Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ny herinde.  (Læst 878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
ny herinde.
« Dato: 14 Juni , 2011, 21:06 »
Hej med jer.

Efter at hav ebrugt siden her til diverse opslag, besluttede jeg at registrere mig, så jeg kan deltage lidt i de forskellige debatter.

Flyttede på landet for ca. ½ år siden og overtog hønsegården her. Havde dog lige en ræv der tyndede gevaldigt ud i "hvide italienere" tror jeg, så pludslig havde jeg kun en hvid italiener og 1 brun - nok en isa brown.

Nå, nye høns blev anskaffet - købt lidt for biligt og uhygiejnisk - og en loppeplage ( og manglende æg) blev resultatet. Så efter diverse aflopninger og rengøring i stor stil blev vi det problem kvit.

Overtog så også et par "pensionerede høns" fra mit arbejde, da bestanden skulle fornyes. De lægger ikke æg mere hver dag, men jeg mente de lige kunne få sommeren med på græs her, inden vi prøver at slagte dem til efteråret.  Hermed er jeg så oppe på 10 isa brown høner, en hvis italiener og en tværstribet italiener hane.

Jeg synes bare det er så hyggeligt med høns. Til hverdag går de i hønsegården, de har så en "løbegård" kalder vi den - en indhegning på græsset som jeg jævnligt skifter, så der altid er friskt græs. I weekenden går de frit omkring i haven - sammen med vores jagthund - en ruhåret gravhund. Det tog også lige et par timer at få det til at fungere - for nyligt havde vi en af de nye høner som faktisk gik efter hunden, det var noget af et drama da hunden pludslig ikke ville være med. Den agressive høne er mærket nu, og sker det igen, ja så må den af med hovedet - da den helt uprovokeret kan finde på at rende efter hunden og hakke den i næsen.

Nå, næste udfordring bliver at få kyllinger. Jeg har jo så læst at isa brown ikke så nemt skrukker, så vi har prøvet alverdens ting; snydeæg mv uden held. Der er så netop "importeret" en Jersey kæmpe som en bekendt ville af med, fordi den skrukker konstant. Pt. er den i gang med at akklimatisere sig, går ikke så meget ud endnu, men jeg håber sådan den bliver skruk igen snart.

Nå, det var en lille præsentation her fra - glæder mig til at deltage i debatterne her og læse med om alle jeres hønsehold.

1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ny herinde.
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2011, 21:14 »
Velkommen til Stine
Det lyder som om det har været en turbolent start for dit hønsehold, men her er jo alle muligheder for at blive inspireret til at finde de rette høns og evt. hane.
Jeg misunder dig at du har en høne der forsøger at sætte hunden på plads, så kunne man måske håbe den også ville sige katten et par sandheder så man kan have sine kyllinger i fred.  /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2011, 21:20 »
Velkommen på forum, Stine :D
Du skal nok holde lidt øje med om den jersey kæmpe har det godt, for isa brown er kendte for at være meget hårde overfor nyankomne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2011, 21:20 »
Hjertelig velkommen her til  <I
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2011, 21:32 »
Tak for velkomst - jeg holder ret meget øje, for det er vist ikke såå smart kun at sætte en ny høne ind. Men har lige været ovre i hønssehuset, alt ånder fred og ro - og den nye jersey kæmpe høne sidder ved siden af hanen på pinden - det plejer ellers at være den hvide der gjorde det. De andre aftener har den siddet på pinden foran redekasserne, så det at den har sat sig til at sove sammen med resten af flokken, tager jeg som et godt tegn.

Har forresten en høne eller to der snorker, det lyder godt nok pudsigt - men de har gjort det hele tiden ;-)
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2011, 00:19 »