Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flyvende møgdyr  (Læst 17635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Flyvende møgdyr
« Dato: 09 Juni , 2011, 20:42 »
Det kan siges kort:
Den lokale krage/rågekoloni æder vores ællinger. Der forsvinder en om dagen...
Andegården er ikke, og kan ikke lige hurtigt, blive overdækket.
Hvad dælen gør vi? Vi vil gerne ha' vores ællinger selv, og det har fungeret så fint de andre år.. lige til rågerne flyttede kolonien tættere på os.

Gode råd modtages!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Flyvende møgdyr
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2011, 20:46 »
du kunne måske få en jæger til at skyde ind over deres område nogle gange, det plejer at få dem til at flytte, ellers er en andegård med jordbærnet en glimrende løsning
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2011, 21:01 »
Jeg har også hørt den med at skyde og vi kunne også godt bruge det et par gange her, krager og skader  :P
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2011, 21:06 »
Øv altså  :-[

Jeg har endnu ikke fået ællinger, men har en stor stor krage der kommer og æder af det brød jeg lægger i vand til guf. Så jeg er jo godt klar over der vil blive problemer når æggene klækker. Jeg har derfor hængt cd'er op i træerne omkring andehuset og baljen med brød, og har ikke set kræet siden. De kan ikke li det blinker som det gør når lyser rammer skiverne  /o

Så prøv det og se om det kan holde dem af vejen... ellers ville jeg fange dem ind og gi' dem det kedelige liv til de blir store nok  :-\

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2011, 21:23 »
Jeg har ingen løsning udover et fugleskræmsel, og bind evt en klokke/vindspil i det.

Vi havde også besøg af dem sidste år, da vi have kyllinger, og det kom bag på mig hvor frække de var. Vi har heldigvis overdækket hønsegården med trådhegn, men det forhindrede dem alligevel ikke i at forsøge sig. Første gang jeg så dem, for jeg ud med 4 hunde i hælene for at jage dem væk, men de fløj bare op i naboens træ og skulede ned til os. Bedst som jeg havde kaldt hundene til mig, vendte om og kom 6-7 m væk, fløj de ned og satte sig på kanten af hønsegården igen.  

Magen til Møg-dyr!!! /1
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2011, 21:25 Fra Inga »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2011, 22:17 »
Sidste sommer tog de forbaskede krager 15 ællinger på 1½ uge her hos os  /1
Vores nødløsning var at spænde et af de billige jordbærnet over andegården hvor ællingerne opholdt sig, når de ikke svømmede rundt på søen og det reddede de sidste af vores kuld  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2011, 06:49 »
Problemet er, at stolperne / hegnet rundt andegården kun er 1.2 meter højt, så et hegn vil gøre det vanskeligt for menner at gå rundt, men i en periode ku' det vel gå...

Vi bor i byzone, og de flyvende rotter er en del af en kombineret råge-krage koloni, som i de senere år er flyttet tættere og tættere på. Nu bor de i naboens bøgetræer ca. 100 m væk. Man må så vidt jeg ved ikke bare skyde råger og slet ikke bare skyde i bebygget område, men har da overvejet at tilbyde en af de lokale jægere en havestol og et par kolde øl, så han kan side og skyde til måls.

CD*erne er jo også en mulighed - men skræmmer det ikke også ænderne, eller er de ligeglade?

Tak for rådene.. foreløbig er der røget to ud af tre nyklækkede ællinger, så jeg vil se at få købt net i dag, så må vi leve med ubehagelighederne.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2011, 06:54 »
Mine ænder er ligeglade med cd'erne...og hvis du overdækker, som jo er en mulighed og absolut det jeg ville gøre, kan du jo sørge for høje pinde inde i gården der løfter nettet op til ståhøjde  ;) Så er der kun lavt i siderne...

For pokker de er om sig de møgpippere  /d

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2011, 07:53 »
Det er tilladt at regulere rågeunger nu.
Så måske du skal kontakte den lokale jagtforening og kommunen også og høre om de ikke kan regulere lidt i bestanden.
Også så smager sådan nogle unger godt i en flødesovs  ;)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2011, 09:09 »
Ha ha Tine jeg har også haft andegård med korte stolper, men jeg er jo selv af pygmæ racen, så det gik.
Du køber et jordbærnet der er stoooort ca 100 kroner i 8x8m eller hvad der nu passer.
'
Midt i din andegård stiller du en dejlig stor parasol, og lægger nettet op over, spænder det fast med elektrikerstrip på hegnet hele vejen langs kanten.
Ca 1/2 times arbejde, alt efter størrelsen på gården, og vupti, overdækkede ænder og nogenlunde ståhøjde..  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2011, 10:12 »
Har samme problem....

Fik anbefalet at låne nogle gas kanoner i en frugtplantage.. Men det er jeg så ikke lige kommet over.. Nu har jeg bare VOLD mange sorte bæster - og med hvad der dertil høre af skidt...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2011, 11:24 »
Hej Tine, jeg tror det er krager, og ikke råger, som tager dine ællinger. Har I set synderne? Har lidt svært ved at forestille mig de lidt sky fugle dykke ned i Jeres andegård så tæt på huset. Men ellers ville jeg også forsøge mig med tøjstrimler, CD'er m.v.
Mvh Marianne

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2011, 12:00 »
Råger kan saaaagtens komme tæt på :(. Her henter de sataner æg i redekassen INDE i hønsehuset...og jeg HAR set det....adskillige gange /d
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2011, 21:18 »
Ha ha Tine jeg har også haft andegård med korte stolper, men jeg er jo selv af pygmæ racen, så det gik.
Du køber et jordbærnet der er stoooort ca 100 kroner i 8x8m eller hvad der nu passer.
'
Midt i din andegård stiller du en dejlig stor parasol, og lægger nettet op over, spænder det fast med elektrikerstrip på hegnet hele vejen langs kanten.
Ca 1/2 times arbejde, alt efter størrelsen på gården, og vupti, overdækkede ænder og nogenlunde ståhøjde..  /o

Næ, hvor genialt med en parasol midt i det hele  /4
Ha ha ....jeg kravlede rundt under nettet med stor besvær og jord på knæene sidste sommer, for vores pæle er heller ikke ret høje  *f *g *e
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2011, 23:02 »
du får fat i den lokale jagtforenings formand og fortæller ham/hende problemet. De ved hvem der skal kontaktes og søges tilladelse ved. Evt kunne det være en god ide og få naboen med på ideen eftersom det er hans træer de opholder sig i. Hvis ikke du kender til den lokale forening, så send en pm med din adresse, så finder jeg et eller flere nr til dig
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk