Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flyvende møgdyr  (Læst 17619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Flyvende møgdyr
« Svar #15 Dato: 11 Juni , 2011, 17:24 »
Tusind tak, Jes. Det er et fint tilbud. Vi kender godt et par af de lokale jægere, og vil tale med dem, men problemet er jo netop, at de bor i naboens træer...

Marianne@ om de her møgdyr lige præcis er råger eller krager tør jeg ikke helt sige. Jeg er ikke særlig kyndig i sorte fugle. Der er begge dele i ådalen bag huset - og nu som sagt hos naboen - og de er ikke en spor sky.. der er nemlig flinke mennesker i nabolaget, der har fodret og tæmmet på dem hele vinteren, fordi de er så sjove!

Manden har gået og bakset med stolper og jordbærnet hele dagen, så der nu rejser sig en lysegrøn teltlejr. Det ser grusomt ud! Og for, at det ikke skal være løgn, besværes projektet af, at der er en stor busk midt i andegården, hvor alle de vilde fugle har reder, så de skal jo også ha en sluse ind :D

Suk.. måske skulle man bare holde op med at ha' dyr!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 11 Juni , 2011, 17:49 »
Luftgevær!!!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 11 Juni , 2011, 18:03 »
Man kan få et godt haglgevær til en tudse, man skal ikke ha' jagttegn for at købe det...og du kan jo nøjes med at skyde efter dåser

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 11 Juni , 2011, 18:11 »
Marianne@ om de her møgdyr lige præcis er råger eller krager tør jeg ikke helt sige. Jeg er ikke særlig kyndig i sorte fugle. Der er begge dele i ådalen bag huset - og nu som sagt hos naboen - og de er ikke en spor sky.. der er nemlig flinke mennesker i nabolaget, der har fodret og tæmmet på dem hele vinteren, fordi de er så sjove!

Tihi, ja det ved jeg godt der er  ;D

Rågerne er sorte og kragerne er grå og sorte. Og det var ikke for at drage møgdyrene i tvivl mere, end at selv om de er irriterende, så KUNNE det jo være noget andet - mår, f.eks. som sidste år.  :D Jeg håber det yndige jordbærtelt stopper synderne.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 11 Juni , 2011, 20:27 »
er det råger, for sorte er de, slamberterne.
Sidste år fik vi ingen ællinger, fordi ænderne ikke kunne finde ud af det. Tror den der mår, som vist var en ilder, blev fed af rådne æg og rotteunger. Eller noget...
I år har vi fået tre ællinger. To er, formentlig, blevet rågemad, og den sidste bor nu i et muntert grønt cirkustelt. Hvis jeg kan finde kameraet, skal jeg dele synet med jer :D

Og Søren, du har ret.. Det er jo en løsning at afskaffe dyrene, men jeg ville nok kede mig uden, og så må man jo gøre noget!

Synes bare, det er heltutroligt.. sidste år boede der tre råger i de der bøgetræer. I går kom der en sværm på måske 30 fugle og slog sig ned for natten. De yngler dælme bedre end så meget andet...

Hvorfor er det iøvrigt, at de er fredede - eller sådan nærmest?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 11 Juni , 2011, 20:56 »
30 stk. herregud, vi har sommetider haft flere hundrede sidende alle vegne på marken og de nærmeste træer, derfor løse skud over hovedet på dem, det kan de ikke li' så flytter de.

Men den taktik er nok ikke så god i et parcelhuskvarter, eller tættere bebyggelse....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 11 Juni , 2011, 21:08 »
Vi bruger de små nytårsraketter, dem kan de heller ikke li' ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 11 Juni , 2011, 21:40 »
Problemet er, at stolperne / hegnet rundt andegården kun er 1.2 meter højt, så et hegn vil gøre det vanskeligt for menner at gå rundt, men i en periode ku' det vel gå...
.

Hvis du har et gammelt parasolstativ kan du bruge det til at løfte nettet i midten af andegården.
jeg har 4 stativer i min hønsegård, de holder flere år hvis de står på en flise.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #23 Dato: 11 Juni , 2011, 23:02 »
Hva med Jensen.... kan han ikke holde dem væk eller gøre livet surt for dem?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 11 Juni , 2011, 23:43 »
Lidt om fuglene.

Råger er sorte, kragerne sædvanligvis grå med lidt sort på hoved og vinger, men sortkragen er sort som rågen og kan være svært at skelne fra rågen.
Rågen yngler i kolonier i høje træer, det gør kragen til gengæld ikke.

Dette burde gøre det muligt at afgøre om vi har med krager eller råger at gøre.

Et luftgevær er et udmærket middel mod disse møjfugle. Dog kan det være lidt svært at bruge i byområde. Der forhandles et meget effektivt luftgevær, som indtil videre ikke kræver jagttegn, og det vil med sikkerhed slå enhver fugl der rammes på kroppen ihjel. Det er lidt dyrt i indkøb, ca 6.000 kr. Jeg husker ikke hvad det hedder men det har været omtalt i medierne inden for de sidste par måneder netop pga dets slagkraft.

Jeg har selv brugt skræmmeeffekter som CD-er, sølvpapir og fugleskræmsel i min dam, som også har været plaget af krageangreb på ællingerne. Det virker fint det første år men derefter har kragerne luret den af og er nærmest uanfægtede af disse effekter.

MØJDYR

Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #25 Dato: 11 Juni , 2011, 23:52 »
Jeg synes godt nok der er gang i den oppe i luften disse dage...jeg vil tro det er rågeungerne der er blevet flyveklar og nu er på tur med forældrene for at få vist lækkerierne frem  :-[  :-[  :-[ Mine ællinger skulle klække næste uge, og det er ligefør jeg håber alle æg er blanke, for jeg orker ikke rende og bekymre mig om de små pus  :-\ Men jeg tror jeg vil være på forkant med situationen, og indhegne og overdække et område omkring reden  ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #26 Dato: 12 Juni , 2011, 10:03 »
Uhm. Rågeunger i flødesovs. Jeg er vokset op i en jægerfamilie forstås.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 12 Juni , 2011, 10:19 »
grunden til at rågerne er fredede er en blanding af at de har været på retur, og vist i eu som helhed er lidt sjældne. I danmark er der historie for at når først noget er fredet, er det så godt som umuligt at ophæve den fredning. Så gør man istedet det at man giver tilladelse til og regulere dem, hvilket også er blevet en større administrativ sag. Men ellers så er rågeunger i flødesovs rigtig godt /o, og krager skulle være udemærket spise også
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #28 Dato: 13 Juni , 2011, 14:11 »

Du tager med højre hånds tommel og pegefinger, et solidt greb omkring dit luftgevær...

Skyder en eller to, og hænger den i tråden, til skræk og advarsel...

Der er ingen garanti, men ofte holder en død artsfælle dem væk.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #29 Dato: 14 Juni , 2011, 13:56 »
Man kan relativt nemt se forskel på voksne Råger og Sortkrager...

Rågen har et nøgent parti bag næbbet... Det har Kragen ikke...
Rågen går også gerne med let hængende vinger, det vil en Krage aldrig kunne finde på... I øvrigt virker Kragen også altid, langt mere stram i alting, end Rågen gør....

En anden ting er, at han man en Skade rede eller to i haven, er det slet ingen dårlig ide, at prøve at få en Krage rede...

Skaden alene, så vil den lave et pokkers til postyr, og end ikke tillade en lille fugl, at sidde i det træ, den har sin rede... De rigtigt emsige, heller ikke i de omkring stående træer... Og den hugger selvfølgelig, alle de fuglekugler den kan slippe afsted med  :-[

Men har man også en Krage rede, holder Skaden lav profil, og man opdager næsten ikke, man har dem.  :-*

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))