Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Suk - 2 skrukker og "Bad Timing"....  (Læst 1981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
Suk - 2 skrukker og "Bad Timing"....
« Dato: 14 Juni , 2011, 14:55 »
Hej Alle,
Jeg har før haft skrukhøner der har ruget æg ud med nogenlunde succes (Gul Orpington)
så det afskrækker mig ikke, at "vi" nu skal til at ruge  :)

Det som irriterer mig er, at det er et helt forkert tidspunkt, set i relation til vores ferie.
Hvis jeg lægger dem på æg nu (2 store sorte Australorps) så passer det rigtig dårligt, at æggene
bliver udruget mere eller mindre midt i ferien om 3 ugers tid hvor vi nok ikke er hjemme  :-\ (Jeg skal nu lige først samle en bunke rugeæg)

Hvad er jeres erfaringer med evt. at lade dem klare sig selv? Jeg tror ikke selv rigtig på idéen, men de kan jo heller
ikke bare ligge dér i evigheder og vente på at komme på æg, vel?
(Det forbavser mig i øvrigt at Australorps bliver skruk - troede det var avlet ud)

Og jeg har heller ikke et skruk/rugehus i det nye anlæg - går det an at lade dem ruge sammen med de andre
høns og vores gigantiske hane? Han er mildest talt ret, øøeehhm... "myndig", kan  det vel kaldes.  :o

Men har I nogen gode kommentarer til udfordringen?

Stor hilsen,

Klaus

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Suk - 2 skrukker og "Bad Timing"....
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2011, 15:20 »
Min erfaring er at mine skrukke klarer sig fint selv med deres kyllinger.
Jeg går da ud fra, at du har en ansvarlig hønsepasser til at kikke efter alle hønsene?
Så hvis du først skal have samlet lidt æg, går der måske en uge, så ruger de tre uger, og ligger ydermere nogle dage på reden med de nye kyllinger, og så er vi næsten fem uger henne. Mon ikke det kan gå så?
Du skal selvfølgelig indrette det så praktisk som mulige, så der ikke er mulighed for ulykker, f.eks. skal du nok have redekassen i gulvhøjde og den slags.
Mine skrukker ruger i hønsehuset sammen med de andre, og det går som regel fint.
Endelig kan du sikkert få en aftale med en her fra forum, som bor i nærheden, der kan kontaktes, hvis der er et problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2011, 15:35 »
Tak for dit gode svar, Marianne :-)
Det gør mig noget mere rolig - og ja, vi har selvfølgelig en ansvarlig hønsepasser.
(Naboen har selv haft høns på et tidspunkt, og er helt oppe på beatet hvad pasning angår)

Det er en god tidsplan du har lavet - lad os se om jeg kan få den til at holde  ;D

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2011, 16:19 »
min første skruk i år var sort australorp og en GLIMRENDE kyllingefører! (min er fra Bettina30)
flotte høns australorps!!
held og lykke med projektet - kyllinger er sååååå hygggeligt :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)