Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: knuste æg, med næste fuldbyrdet kylling + delekyllinger  (Læst 2289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
Vi har 2 skrukker (orpington, stor). De har begge lagt på 6 æg, men den ene træder tilsyneladende æggene istykker så snart kyllingen begynder at pikke for at komme ud..ihvertilfælde har vi nu smidt 3 kyllinger væk som lå uden for reden med halve skaller omkring sig... eller er det måske et andet problem?

den anden høne har fået 2 kyllinger en fin gul og rund en..og et skravl med mørke dun hist og pist...skravlet er tilsyneladende mest frisk til at bevæge sig rundt, men hønsemor pikker indimellem på den, somom den vil fjerne de mørke dun...ellers passer den fint nok på den... og her til aften har de tilsyneladende delt de to kyllinger, så de nu har en hver... andre der har oplevet det samme?
Der er stadig æg i redekasserne hos dem...skal de fjernes for at de begynder at bevæge sig mere rundt eller kommer det helt af sig selv?  ::)
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: knuste æg, med næste fuldbyrdet kylling + delekyllinger
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2011, 07:01 »
Det er meget forskelligt, hvad skrukker gør, nogle deler pænt og passer kyllingerne på "kryds og tværs", dvs. alle kyllingerne har to mødre, mens andre rager det hele til sig, og den ene skruk bliver jaget væk.
Jeg tror, det er uheld med de knuste æg, æggene er jo straks mere skrøbelige, når de begynder at klækkes, dels er der jo hul på, og dels bruger kyllingen faktisk en del af skallens kalk til sin udvikling. Orpington er jo kendt for at være klodsede rugere, der af og til træder æg i stykker.
Mht. til de sidste æg skal du bare lade skrukkerne styre det. De bliver sandsynligvis på reden 1-3 dage og forlader den så med de kyllinger der nu en gang er klækket.
De æg, der ligger tilbage, er mest sandsynligt blanke eller fosteret er gået til undervejs. Dette gælder, hvis alle æg er påbegyndt rugning samtidig. Hvis der løbende er kommet æg til under rugningen, vil der også være mere eller mindre udviklede kyllinger, og de vil gå tabt med mindre du har en rugemaskine eller kender nogen, der har en.
Den ene kylling ser måske skravlet ud, fordi den har lidt æggerester i dunene, og dem forsøger hønen at rense den for. De skifter dun i løbet af de første dage, så den skal nok blive fin.
Tillykke med de fine små. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2011, 10:53 »
Tak for svar  :)

Jeg undrede mig bare over at hønen var kommet så langt i rugningen og så lige her til sidst træder hun dem itu... jeg havde ikke tænkt at de var mere skrøbelige til slut...
Skravlet er bare det mere charmerende....blev bare nervøs over om hun ville hakke den alvorligt... men idag er der fred og fordragelighed og begge kyllinger er nu tilbage hos Mor ;D
De har ruget hos de andre høns, men da æggene klækkede flyttede vi de andre høns (hovedsageligt fordi vi har bygget nyt større hønsehus), men når de går af reden med kyllingerne sådan for alvor, så kan vi vel godt flytte dem over i det nye hus sammen med de andre... vores hane Fandkok er meget omsorgsfuld....men der er godtnok en meget emsig høne flokken???
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2011, 11:27 »
Mine skrukker går sammen med de andre, skrukker er jo meget beskyttende overfor deres små, og skal nok få emsige madammer jaget væk. Normalt er hanerne også rigtig omsorgsfulde, og finder godbidder til de små.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk