Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Seks burhøners nye liv  (Læst 12310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lina

• Passiv bruger
Seks burhøners nye liv
« Dato: 15 Juni , 2011, 22:44 »
Hej alle.

For to uger siden flytte de seks burhøner, som min kæreste og jeg har adopteret, ind. Vi hentede damerne på en gård i Sønderjylland, hvor der blev holdt 45.000 høner. Jeg har altid været modstander af burægsproduktion, og alligevel chokerede det mig at se, hvordan disse høner lever. At stå mellem burene frem for bare at se de forfærdelige forhold på billeder er noget, der gjorde stort indtryk på mig. Hvis bare alle forbrugerne kunne opleve det samme...

De første par dage var hønsene forvirrede - forståeligt nok. De klumpede sammen og forstod vist ikke helt, hvad det der underlige noget på gulvet (strøelse) var ;D Efterhånden begyndte de at gå rundt og pirke, og efter et par dage begyndte de så småt at skrabe. Nu gør de det hele tiden, og det er skønt at se dem gå rundt på græsplænen og lede efter godbidder. Jeg har set tre af damerne støvbade, og det var et helt vidunderligt syn! Jeg var ikke klar over, at høner kunne se så nydende ud :D

I det hele taget er jeg overrasket over, hvor hurtigt de er blevet høns, der udviser en relativt naturlig adfærd, frem for udkørte "æglægningsmaskiner", som de var før. De er også blevet pænere i fjerdragten (se mit galleri for flere billeder), men jeg kan se, at der stadig er lang vej, før de ligner rigtige, sunde høner.

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
Sv: Seks burhøners nye liv
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2011, 22:50 »
Du får en tommelop for din mission  ::)
 /o

<E <M
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2011, 22:55 »
Og nu de har fået lov til at se solskin, så får de også rigtig rød kam.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2011, 23:05 »
Tillykke med dem...og de ligner jo slet ikke de burhøns jeg har set. Hvor er de fine med stor kam og uklippet næb  :D

Og særligt tillykke til hønsene  /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2011, 23:25 »
Du får sgu også en  /o fra mig.

Desværre er der stadig 44.994 høns tilbage i den bedrift du fik hønsene fra. :(
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2011, 00:55 »
Det er sikkert nye stakler. De plejer at sælge dem der alligevel er på vej til at blive slagtet! :P
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2011, 07:07 »
Godt gået! Hvor er de bare heldige de 6 damer der er endt hos jer! /o

Og hvor har du ret: Alle der sværger til burhønseæg, fordi de er billigst, og fordi de mener at økologi er fup og svindel, skulle tvinges til at stå i sådan en hal, og se alle de stakkels, lidende individer! Burhøns skulle forbydes.

Tillykke med hønsene. De vil helt sikkert takke dig ved at levere store æg med orange blommer, når de har vænnet sig til deres nye paradis. ;)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2011, 08:32 »
jeg har plads til par stykker, så hvis du lige skriver hvor de er fra så kan de flytte her ;D
er det normalt at de har så stor kam? hold da op  den er enorm!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2011, 09:10 »
Lad os lige endnu en gang se på Johans (signalhorn) burhøners nye liv i den mest fantastiske fotoserie
" Fra burhøne til urhøne"
http://signalhorn.dk/burhoens.htm

Og så ville jeg betænke mig ved at købe aflagte industrihøns, da jeg mener det også er at støtte industrien, hvilket jeg slet ikke kommer i nærheden af, så hellere give det mere,og få nogle dyr der har haft det godt hele tiden, og støtte de der gør et stort arbejde for alle høns og fjerkræ i det hele taget.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2011, 09:14 »
Kanon gjort. lige i min ånd /o
Erik har ret. Der sidder tusider og atter tusinder høns tilbage i det forkvaklede bursystem. Men vil man redde hele verden, ender man med ikke at redde noget. Al forandring begynder i det små, ved at én eller flere tager sagerne i egen hånd.

Og så er der, måske det vigtigste. Sidegevinsten. Når I befrier en lille flok burhøns, får flere kendskab til, hvad det virkelig er vi byder disse dyr i grådighedens navn. De ser, hvad de sølle ægmaskiner kan udvikles til, hvis de får lov. De ringe i vandet er måske det vigtigste.

Jeg har selv et par Isa Brown, der var beregnet til industriproduktion. Derfor er de blevet næbtrimmet... jeg fik det dårligt, første gang jeg så dem. Én drikker vand som en hund. Labber det i sig, fordi halvdelen af næbbet er væk. Det svarer til, vi fik klippet læberne af og slået fortænderne ud, og skulle spise sådan! Magen til svineri. Med god pleje, masser af blødfoder og frie forhold, har de udviklet sig til særdeles livskraftige tamme og nysgerrige høns. 

Med slet skjulte bagtanker viser jeg dem frem til alt og alle - især børn. De fleste bliver forundret over, hvor tamme, sjove og intelligente de er. Jeg håber at plante en erindring om, hvad det er vi gør ved de dyr, når de engang skal ud og købe æg. Det er svært at være med til at behandle dyr dårligt, når man ikke længere har dem i en armlængdes afstand i sin bevidsthed.

Endnu engang tillykke med redningsaktionen. Det var  rigtig godt gået. :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2011, 10:19 »
Jeg er sommetider lidt på tværs..

Jeg kan ikke se formålet med dette, for det kan jo ikke redde alle burhøns, eller give de tilbageblivende bedre forhold.
At gøre det for lissom at bevise, at hønsene får det bedre er vist ikke nødvendigt, for det ved vi alle i forvejen.
Selvom vi alle oprettede "Alderdomshjem" for burhøns, så ville vi kun i en meget kort periode kunne aftage de høns der går dennem industrien.
Næstefter, så er det jo aflagte høns, dvs. høns som er på vej nedad med deres æglægning, så det er/må jo være en anden ting end æggene, der driver en til at anskaffe gamle burhøns.
Hvis man virkelig ville gøre noget for hønsene, skulle man nok istedet gå ind og kikke på, hvilke racehøns der evt. er truede, eller som vi ikke har ret meget af her i DK, her ville indstasen garanteret lønne sig meget bedre.

Håber / ønsker ikke at sætte rav i diskussionen, men giver bare mit personlige besyv med.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2011, 10:28 »

Jeg har selv et par Isa Brown, der var beregnet til industriproduktion. Derfor er de blevet næbtrimmet... jeg fik det dårligt, første gang jeg så dem. Én drikker vand som en hund. Labber det i sig, fordi halvdelen af næbbet er væk. Det svarer til, vi fik klippet læberne af og slået fortænderne ud, og skulle spise sådan! Magen til svineri. Med god pleje, masser af blødfoder og frie forhold, har de udviklet sig til særdeles livskraftige tamme og nysgerrige høns. 

Med slet skjulte bagtanker viser jeg dem frem til alt og alle - især børn. De fleste bliver forundret over, hvor tamme, sjove og intelligente de er. Jeg håber at plante en erindring om, hvad det er vi gør ved de dyr, når de engang skal ud og købe æg. Det er svært at være med til at behandle dyr dårligt, når man ikke længere har dem i en armlængdes afstand i sin bevidsthed.

Se..det her synes jeg er et fremragende argument for at give en lille flok stakkels industridyr et godt otiom.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2011, 10:35 »
Sikke nogle søde italiener-damer  :)

Jeg synes - selv om der er mange mange flere der ikke bliver 'reddet' - at det er godt du gør noget - og gør opmærksom på det.

Har du set udsendelserne Hugh Fearnley-Whittingstall, som kører Chicken Out kampagnen i England. Han gør noget ved sagen og har nærmest startet en bevægelse.

Se www.chickenout.tv
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2011, 10:36 »
Selv om der måske ikke er noget større formål i det, eller det ikke giver færre burhøns at redde livet for en håndfuld, så ville jeg have det godt med at gøre det selv. At se den lille håndfuld tage det første sandbad, pikke i jorden og lære at være høne..... Det ville betyde meget for mig. Heldige høns der får lov til at leve det rigtige hønseliv hos Lina.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Alex Andresen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2011, 10:39 »
Det hjælper jo ikke det vilde at købe gamle, afdampede burhøns. Så længe danskerne ikke stopper med at købe de billlige, vandpumpede lørdagskyllinger til 29,95 kan det stadig betale sig at holde høns i tusindvis under meget dårlige forhold.  :o
Ejer af 1,1,3 gæs af den brogede landrace, dreudover 1,3 sussex og 1,2 moskus i brun- og sortbroget. (Ænderne der lige nu ligger og ruger på 16 og 13 æg + 1 gåseæg)