Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns holder op med at spise... og dør på stribe  (Læst 6241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chris

• Passiv bruger
Jeg er ved at være alvorligt bange for min lille hønsebesætning. Jeg har nu 3 gange indenfor 14 dage oplevet, at finde en død høne i hønsehuset om morgenen.  :'(

Forløbet har hver gang været det samme, nemlig at jeg lægger mærke til, at hønen ikke længere vil spise, derefter går der et par dage (hvor jeg har forsøgt at få den til at spise) og så ligger den død en morgen. Hvad d... sker der?

Jeg kan ikke se nogle sygdomstegn på dem, udover at de er tynde. Der er ikke tynd afføring, ingen hosten/rallen, ingen utøj, ingen sår/skader, ingen blokeringer i næb/hals, ingen bleg kam.... ingenting.... altså udover, at de ikke vil spise, bliver inaktive og så dør?

Jeg har indtil videre mistet 2 Orpington fra 2009 og én fra 2010. Og nu er den næste 2010-høne holdt op med at spise..... /d De øvrige høns og kyllinger gør bare som de plejer.

De går i stor hønsegård med adgang til have, når jeg er hjemme. De bliver fodret med korn, tilskudspiller samt køkkenrester. Derudover er der altid grit til rådighed.

Hjælp!! Nogen ideer? Jeg er så ked af, at mine høns dør og jeg vil have det stoppet!

Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline KEW

• Bruger
Sv: Mine høns holder op med at spise... og dør på stribe
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2011, 09:11 »
Jeg har ikke selv prøvet det og har ingen erfaring med det men jeg ville selv pille motoren ud og se efter om der var noget som faldt uden for hvad jeg ville forvente.
Det samme med hals osv.
Hvis det er orm ville det jo nok kunne ses i afføringen men alligevel.
Som sagt har jeg ingen erfaringer med det
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2011, 09:20 »
Øv hvor trist! :-[

Høns kan sagtens have masser af orm uden det kan ses i afføringen. Du skriver de er tynde, uden øvrige sygdomstegn og dør efter en periode med inaktivitet. Det kunne godt tyde på orm.
Tal med din dyrlæge hurtigt, så du kan få dem undersøgt... Hvis den høne der ikke spiser nu når at dø, så tag den med til dyrlægen (eller opducer den selv og se om den har orm i tarmene).

Jeg håber du når at redde resten *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2011, 09:22 »
Som Tanja skriver: ORM

Jeg ville straks give hele banden en ormekur
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2011, 10:13 »
Jeg vil også tro at det kan være orm.
Men dobbelt tjek også lige for utøj (blodmider).
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2011, 10:57 »
Aaaargh.... nu har jeg lige læst videre om orm.... og symptomerne passer præcist på 'Blackhead' ?? Hvad jeg kan google mig frem til, så er der ingen behandling for det.... :o

Jeg vil dog straks efter arbejde isolere den syge høne, give hele banden ormekur og kaste mig over hovedrengøring af hønsehus og hønsegård. Men hvordan dælen for man forklaret hønsene, at de ikke må spise regnorme? Regnormene myldrer jo frem efter hver eneste byge.

Er der nogen, der har erfaringer med Blackhead??
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2011, 11:10 »
Rolig nu ;)

Blackhead er en parasit, der overføres af orm, så prøv nu at starte med at behandle for orm og se om du ikke får has på de formodede uønskede gæster. Hvis du har mistanke om blackhead, tror jeg du har pligt til at få en høne obduceret, så dyrlægen kan be- eller afkræfte din mistanke.

Men i min verden er der intet i din beskrivelse, der adskiller sig fra symptomer fra et massivt ormeangreb. Så på med vanten og tag en ting ad gangen /o
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2011, 11:33 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2011, 06:57 »
Hvordan går det med hønsene?

Tror ikke at det er så galt. Har de måske fået cocciose?  ???
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2011, 08:35 »
Status update:

Der har ikke været flere dødsfald. Jeg har givet dem alle en ormekur og sprøjtet for utøj. Jeg håber nu, at vi er kommet over problemet med dødsfald. Jeg har dog ikke kunnet observere orm i afføringen efter ormekuren. Men helt problemfri er der ikke endnu: For tre dage siden observerede jeg én høne og én kylling med hvert et øje, der var helt lukket til. Aaargh, hvad nu?? Heldigvis ser hønen igen helt normal ud og kyllingen kan nu åbne øjet en lille smule igen.

Jeg krydser fingre for, at vi er på vej den rette vej.....

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juni , 2011, 08:40 »
Mine fingre er også krydset  *k  ;)
Mvh Bettina.