Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halt kylling, råd søges  (Læst 12547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Halt kylling, råd søges
« Svar #15 Dato: 13 Juni , 2011, 21:18 »
Tak for tippet Benny. Jeg prøvede at se om benet var brækket, men jeg var ikke dygtig nok til at kunne vurdere hvad der var galt. Bliver et brækket ben "dødt"? Er stadig meget overrasket over, at kyllignen ser ud til at komme sig 100% efter at den var lam i det ene ben.

Den går stadig indendøre, men det varer ikke mange dage før den, og dens kammerat kan komme tilbage i hønsegården. De er ved at være godt trætte at at sidde i en papkasse, når de har været vant til en stor hønsegård ;).

Jeg er rigtig glad for, at jeg ikke valgte den hurtige løsning og aflivede den. Den er en sød lille éen.  *h
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #16 Dato: 14 Juni , 2011, 12:51 »
Hej Helle

Ja det er lige meget... Det er som sagt, sådan et lille kunststykke fugle kan...

Jeg har endda gjort det på en græsparakit vinge... Lige i starten fløj den lidt skævt, men det rettede sig igen...

Som sagt, først vokser knoglerne sammen... Så tilpasser den længden. Og til slut, forsvinder den fortykkelse, der kom ved at man lagde dem, side by side...

Ret fantastisk, ikke sandt..  :)

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2011, 13:01 »
Tusind tak for oplysningen Benny...det var helt nyt for mig...og en dejlig viden at have fået, at der er gode chancer,  hvis uheldet skulle ske en dag.  <E
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #18 Dato: 14 Juni , 2011, 13:15 »
Hej Tanja

Dødt og dødt, er nok så meget sagt, men lige hvor meget følelse de har, er jo lidt vanskeligt at sige....

Jeg har haft høns, der er hoppet op på røret mellem fyr og skorsten, og havde jeg ikke rakt dem ned, var de såmænd blevet siddende...

Det som du måske opfattede som dødt, kan være det, at fugle bruger det, som de ved de har... Måske har den ikke lige været klar over, at den havde to ben... Og derfor ikke brugt det, som du mente var lamt.

Nu kan jeg ikke lige huske, hvor gammel den var... Men alt på sådan en helt frisk kylling, er jo i en rivende udvikling, og for det meste, følges det hele rimeligt synkront... Men der kan forekomme skævheder, som kan vise sig på rigtigt mange måder... Så det ene ben, kan altså i teorien, dårligt nok være kommet ud af ægget, medens det andet virker meget kraftfuldt... Det kunne være forklaringen på dit problem, som forhåbentligt nu er overstået.... Er det sådan, kan der også være andre ting på kyllingen, som kan være lidt mindre udviklet end resten.. Men bare rolig, den skal nok blive helt normal.  /o

M.V.H....Benny..

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #19 Dato: 14 Juni , 2011, 13:28 »
Hej Helle

Det er det jeg siger.... Fugle er fabelagtige... Næsten som et eventyr  ;D  ;D  ;D

M.V.H....Benny..

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #20 Dato: 05 April , 2012, 19:53 »
Nå, historien ser ud til at gentage sig :-\. En af de små araucanakyllinger på 1 uge er blevet halt. Ikke på samme måde som den amrocks kylling tråden handler om, men slemt nok til, at den ikke kan følge flokken. Jeg tog den ind i går aftes og den går sammen med en af de andre i en kasse på badeværelset. Nu må vi se om benet kommer sig. Det håber jeg *k.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #21 Dato: 05 April , 2012, 20:23 »
Vi har også nogle stykker, der af uransagelige årsager pludselig er halte eller ikke kan strække tæerne. Jeg tror, det er noget nervemæssigt som følge af en forvridning. Vores ene gamle høne er helt tydeligt gået af led i hoften men klarer sig ved at flyve i stedet for at løbe hurtigt. Hun kan sagtens gå, hoppe og skrabe - men det ene ben sidder mere løst i hofteleddet og er kortere end det andet. Men hun ser ud til at trives og har levet med det i et par år nu. De kyllinger, der har haft "krølletæer" er hurtigt begyndt at bruge tæer/fod normalt så de skal bare have lidt omsorg og nemt til vand og mad. Selv superhanen Elvio har haft en halt periode hvor vi overvejede at slagte ham. Bl.a. kunne han ikke træde damerne uden at falde af ::). Efter nogle uger begyndte han at gå normalt om morgenen men haltheden kom så op ad dagen. Nu er det intet at se længere og hans sexliv fungerer igen *f ;D. Så mon ikke han har haft en forstuvning. Selv er jeg da meget glad for at jeg ikke blev aflivet en af de talrige gange, jeg forstuvede ankler og håndled og bøjede ribben i min tid som eliterytter og ivrig cyklist. Så her får alle chancen med mindre der er voldsomme smerter. Så længe de spiser er der håb /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 05 April , 2012, 20:36 »
Tak Kirsten /o For supersvar! /o /o. Den spiser og drikker helt normalt, men savner sin mor. Uh hvor den pipper ude i kassen (måske fordi den lige har fået lov til at ligge og gasse under min lune strikketrøje en times tid ;)). Den går sammen med en af sine søskende.

Jeg gir' tid og ser om den bliver go' igen.

Og tak Kirsten for dine skønne beretninger fra hønsegården på Falster. I loove it! *o
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 13 Maj , 2012, 21:16 »
Lige en opdatering. Kyllingen der haltede kom sig og kom tilbage til hønsegården, men begyndte at halte igen ca. 2 uger efter, og er nu kronisk halt. Det ser ud til at den nederste del af benet er drejet lidt, så det ikke sidder helt lige, og at tæerne stritter lidt når den løber. Den ser ikke ud til at have ondt, så det er nok bare et handicap den må leve med. Er I enige i det? Og har I set sådan et drejet underben før?
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 13 Maj , 2012, 21:40 »
Tjah, her har vi mennesker da også vores handikap. Så længe alle er glade og smertefri og kan klare sig - så er det vel OK.....
Vi har dog lige aflivet en kylling, der havde drejet det ene ben helt rundt og havde store problemer med at komme omkring. Da den ikke havde fået det bedre inden den skulle med sine søskende ud i den store kyllingegård - ja, så kom den altså til de himmelske løbegårde i stedet. Det var selvfølgelig en tilsyneladende perfekt blå/guldhalset med store ens øretufter og pilefarvede ben. Det nytter bare ikke når det kun er ét ben, der duer :'(.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #25 Dato: 13 Maj , 2012, 21:47 »
Tjah, her har vi mennesker da også vores handikap. Så længe alle er glade og smertefri og kan klare sig - så er det vel OK.....
Vi har dog lige aflivet en kylling, der havde drejet det ene ben helt rundt og havde store problemer med at komme omkring. Da den ikke havde fået det bedre inden den skulle med sine søskende ud i den store kyllingegård - ja, så kom den altså til de himmelske løbegårde i stedet. Det var selvfølgelig en tilsyneladende perfekt blå/guldhalset med store ens øretufter og pilefarvede ben. Det nytter bare ikke når det kun er ét ben, der duer :'(.
Det var også sådan benet så ud på den kylling jeg måtte aflive efter 3 dage... :(. Den var dog døden nær, da jeg aflivede den, så den havde nok indre kvæstelser tillige, efter at være blevet hakket af skrukken. Æv, bæv. Det er ikke sjovt når man må have øksen frem. Slet ikke når man ikke kan ramme: den lille kylle med piberenseren...., kl. var 3 om natten, jeg var dødtræt og ked af af skulle ende livet for den lille fyr... Jeg lagde et bræt på gulvet i værkstedet, tog øksen, huggede... huggede kyllingen MIDT OVER :o. Det var IKKE meningen. Skyndte mig at lægge begge halvdele i en æggebakke og lukke låget - og så måtte Lars ekspedere bakken videre derfra. Jo, man har mange oplevelser som hønse/kylleejer ::).

Den lille nuværende halte-kylle-rylle skal hjem til Janni Hiltunen at bo, og hun vil heldigvis gerne have en høne (som jeg tror det er) med et mindre handicap /o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 13 Maj , 2012, 21:57 »
Nej, det der gør det svært er vel at man føler et ansvar. Vores barnebarn er i dag "kommet til" at lukke en fem uger gammel kaninunge ud af buret. Den er nok hoppet fra ham. Ja, øv, den bliver sikkert taget af kattene eller kørt i smadder ude på vejen. Og vi skulle jo IKKE have ladet ham være uden opsyn - vi ved jo at han ikke overholder regler når hans forældre er med - og det var de. Så det er VORES skyld - men det lærer vi af. Ingen børn hos små kaninunger igen >:( :'(. Heldigvis har den lille kanin syv søskende så det er ikke sikkert at moderen savner den. Egentligt ville jeg hellere have aflivet den end at gå her og kigge efter hele tiden - og håbe at den vender tilbage i live. Men OK - dens skæbne er jo at blive spist - ligesom kyllingerne. Måske skulle man blive veganer?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner