Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mangler æg  (Læst 4331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Mangler æg
« Dato: 23 Juni , 2011, 14:48 »
Mine høns er holdt op med at lægge æg. Jeg har 4 æglæggende sussex og kochin på ca. 1,5 år. De burde lægge nogle æg, flere æg, der ligger ca. 1 hveranden dag. De spiser foder til store kyllinger fordi jeg også har nogle store kyllinger på 2 mdr. De fik før æglægningsfoder men der lagde de heller ikke æg. De går meget på græsplænen.
Jeg har mærket et æg for at se om de spiser det eller det bliver taget af andre dyr. Det ser det ikke ud til indtil videre. Jeg kan ikke se de lægger dem andre steder. Meget mystisk.
PS. de fælder heller ikke. :-\
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Mangler æg
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2011, 15:28 »
Hej Michael

mine høns er også holdt op med at lægge æg  /d Forleden slagtede jeg en høne, som ellers trofast lagde æg, men hun havde fået dårligt ben. Det viste sig, at hun havde pænt meget fedt i forhold til de høns vi slagtede sidste år. Og hun har haft adgang til både start- og voksefoder på det sidste, fordi vi som dig har flere aldre på indholdet i hønsegården. Det kan altså godt være en forklaring - altså at de er blevet småfede.

Men trods denne nye opdagelse tog jeg IGEN "hunden med den meget blanke pels" i at ligge på græsplænen og spise et æg her den anden dag. Og så blev jeg stædig. For vores grund er naturgrund - et værre vildnis - og hvis hunden kan finde æg derude, så vil jeg også kunne!

Jeg lukkede derfor alle teenagerne ud på friland igår morges og lod de gamle madammer blive i hønsegården med hanefar og Bodils 2 kyllinger. Sidst på dagen, da jeg gik og fodrede, brød en af de gule blandingshøns ud af hønsegården - der var virkelig vilje bag! Hun strøg op ad skråningen bag hønsehuset og forsvandt i meterhøjt ukrudt. Jeg drønede efter og fandt hende rimelig hurtigt liggende fastlimet til jorden. Ikke om hun ville flytte sig! 10 min. senere havde hun lagt et æg. Der var ikke flere æg lige dér, men hun skulle åbenbart ikke nyde noget af at lægge æg i redekasse.

Idag er de så lukket inde igen og jeg har hentet 3 æg her til formiddag (1 mere end jeg plejer). Det er helt sikkert den ene rheinlænder og barnevelderen og en af blandingshønsene, jeg har æg fra, og nu har jeg jo måtte slagte og aflive lidt i flokken, så 6 æg er absolut max om dagen hos os p.t.

4 æg dagligt ville gøre mig LYKKELIG...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2011, 15:57 »
Her har jeg også massive æglægningsproblemer. Fra 11 æg dagligt fra 14 høns er jeg gået ned til 2-4 æg pr. dag: 2-3 stk. fra aruacan'erne (hver dag - de er meget flittige), 1 fra min blandingshøne hver 3. dag og 1 maranæg hver 3. dag. Maranerne er næsten helt stoppet, og det der kommer hver 3. dag er næsten altid et vindæg. Jeg har godt nok 5 skrukhøner, men synes nu alligevel at det står sløjt til. Den nyindkøbte vorwerk jeg købte på Gavnø er også gået i strejke, og har ikke leveret æg siden 31. maj >:(.

Jeg har heller ikke kunnet finde en logisk forklaring, og mine høns har ikke adgang til det fri før om eftermiddagen, hvor æggene er lagt.

Mystisk, mystisk! Og ret irriterende. Jeg har mange på venteliste til æg og rugeæg, men kan ikke levere. /d

@Julie: Ha, ha... Jeg ville gerne have set dig stæse rundt efter en høne og dens æg ude i vildnæsset. *f ;)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2011, 16:08 »
Jeg har haft problemer med en krage der stjal æg. Hønsegårdene er overdækkede, men når jeg lukkede hønsene ud i haven fandt den ud af at flyve ind gennem lågen og ind i hønsehuset. Møgkræ!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2011, 16:37 »
Jeg har pt 6 kochin der lægger æg, men de sidste 5 dage er der kommet mellem 1-3 stk om dagen og normalt kan jeg hente ca 5 æg daglig.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2011, 19:33 »

@Julie: Ha, ha... Jeg ville gerne have set dig stæse rundt efter en høne og dens æg ude i vildnæsset. *f ;)

Min mand så også ud som om at NU RABLER DET VIRKELIG FOR HENDE! Men jeg har jo været nødt til at KØBE æg. 2!!!!! gange!!!! er du klar over hvor ondt det gør!?!=!?!=!=  :o

Nå men jeg stæser gerne rundt i vildnis... når det kun drejer sig om 5 meter (den høne havde vist ondt i r...  ;D)
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2011, 21:05 »
Jeg har stadig mit mærkede æg liggende i redekassen, så jeg har ikke nogen der stjæler eller spiser mine æg. Jeg har ledt efter æg på grunden, men hælder mest til at de er for fede til at lægge æg. Jeg må bare se tiden an.
Hvad er et vindæg iøvrigt.

Hilsen Michael
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2011, 21:09 »
Et vindæg er et æg med et meget tynd skal, eller slet ingen skal, dvs. kun en hinde der holder ægget sammen. Det kan skyldes sygdom, en nybegynder eller mangel på kalk.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2011, 13:25 »
igår tog manden hunden i halvmærkelig adfærd. Den gik meget direkte om til bagsiden af hønsehuset, da den blev lukket ud, det gør den ellers aldrig. Han holdt lidt øje og pludselig fik hunden færden af noget og ræsede op i vildnisset på skrænten lige bagved. Ikke længe efter kom hun tilbage, blev kaldt til sin ejer, og afleverede først tøvende, derefter VIRKELIG stolt et helt æg til min mand. Hun havde båret det i munden og ville helt sikkert have lagt sig i det bløde græs og slubret æg, hvis ikke min mand havde været vågen. Nu fik hun ros i stedet, og det er også meget godt, jo.

Iøvrigt har 2 dages stuearrest til hane og æglæggende høns bevirket, at der nu er 3-4 æg i redekasserne her på adressen - og kun 1 høne, der lægger æg i vildnis. Og hvad gør det, hvis bare hunden er trænet i æggejagt  :D
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.