Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd til aflivning af agressiv hane  (Læst 8778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne1

• Passiv bruger
Gode råd til aflivning af agressiv hane
« Dato: 15 Juni , 2011, 08:29 »
God morgen,

Vi har en ekstremt agressiv - faktisk temmelig skræmmende hane på godt 1½ år.
Han bliver simpelthen mere og mere "modbydelig" og vi kan knap nok stå ved siden af indhegningen, før han går fuldstændig amok, og angriber med både næb og kløer!

Nu har vi altså fået nok, og han skal til de evige hønsegårde, MEN hvordan får vi fat på ham uden at blive flået til blods selv?

Tanken om at skulle trænge ham op i et hjørne med en træplade, og så snuppe ham der, virker faktisk ret umulig, da han hopper højt med kløerne fremme efter os.

Forslag modtages med tak  :D

Hilsner fra Annette

GKV

• Gæst
Sv: Gode råd til aflivning af agressiv hane
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2011, 08:33 »
Hvad med at snuppe ham når han er gået på pind til aften?

VH Gunni.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2011, 08:56 »
Hej Annette.

Jeg kan se du bor på Fyn. Du kan prøve at ringe til mig på tlf. 53 53 03 79 så finder vi ud af noget.
Hilsen Lisbeth

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2011, 09:21 »
Jeg snupper KUN høns om aftenen når der skal slagtes! Så er de så nemme og "blide" (læs:bedøvede :D) at plukke fra pinden  ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2011, 09:53 »
Præcis ... vent til han sover .. så opdager han slet ingenting.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2011, 10:06 »
- Fiskenet, ikke specielt hensynsfuld ang stressfri indfangning, men effektiv når man ikke vil i nærheden  ;)
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2011, 10:10 »
fiskenet (ja de store af slagsen) er super fine til her og nu jagter af dyr der skal fanges akut.

Men til en planlagt slagtning syns jeg det er spild af kræfter når man nu bare kan snuppe ham fra pinden om natten.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2011, 10:38 »
Ellers kan du for denne ene gangs skyld bruge en fangstkrog - men kun fordi han er så aggressiv, da det er en lidt ond metode.
og ja, ellers er det nemmere at tage ham når han sover.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mette B

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2011, 11:58 »
Kunne du evt. få en jæger til at skyde den?

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2011, 12:58 »
Eller hvad med at lukke lemmen, og stikke ild til hønsehuset, så skal du bare slukke efter ca. 1 time, så er han færdig...  <:

Nej, selvfølgelig ikke.
Har ikke selv haft en hane, jeg ikke kunne håndtere endnu, men det kommer måske en dag.
Men jeg tror på, at det er med haner som med hanhunde og hankatte, at man skal altid være den der bestemmer, lederen af flokken, fører hunden etc...

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Anne1

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2011, 13:17 »
1000 tak for jeres svar!
Hvor er det altså et dejligt forum det her, at så mange tager sig tid til at hjælpe hinanden  /o

Jeg tror vi i første omgang prøver at snuppe ham når han er gået på pinden en aften, det lyder som den blideste måde for alle parter.

Lisbeth, hvor er det pænt af dig, og jeg ringer til dig hvis ovenstående ikke lykkedes  :)

Jeg har faktisk overvejet en jæger, men tænkte jeg måske overdimensionerede problemet en smule  ;D

Børge, jeg plejer nok at kunne styre mine "hanner" af diverse slags, men ham her er altså fuldstændig uimodtagelig for min charme  ;D

Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går, hvis jeg da har alle fingre i behold bagefter!

Hilsner fra Annette

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2011, 15:12 »
Jeg tror, du vil opdage, at det er ret nemt, at håndtere ham, når du "plukker" ham af pinden om aftenen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anne1

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2011, 09:48 »
Så er der opdatering  :)

Aflivningen blev udsat nogle dage, da min yngste søns klasse skulle på gårdbesøg her, og han ville derfor gerne vise dem den tossede hane. Det var en spændende (skræmmende) oplevelse for dem, de kom ihvertfald ikke tæt på hegnet  :D

Vi opgav at forsøge at tage ham selv, da en god bekendt som er jæger, sagde at den skulle han nok skyde for os.
Så i går blev hønsene lokket ind, og underligt nok blev hanen ude! Han fik en dynge mælkebøtter, og inden han nåede at fatte  hvad der skete, lå han død på jorden.

Så jeg er bare super lettet, han er væk, og på en rigtig god måde uden stress for alle parter.

Så tak for alle jeres gode råd  /o

hilsner fra Annette