blik... hun laver klatter af der ligner vand med hvid gul farve.... jeg har set hun er blevet beskidt bagi - ikke ved kloraken, men fjerene under er så snavsede, MEGET snavsene. Det har hun aldrig været før....

Kan vi gøre noget, eller kan hun bare være lidt influenza sløj????
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: What's wrong....
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2011, 21:00 »
Jeg ved det ikke Malene, men der er da ingen tvivl om, at hun har ondt i mavsen, sådan som du beskriver hende. Håb på at det er bedre i morgen...A38 kan altid være med til at stabilisere ubalance i tarmfloraen, men hvis hun virkelig er syg, så er det ikke nok.
Når der er diarre vil jeg ikke anbefale for meget hvidløg.

Pøj, pøj med hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2011, 16:58 »
Helle, Hønemor er en kræsen pind - så der er svært at få andet end vante råvarer i hende  :o
- men vi har egentlig tænkt på om hun kan være skruk......  <A
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2011, 17:49 »
Mon hun kan have sur kro, det er jo meget almindeligt og skal tages i opløbet, lægger hun æg som hun plejer ?
jeg ville nu også prøve med kul i lidt a38 og og så hæld noget i du ved hun spiser, hæld det evt i blenderen så det lugter af det hun kan lide, spiser hun hvidløg så put det i.

Ud på bålpladsen efter noget kul, knus det og server i det andet
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2011, 20:12 »
ina - jeg tror faktisk ikke hun lægger æg lige nu - derfor tænkte jeg også at hun måske var skruk. Men stopper høns også med at lægge æg når der er tale om en sur kro ?
Faktisk synes jeg hun er lidt mere aktiv i dag..
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2011, 23:31 »
Jeg har ingen ide om en høne lægger æg eller ej når den har sur kro, det er kun sket en enkelt gang her hos mig, og det er mange år siden, den dårlige mave er nok til at gøre hende trist, så der må arbejdes lidt med føden
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2011, 23:51 »
Som du beskriver det står hun og falder i staver, som man siger. En skruk står ikke, den ligger på en fast plads den har udvalgt som rede. Og den vil normalt ikke være inaktiv hvis man nærmer sig den. Den vil som regel forsvare reden. Nogen blot med advarende lyde, andre hakker ud efter én.

Sur kro - et eller andet har sat sig på tværs i kroen og forhindrer den videre transport af føden ned i maven - vil normalt give svært forstørret kro. Du vil kunne føle en større udposning på siden af den nedre del af halsen. Føler du på den vil det typisk kunne mærkes at kroen udover foder også indeholder en del væske. Vender du bunden i vejret på hønen vil der efter al sandsynlighed løbe noget væske ud af næbet.

I begyndelsen af et tilfælde af sur kro vil hønen, hvis den altså er i æglægning, fortsætte med at lægge æg, men efterhånden som den bliver mere og mere dårlig vil den sandsynligvis stoppe med at lægge æg.

Som andre skriver så prøv med en diæt med noget syrnet mælkeprodukt. Måske du skulle prøve at lave den en portion hønseguf, opskrift under 'Artikler om foder' ude til venstre på denne side. Du kan evt tilsætte lidt kul som beskrevet af Ina. Kul er virksom mod diverse 'giftstoffer'.

Da det ikke er indlysende hvad der er galt med din høne, kan det være meget fornuftigt at skyde lidt med spredehagl.
Mvh
Erik Andersen