Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mit elendige hønsehold  (Læst 5086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Mit elendige hønsehold
« Dato: 15 Juni , 2011, 17:35 »
Mit hønsehold er bare gået fra "supergodt" til "skod", siden rævens besøg tidligere på året  :( og jeg er i totalt "hjemmelavede-æg-underskud" - og det er altså ikke rart, kan jeg hilse at sige  ::)

Mine dværgkochin har altid været af den håndtamme hyggelige slags, men de to nye høner, jeg investerede i, har vist sig at være nogle forskræmte madammer, som jeg, trods godbidder af den ekstra lækre slags, simpelthen ikke kan få overbevist om, at jeg altså ikke gør noget - og så lægger de stadig ingen æg  /1 Den fine hane, som jeg fik, er vist blevet smittet af hønerne og er blevet helt utilnærmelig - det var han altså ikke i starten  :(

Så nu har jeg besluttet, at det er tid til at prøve noget nyt (tror jeg  <G ) Jeg har en skruk liggende (eneste overlevende fra den gamle flok), og hun er tam og rolig og omgængelig. Og nu håber jeg så, at det kan lykkes mig at få fat i nogle nye kyllinger eller rugeæg fra dværg brahma eller brune dværg lutter i en fart, sådan at hun kan præge kyllingerne med sit gemyt og jeg kan prøve en anden race af  :) De to høner og hanen må lade livet og jeg er godt klar over, at det så har laaaange udsigter med æggene, men for mig er det altså også vigtigt, at det er hyggeligt med de der høns  <L
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Mit elendige hønsehold
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2011, 18:02 »
Hej Annette..

Er ked af at høre om dine "sprælske" høns. Jeg har altid troet at de bedste var at få sine høns fra små kyllinger af..derved kan man præge og forkæle dem så de passer til ens temperement. Dog er der tit undtagelser. Jeg synes jeg altid har haft succes med at opdrage mine høns til rolige og omgængelige, men synes dog mine agerhønefarvet kochiner er en tand for livlige, jeg vil ikke kalde dem bange , men de drøner afsted når jeg nærmer mig..Jeg har engang haft dem i hvide, og de var de mest rolige høns man kunne tænke sig, kunne bare gå hen og ta dem op..om det har noget at sige hvad farve de har, virker dog lidt underligt.
Men har dog efterhånden fået den indstilling at jeg aldrig må sammenligne mine brahma og kochin i temperament..for så taber kochin..

Held og lykke med dit nye projekt. Dværgbrahma lyder spændende.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2011, 20:47 »
Tak, Rikke  :)

Ja, jeg er jo lidt ærgerlig over hanen, han er bare så superflot  :) Men mon der ikke kommer en anden flot fyr forbi  ;) Hmmm, det kan da være, at temperamentet hænger sammen med farven. Ihvertfald er der ingen tvivl om, at man selv kan præge dyrene rigtig meget, hvis man har dem fra små. De to tossede høner er bestemt ikke vokset op under de samme forhold, som jeg byder mine høns. Nå ... det var de "lære-penge".

Dværg brahma - ja, det lyder meget spændende ik' - jeg håber det lykkes. Ellers har jeg jo også forelsket mig i lutterne  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2011, 09:34 »
Trist med dit "Skod" hønsehold, men det er jo ikke altid lige nemt, når ræven blander sig..

Jeg håber du får fat i nogle dværg Brahma, det skulle vist være rigtig hyggeligt, selvom de ikke lige er dem der giver æg i overflod.
Jeg har selv 2 Brahmaer gående nu, og overvejer at skifte til Brahma, for de er godt nok nogle spøjse høns.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2011, 09:47 »
ihhh Anette hvor er det irriterende, når det hele falder fra hinanden.
Jeg har lige givet min søde rolige hane og fire høner til en ven, for at tynde ud i flokken, og det jeg har tilbage, er ikke så interessant, så nu skal jeg også til at finde nye og friske høns til min flok, men jeg overvejer ikke at skifte orpingtonerne ud, ligesom Børge den farisær  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2011, 09:57 »
 ;D Ina...

Orpingtonerne røg ud allerede sidste år, har haft Australorps siden, de er ret fine, og giver et godt resultat befrugtningsmæssigt, hvilket ikke lige kunne siges om Orpington'erne.
Men så kom en kollega snigende med bare 3 Brahmaæg, som jeg rugede ud, og der kom altså to kyllinger ud af det, og jeg må sige, at de er altså spøjse, så derfor prøver jeg nok dem, og ser om det kan gå, da min hønsegård ikke altid er lige tør..
Beholder da lige nogle australorps høner, jeg skal jo også ha' æg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2011, 10:02 »
Hej Annette

Jeg ved godt, at jeg på en måde nu modsiger mig selv lidt... For jeg plejer at sige, at den eneste fugl, det kan betale sig at holde fast, er Nymfeparakitter... Men nu gør jeg det alligevel... Mest fordi, du har vel egentligt intet at tabe, ved at gøre det...

Fang dine forskræmte høns ( og hane ), hold dem, og kæl med dem ( Selvfølgeligt en af gangen, til den føler sig tryg ved dig...

Sæt den så op på din hånd, og lad den selv, hoppe ned... Måske skal det gentages et par gange...

Hvis det ikke får dem til at falde til ro, er der intet der gør...

Og selvfølgeligt nok, jo roligere du kan få fat i dem, jo bedre... Og start gerne, med den mest stressede af dem alle... Bare du får dæmpet den allerværste, det vil du kunne mærke i hele hønseholdet, allerede dagen efter.... Sådan fortsætter du...

Er du nu ikke glad for, du ikke har 15.000 Høns  ;D  ;D  ;D

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2011, 10:57 »
Benny har ret. Har set høns og haner blive tæmmet på 5 minutter ved at blive nusset på hagelapperne. Det hjælper bedst, hvis dyret ikke er i sine normale omgivelser, så vil den (trods alt) føle sig tryggere hos dig end at stikke af. Lidt godbidder tillige med, så er du godt på vej!
Mvh Marianne

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2011, 16:49 »
Og nu havde jeg lige bestemt mig .... :D

Tak for input. Jeg er frisk på at forsøge "jeg-holder-fast-til-du-er-rolig-taktikken", men det får dem vel ikke til at lægge æg eller tænker I, at det er, fordi hønerne stresser, at der ingen æg kommer? Jeg vil lige indskyde, at de begge har ring på fra 2010, så det er jo ikke, fordi at de er forfærdeligt gamle...

Og ja, det er altså lidt nedtur, når hønseholdet går i fisk  :(

Og pyha ja ... godt jeg ikke har 15.000 høns  ;D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2011, 09:30 »
Hej Annette

Jo det kan sagtens være stress, der får dem til at lade være med at lægge æg....

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))