Hej Michael
mine høns er også holdt op med at lægge æg

Forleden slagtede jeg en høne, som ellers trofast lagde æg, men hun havde fået dårligt ben. Det viste sig, at hun havde pænt meget fedt i forhold til de høns vi slagtede sidste år. Og hun har haft adgang til både start- og voksefoder på det sidste, fordi vi som dig har flere aldre på indholdet i hønsegården. Det kan altså godt være en forklaring - altså at de er blevet småfede.
Men trods denne nye opdagelse tog jeg IGEN "hunden med den meget blanke pels" i at ligge på græsplænen og spise et æg her den anden dag. Og så blev jeg stædig. For vores grund er naturgrund - et værre vildnis - og hvis hunden kan finde æg derude, så vil jeg også kunne!
Jeg lukkede derfor alle teenagerne ud på friland igår morges og lod de gamle madammer blive i hønsegården med hanefar og Bodils 2 kyllinger. Sidst på dagen, da jeg gik og fodrede, brød en af de gule blandingshøns ud af hønsegården - der var virkelig vilje bag! Hun strøg op ad skråningen bag hønsehuset og forsvandt i meterhøjt ukrudt. Jeg drønede efter og fandt hende rimelig hurtigt liggende fastlimet til jorden. Ikke om hun ville flytte sig! 10 min. senere havde hun lagt et æg. Der var ikke flere æg lige dér, men hun skulle åbenbart ikke nyde noget af at lægge æg i redekasse.
Idag er de så lukket inde igen og jeg har hentet 3 æg her til formiddag (1 mere end jeg plejer). Det er helt sikkert den ene rheinlænder og barnevelderen og en af blandingshønsene, jeg har æg fra, og nu har jeg jo måtte slagte og aflive lidt i flokken, så 6 æg er absolut max om dagen hos os p.t.
4 æg dagligt ville gøre mig LYKKELIG...