Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Halt kylling, råd søges  (Læst 12566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Halt kylling, råd søges
« Dato: 08 Juni , 2011, 19:18 »
Ja, så må jeg poste en tråd mere om kyllingeproblemer - det er ikke sådan at være kyllemor ::).

En af mine 1½ ugers gl. amrock-kyllinger har fået dårligt ben. Jeg opdagede det i eftermiddag, da den sad og kaldte på sine mødre, mens den ihærdigt forsøgte at humpe hen imod dem. Det ene ben er helt slapt. Der er lidt følelse i foden tror jeg, men jeg er ikke sikker.

Hvad skal jeg gøre med lille Humperdinck? Den er helt frisk ellers, men kan altså slet ikke støtte på det ene ben. /d Skal den isoleres? Aflives? Tilbage til flokken?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Halt kylling, råd søges
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2011, 19:38 »
Hold øje med den...

Hvis der ikke tegn på forbedring over den næste 1-3 ugers tid, så skal du gøre op med om du vil have en handicappet høne.

Ellers hvis den spiser og drikker og ser nogenlunde sund og rask ud, så er der som sådan vel ikke det store problem i at lade den leve..

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2011, 20:21 »
Så jeg kan godt regne med at den kan finde varme, vand og mad i morgen, mens vi er på arbejde? Den er lille og har meget svært ved at komme frem. Dens mødre tager hele flokken ud i gården fra morgenstunden af.

Skal jeg hellere lade den sidde under varmelampe og alene mens vi er væk, så jeg er sikker på den kan få mad, varme og vand?

« Senest Redigeret: 08 Juni , 2011, 20:28 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2011, 20:25 »
Kunne den ikke få en søster og bror med under varmelampen?. Hvis den ikke kan følge med de andre, så ville jeg ikke lade den gå sammen med flokken, når du ikke er der til at holde øje.

(sagde altså hende helt uden kylleerfaring....men alligevel)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2011, 20:29 »
Kunne den ikke få en søster og bror med under varmelampen?. Hvis den ikke kan følge med de andre, så ville jeg ikke lade den gå sammen med flokken, når du ikke er der til at holde øje.

(sagde altså hende helt uden kylleerfaring....men alligevel)
Det er jeg også mest tryg ved Helle. Logger af nu, går ud og finder en flyttekasse, en varmelampe og mit kamerastativ, som kan holde varmelampen.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2011, 20:34 »
Rigtig god ide Tanja. Så behøver kyllen heller ikke bruge unødvendige kræfter på at stæse efter de andre...den får mulighed for at hvile benet lidt....og den får ikke en dag i stress og angst.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2011, 20:49 »
Jeg har en noget ældre kylling på 12 uger som ikke kunne gå på det ene ben efter ræven var forbi. Jeg valgte at se tiden an og isolerede den fra de andre i en lille indhegning. Her kunne den være i fred og få mad og vand uden at skulle kæmpe med de andre om det. Den kunne dog se de andre gennem hegnet. Nu er der gået næsten 14 dage og hun er begyndt at støtte på benet igen. Hun halter stadig men bruger nu sit ben. Så i dag blev hun genforenet med resten af flokken. Så håber jeg bare at hun kommer sig helt.
Der var ellers et tidspunkt hvor jeg regnede med at øksen var den eneste løsning, men jeg er glad for at jeg ventede.

Så jeg håber at din lille kylling også bliver "rask" igen.

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2011, 07:01 »
Jeg har en noget ældre kylling på 12 uger som ikke kunne gå på det ene ben efter ræven var forbi. Jeg valgte at se tiden an og isolerede den fra de andre i en lille indhegning. Her kunne den være i fred og få mad og vand uden at skulle kæmpe med de andre om det. Den kunne dog se de andre gennem hegnet. Nu er der gået næsten 14 dage og hun er begyndt at støtte på benet igen. Hun halter stadig men bruger nu sit ben. Så i dag blev hun genforenet med resten af flokken. Så håber jeg bare at hun kommer sig helt.
Der var ellers et tidspunkt hvor jeg regnede med at øksen var den eneste løsning, men jeg er glad for at jeg ventede.

Så jeg håber at din lille kylling også bliver "rask" igen.

Stina

Tak for din beretning Stina. Jeg håber min kylling er lige så heldig som din, selv om den godt nok ser sølle ud. Her til morgen støtter den stadig ikke på benet, og det er helt slapt. Gad vide hvad der er hændt den. Ellers er den frisk. Pudser sig, spiser og drikker. Den står i en flyttekasse på badeværelset med varmelampen hen over, sammen med en frisk kylling til at holde den lidt med selskab.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2011, 21:32 »
Den lille kylling er desværre stadig meget halt. Det er som om hele det venstre ben er lamt. Ingen følelse, ingen reaktion. Helt slapt og foden ligedan. Den kan stå på det højre ben, men tilter ofte, og ligger meget på siden.

Skal jeg give den en chance mere, eller er det synd at lade den ligge sådan som den gør nu? Den spiser og drikker fint, men kan næsten ikke gå, da det ene ben er fuldstændig dødt - den kan end ikke støtte på det. /d

Opdateret: "Overbenet" er ok. Den bevæger øverste del fint. Jeg har lige set den strække sig, men løbet og foden er der ikke liv i. Foden er helt krøllet sammen.

Opdateret igen: Har lige læst om mareks. Kan det være det? Hvis ja, hvad gør jeg da?
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2011, 22:26 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2011, 20:44 »
Lige en opdatering: Kyllingen er i klar bedring *k. Foden der var total lam og krøllet sammen, er der nu liv i igen, og kyllingen er så småt begyndt at gå på benet og foden igen. Det er gået meget stærkt. I går lå den på siden det meste af dagen, og kunne kun med besvær stå op. Her til aften kan den gå, og støtter på den dårlige fod.

Lyder denne her sygdomshistorie som mareks? Jeg har ingen erfaring med denne sygdom, så gode råd modtages gerne. Kan kyllingen smitte mine undulater hvis det er mareks?
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2011, 20:53 »
Altså...skal vi ikke sige, at det IKKE er mareks, og så bryde ud i sand jubel  *o *o *p *p *o .

Det var dog fantastisk. En rigtig køn lille spot, er den også :D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 11 Juni , 2011, 21:07 »
Mon ikke det har været en forstuvning eller lignende?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 11 Juni , 2011, 21:12 »
Jamen det ville være fantastisk hvis jeg kunne beholde lille Humpe!! *k *k *k. Havde bare læst at kyllinger med mareks ofte bliver bedre efter nogle dage, for derefter at dø 1 uges tid senere.

Nå, men jeg er glad for vi ikke havde tid (eller lyst) til at aflive den i går, når nu den er så frisk i dag. Jeg har aldrig set noget ligende. Foden var vitterlig helt lam og krøllet sammen. Ingen liv overhovedet, og i dag kan den strække benet og tæerne stritter lidt igen. Fantasisk! *o ;D.
Venlig hilsen Tanja

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #13 Dato: 13 Juni , 2011, 14:16 »

Du kan mærke efter... Er knoglen brækket, så lægger du knoglerne sammen, det kan godt være side by side, men kan du støde enderne sammen, fremskynder det processen....

Men side by side er godt nok... Lægger en pind eller to på, og taper til.
Så vokser knoglen sammen igen... Benet bliver så lidt for kort i en periode, men så sker miraklet... Benet vokser sig igen ud i normal længde, og den fortykkelse du lavede ved side by side, forsvinder...

Nu er der ingen, der kan se din kylling har haft brækket benet...

Sådan noget, kan pipfugle bare... Der kunne vi lære noget  ;D

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 13 Juni , 2011, 18:51 »
Benny@  side by side kan det også lade sige gøre, hvis der sker for en voksen høne?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst