Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Må høns sove ude? Kan de?  (Læst 10688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Taaen

• Passiv bruger
Må høns sove ude? Kan de?
« Dato: 22 Juni , 2011, 09:49 »
Hej,
Jeg har i sidste uge erhvervet mig 4 stk Wyandot i sidste uge.
Jeg har en ret stor hønsegård med mulighed for både ude og inde forhold!
Men mine høns vil helst sove udenfor?? De sætter sig i al fald på pinden ude!!
Jeg er derfor de sidste par dage begyndt at lukke dem inde i hønsehuset om aftenen!!
Kan de sove ude? Skal jeg selv lade dem vælge??
Min hønsegård er totalsikret med tag og net overalt! Den kan ikke graves igennem da der er gravet en meter flise ned hele vejen rundt!
Så det er mere om fysikken kan gholde til de sover ude!
Mvh trine

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Må høns sove ude? Kan de?
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2011, 09:56 »
ja ja det kan de sagtens tåle - i hvert fald så længe det ikke er vinter. Jeg insisterer ikke på at mine går ind om natten, men mens de var kyllinger hjalp vi dem allesammen ind hver aften. Nu VED vi de godt kan gå ind og at de ikke blive ude fx fordi de bliver mobbet af de andre, så nu er jeg helt rolig.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2011, 10:12 »
Lad være med at lade høns eller ungdyr sove udenfor, medmindre der er tale om overdække voliere. De kan sagtens klare selv en kølig nat, men hvis det regner og de kan blive gennemblødte, så bliver de altså syge.
Dyr af racen Bankiva (Junglehøns) og evt. Danske Landhøns, skulle jeg mene ku klare disse strabasser.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2011, 10:29 »
Mine danske landhøns gad ikke sove inde hele denne vinter! Ingen døde eller så meget som syge. Der sad måske en enkelt eller 2 inde på pinden i hønsehuset og resten på gelænderet udenfor. Jeg tror de fleste høns når de er fuldfjerede (ikke silker) kan tåle at sove udenfor. Barnevelderne gør det også af og til. (Også om vinteren).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2011, 10:35 »
Henriette: Tålte dine høns (når vi ser bort fra Landhønsene) at blive gennemblødte af regn f.eks. en hel nat med kun f.eks. 3-4 graders varme, uden spor tegn på forkøelse?
For så har de nogle helt usædvanlige høns.

Det er ellers netop fugt (samt træk), det der er fjerkræs værste fjende.
Når vi lige bort ser fra rovdyr  ;D

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2011, 11:08 »
Jeg har haft en flok høns, der aldrig sov inde. De sad ude i et fyrretræ hver eneste nat, selv om de havde et hus at gå ind i. De overlevede regn, frost og storm, og startede af og til dagen med is i halefjerene. Jeg brød mig ikke om det, og kunne næsten ligge søvnløs om natten, når vejret viste sig fra sin værste side, men jeg kunne ikke ændre det. De var ikke mere syge end de andre høns, der sov inde.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2011, 11:20 »
Lisbeth: igen hvad slags høns var det, der kunne klare at blive gennemblødte og frost tilmed. Jeg har læst om får med tyk pels der døde pga. islag. Sååå det er nogle rigtig gode høns. Hold ved dem.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2011, 12:19 »
Jeg har da af og til haft en høne eller hane der har nyst og været lidt snottet, men intet behandlingskrævende. De bor i legehuse og elsker at sidde på gelænderet rundt om "terrassen" foran huset. Der går tag ud til gelænderet, men hvis det regner bliver de da våde. Så sidder de med rumpen ud mod regnen og hovedet i tørvejr. De første år lukkede jeg dem troligt ind i huset, men efterhånden gad jeg ikke mere. De kan frit gå ind, men vil hellere sove ude, og hvis det er det de vil, så fint med mig så længe de ikke bliver syge.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2011, 16:14 »
Lisbeth: igen hvad slags høns var det, der kunne klare at blive gennemblødte og frost tilmed.

Det var en flok blandingshøns. Jeg fik dem som rugeæg, og fik at vide at det var fra hybridhøns, men jeg ved det ikke. Det er også en del år siden, og de er for længst gået al kødets gang. Men flotte og hårdføre - det var de  :)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand