Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP ! Jeg vil ha kyllinger  (Læst 4412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John.buhl

• Passiv bruger
HJÆLP ! Jeg vil ha kyllinger
« Dato: 09 Juni , 2011, 22:48 »
Hej Alle
Jeg er ny med høns og nu er jeg nød til at få svar på alle mine spørgsmål, i har sikkert svaret før :-) sorry
Jeg vil gerne have mine høns til at lave kyllinger, så her kommer spørgsmålene
1 Hvor skal hønen ligge som skal ruge skal jeg bygge en kasse eller noget til den, jeg har i dag kun forsvindingskasser og der ligger der en høne fast næsten hele dagen så jeg går ud fra at den er skruk.
skal den være i det samme hus som de andre ?
2 kan jeg bare tage de andre æg de høns ligger og ligge under hende hvor hun nu en skal være. hvor mange æg kan den ligge på ?
3 kan jeg være sikker på at æggene er befrugtet.
4 og sluttelig har jeg også nogle høns som bare smider æg rundt omkring og hvis jeg ikke finder dem så æder hanen dem tror jeg, vil han så kunne finde på at gå i reden hvor hønen ligger og ruger ?
MAnge spørgsmål.
jeg håber der er en venlig sjæl som vil hjælpr mig lidt.
På forhånd mange tak
John
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2011, 22:57 Fra John.buhl »

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: HJÆLP ! Jeg vil ha kyllinger
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2011, 23:05 »
det nemmeste er - du sætter dig i bilen og kommer lige forbi - vi har 2 orpingtoner der sidder og ruger så du kan se hvordan og hvor det foregår :D
ej sorry-
skriv hvilke, hvor mange høns du har og har du en hane, så får du mere præcise svar- det er ikke alle høns der har lyst til at ruge.
Skruk høne vælger oftest roligt og mørk sted til rede, du kan sagtens tage æg fra andre høns og putte dem under skrukken, det ville være mest optimalt at lægge alle æg på en gang så er du siker på at kyllingerne kommer på nogenlunde samme tid( efter 21 dage)
befrugtning - nej det kan du ikke vide på forhånd, alt efter hvor "frugtbar" hanen er- lige som hos menneseker- nogle skyder med skarpt andre ikke.
HVis hønen sidder på æg- er skruk - så beskytter hun sine æg og går meget sjældent af reden, kun par gange om dagen(måske kun 1x) da vil hanen ikke kunne kmme til - er du sikker på at det er hanen der spiser de æg?
håber du har fået  svar på dine spørgsmål
og for resten  - Velkommen på forum - vi svarer gerne på alt mellem himmel og jord så spørg løs!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2011, 23:06 »
Hej og tillykke med dine høns! :)
Selvfølgelig skal der da være kyllinger. <L Jeg kan nok ikke svare på alt, men her er lidt.
Hønen skal kunne ligge for sig selv. Du behøver ikke snedkerere en fin kasse. En trækasse til frugt, en kattebakke, en plastickasse. Meget kan bruges. Jeg synes, at det er nemmest, hvis hun ligger afskærmet. Ellers kommer alle de andre og lægge flere æg oveni (eller bare leger skruk sammen med hende ::)).
Brug nogle dage på at samle rugeæg sammen fra de andre og så giv hende dem samlet. Hvis de andre høns går sammen med hende så husk at mærke dem med en blyant, så du kan kende forskel.
Hvis der er en hane, er sandsynligheden for at æggene er befrugtet jo så gode, som de kan være. /oDu kan lyse dem efter en uge for at se hvor mange der er befrugtet.
Der er tit "uopdragne" høns der lægger æg de forkerte steder. MEN jeg tror ikke, at det er hanen der æder dem. Jeg har aldrig hørt om det. <J Mon ikke det er skader, mus mm. Ellers har du noget af et problem med den hane.
Jeg håber, at du finder ud af det. Held og lykke med kyllerne. :D
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline John.buhl

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2011, 22:09 »
nu vil jeg prøve mig lidt frem, men lige et par andre spørgsmål som er dukket op.hvor skal jeg opbevarer de æg hun skal ruge på indtil jeg har en del at ligge på så hun kommer på dem sammentidig, og hvor mange skal hun ligge på ?

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2011, 22:32 »
Jeg mener de skal ligge køligt og mørkt. Evt. i en kælder el. lign. i en æggebakke du stiller på skrå. Den skal du så vippe et par gange om dagen. Når du har nok kan du lægge dem der kan ligge under hønen under hende. Hun skal kunne dække alle æggene med kroppen, så der ikke er nogle æg der ikke kan "få varmen". Held og lykke med projektet /o

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2011, 07:46 »
Hvor mange æg den kan ligge på kommer an på hvor stor hønen er. Nogen kan godt ligge på 12, men det kan godt være det er bedre med 10. Så er man mere sikker på der bliver ruget ordntligt.
JMO

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2011, 09:18 »
Kan vi ikke for en god ordensskyld få sat art på dine dyr  /o . da det jo er af betydning for flere ting.

Ellers ja, "gem" nogle æg, lig dem ind under hønen, alle på en gang så der er styr på hvornår de kom ind i "varmen". Ang om de skal i bur eller ej. Ja igen lidt at gøre med hvilken race.

Vi startede med at have den skrukke i bur for sig selv, men pga flere blev skrukker inkl os selv så endte det med at en også rugede inde hos de andre bag hegn, og nu til sidst ruger de sgu samme med de andre i hønse huset uden hegn, og ja uden problemer. Hvilket sikkert også er pga racen  :D .

Hmm har jeg glem noget af den oprindelige post, eller har jeg svaret på det "hele"
« Senest Redigeret: 11 Juni , 2011, 09:33 Fra Jimmy R J »
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline John.buhl

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2011, 20:54 »
Bestanden består af 1 hvid silke hane 1 silke dværg hane 1 hvid 1 sort og en brun silkehøne 1 favaroll og 2 brune høns