Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den Røde glente  (Læst 1839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
Den Røde glente
« Dato: 21 Juni , 2011, 23:11 »
Hej

I weekenden var vores 25 Bresse  kyllinger (1½ måned) på "friland" for førstegang sammen med de store høns. Vi har indhegnet ca. 3-4000 m2 med dyrehengn i 180 højde, som er "næsten" kyllingetæt. de små bæster kan god klemme sig gennem hegnet, men de store høns kan ikke.

Da jeg lukkede kyllingerne ind mandag aften var der kun 24 tilbage, og den sidste er ikke set siden.

Det kan jo både være kat, ræv eller eventyrlyst der har snuppet kyllingen, men vi har i området en rød glente som har sin daglige tur i luften over marken, et flot syn.

Men kan det være den der har taget kyllingen, og er der nogen der har erfaringer med rovfugle og høns/kyllinger.

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Susanne

• Gæst
Sv: Den Røde glente
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2011, 23:22 »
Den røde glente kaldes også "Nordens grib" - idet den fortrinsvis lever af døde dyr.

Men mon den ikke kan finde på at snuppe en kylling eller to, hvis lejligheden byder sig? Jeg ved ikke om den slet ikke har teknikken til at jage levende dyr ?

Men ellers er der mange andre arter af rovfugle, der venter på chancen. Spurvehøg, duehøg, musvåge og sikkert mange flere er kendte farer for småfugle og kyllinger.

Jeg håber, I kan beholde resten af flokken, men på så stort et område er det nok svært at undgå lidt tab.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Den Røde glente
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2011, 23:30 »
Kragen er også en satan til at gå efter ællinger og kyllinger, men måske ikke 6 uger gamle kyllinger. Her har det primært været ællinger indenfor de første 4 leveuger, der har været mål for kragernes hærgen. Men det skyldes nok at det er sjældent at der er så små kyllinger i hønsegården (der er dog 7 lige p.t., men jeg har endnu ikke set dem udendørs, og så længe de holder sig inde burde de være rimeligt sikre).
Mvh
Erik Andersen