Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til at lære kyllinger at gå på trapper  (Læst 4534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hlau_99

• Passiv bruger
Hjælp til at lære kyllinger at gå på trapper
« Dato: 10 Juni , 2011, 20:59 »
Som fortalt i andre indlæg, så står vores hønsehus på pæle, ca ½ meter over jorden. Kyllingerne (som nu er 3 dage gamle) kan sagtens komme ned, de hopper bare, når skrukken går ud, men de kan ikke komme ind igen. Vi har en trappe/rampe med trin, der fører op til indgangen, men de voksne høns har aldrig brugt den. De hopper direkte fra jorden, og op til indgangen. Det er også den måde, som skrukken forsøger at oplære kyllingerne, men det er de jo for små til.

Indtil videre har vi hjulpet dem op, men skrukken er jo ikke glad for at vi fanger hendes kyllinger, og det er da også lidt besværligt.

Har I erfaringer med om kyllinger af sig selv lærer at "gå på trapper", eller har I forslag til hvad vi skal gøre?
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde
6 uspecificerede hvide Sussexkyllinger

Offline hot2791

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til at lære kyllinger at gå på trapper
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2011, 21:58 »
Hej jeg lære mine kyllinger at gå på trapen ved at lægge noget mad på trapen som de så spiser, jeg starter altid med et kort stykke  af trappen øverst oppe, normalt tager det 4-5 aftener så kan de selv, det hjælper også hvis det er nogle godbidet til kyllingerne når de er kommet op huset ,held og lykke.
Jeg har store høns/haner
Lys Sussex, Hvid sort columbia,
og mange kyllinger

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2011, 22:08 »
Jeg er selv en af dem der har rendt rundt om aftenen med børnenes fiskenet, og fanget kyllinger med en rasende høne i hælene :o Det ser garanteret sjovt ud for andre ;)
Derfor har har jeg nu skrukbure og garage i brug til skrukker og kyllinger. Der kan alle selv gå ind, og jeg slipper for at gøre mig totalt til grin i nabolaget /o (på det område ::)).
Kunne du ikke køre jord el. lign på, så der dannes en bakke de kan komme op af? Lad mig høre om det er muligt, for så kunne jeg gøre det samme ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2011, 23:14 »
Min erfaring er, at kyllinger har svært ved ramper, jeg bygger en trappe af herregårdssten, den kan de sagtens komme op af, når de er et par dage gamle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2011, 23:26 »
Jeg havde ikke tænkt på at lave en trappe af sten - det fif tror jeg lige, jeg gemmer...det kunne nemlig godt hjælpe mine enormt klodsede ænder  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hlau_99

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2011, 09:53 »
Problemet er løst, de fandt selv ud af det for et par dage siden (hvor de var lidt over en uge gamle). Også meget godt, for de var ved at blive for hurtige, til at man kunne fange dem.
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde
6 uspecificerede hvide Sussexkyllinger