Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 5 barnevelder høner - ankom sidste lørdag - og nu 1 lille hvidt æg  (Læst 4454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomas

• Bruger
Forrige lørdag flyttede 5 barnevelder fruer ind i mit hønsehus. Jeg havde ventet længe på den store dag. Jeg havde forinden overvejet forskellige racer herunder dorking, store wyandotter, Kobberfarvet Maran, New Hamshire. Da hønsehuset og gården stod klar blev det Barnevelder der blev nemmest at komme til. Har gået og glædet mig til store brune æg og idag var der en af fruerne der ude i hønsegården havde lagt et forholdsvist lille og Hvidt æg... Hm ka det ha noget at gøre med at de er nytilflyttede, foder eller andet? Hvordan lærer man sine høns at lægge æggene inde i redekassen?
Sikken underholdningsværdi! De er så morsomme at kikke på.
Vh Tomas
Nu ejer af 0,5 Barneveldere

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Tillykke med barnevelderne. Jeg har dem selv, og det er smukke høns. De skal til gengæld ikke lægge hvide æg. Der er stammer der lægger meget lysebrune æg, men dem bør man ikke avle videre på. De fleste af mine lægger pæne mørke æg, men sidste år købte jeg lidt nye kyllinger, og de har vist sig at lægge for lyse æg. Dem har jeg så undladt at ruge på. Æggene er ikke så store til at begynde med, men efterhånden kommer de op på 60+ gram. Andet-års-læggere lægger generelt noget større æg.
De kan for øvrigt blive nogle ret tamme høns. Og så er mine rigtigt madglade. De spiser ALT i modsætning til mine kræsne landhøns. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline tomas

• Bruger
Hej Henriette. Tak for dit svar. Er nu spændt på om de andre høner osse lægger lyse æg. Dagens produktion var ikke krid hvidt meen ikke meget brunt.
Men det er meget smukke og hyggelige høns. Dagens beskæftigelsesterapi gik ud på at slæbe spande med grus, jord, myrer og -æg samt bænkebidere ned i hønsegården. Hold op en aktivitet! Jeg var igang med at fjerne rødder ind under nogle fliser, hvor der var masser af myrer og bænkebidere. Men der var afsætning for hver og en. Hvor så det sjovt ud.
Tænker hønene ska ha lov at gå frit om dagen når de lige har vænnet sig til hvor de bor.
Har ikke haft høns før og er blevet helt hønsetosset.
Vh t

karina dj

• Gæst
Hej Tomas!

Hvor er det skønt at høre hønsene har skabt glæde i dit liv...tror vi fleste herinde har det sådan, men jeg synes for mit vedkommende det bli'r mere og mere for hver dag, efter jeg har fundet nogle racer der matcher mit eget temperament  ;)

Og det er nemli bare rigtig go underholdning  /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
Efter et stykke tid kan de sagtens gå frit rundt. Det gør mine, og de holder sig (nogenlunde) inden for matriklen. Heldigvis bor vi på landet, så det gør ikke noget hvis de går en lille tur, men det er nu sjældent mere end et par meter uden for vores totalt uindhegnede grund.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Feberen har ramt den 'stakkels' mand allerede efter 9 dage. Hvad kan det ikke blive til.  /o  *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
Selvfølgelig. Han har jo valgt den rigtige race i første hug.  /o ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline tomas

• Bruger
Men ka nogen sige om det er normalt at 5 høner fra 2010 kun lægger ialt 1 æg om dagen? Ved godt de ikke har boet så længe et nyt sted.

Offline Henriette Hall

• Bruger
Det kan være meget forskelligt hvor mange de lægger. Barneveldere er ikke verdens bedste æglægger. Men manglende æg kan skyldes flytning, og det kan godt tage over en måned før de rigtigt begynder igen. Desuden går det op og ned i perioder. Her i foråret fik jeg 8-10 æg om dagen fra 10 høner. Lige nu ca det halve. Senere på året går de også i fældning, og så er der også dømt ægge-pause. Hvis de får lys nok om vinteren så lægger de også æg der. Det smarteste er at have lidt rotation i hønsene, så man hvert år har nogle nye unge høner der begynder æglægning om efteråret. Så er de gerne i gang hele vinteren, mens de gamle godt kan tage en lidt længere pause.
1 Dansk Landhøne. Stor.