Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rolige høns  (Læst 1410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kirsten.hc

• Passiv bruger
Rolige høns
« Dato: 08 Juni , 2011, 17:21 »
Hej.

Jeg vil høre om der er nogen, der har nogle gode råd til valg af race.

Vi har for nylig haft et par New Hampshire gående. Desværre larmede de så meget, at vi blev nødt til at komme af med dem. Og det var ikke bare for at fortælle at de havde lagt æg. Mange gange om dagen stod de og råbte, så jeg næsten var parat til at finde øksen frem.

Jeg har kig på nogle dværg dansk landhøne og tænker også på dværg wyandotter.

Hilsen
Kirsten.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Rolige høns
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2011, 17:38 »
Hej, jeg kan virkelig anbefale GUL plymouth Rock, de er utrolig dejlige og rolige, ikke noget problem med at fange ind og de bliver og skruk, samt meget kønne og se på  /o /o
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2011, 17:41 »
Ved og flere der vil sige Orpington...har selv ikke erfaring med dem :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2011, 17:49 »
Faverolles og wyandotter er ikke et dårlig valg :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2011, 17:55 »
Mine landhøns (godt nok de store) er nogen af dem der fortæller allerhøjest og længst om dagens store bedrift. Orperne er der langt mindre lyd på.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2011, 18:49 »
Da jeg havde landhøns var der meget kaglen, på den hyggelige måde.
Men det er jo forskelligt hvad man vil byde sig selv ang hønselyd.
Nu har jeg wyandotter i stor de er ret rolige, jeg har også faverolles i dværg, hanen galer helt vildt og han overlever ikke sommeren, hønerne er rolige og siger kun nogle hyggelyde.
Men om der ligefrem findes lydsvage høns, tror jeg næppe. Der er måske også forskel på om de kan høre andre høns i nabolaget.
Eller om de er lette at skræmme, altså bange for katte, hunde og lign. der lister sig forbi.
Af de to du forslår ville jeg vælge wyandotterne, både pga deres udseende og deres gode evne til selv at ruge. De er også gode til små dejlige æg.
Venlig hilsen
Eva

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2011, 19:44 »
Dværglandhøns er fremragende rugere og kyllingeførere, og de lægger faktisk også ok med æg. (De store sprøjter æg ud) Men helt stille er de altså ikke.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2011, 19:55 »
Silker :)

Stille og rolige :D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2011, 20:05 »
Dværglandhøns er fremragende rugere og kyllingeførere, og de lægger faktisk også ok med æg. (De store sprøjter æg ud)
DET fik mig til at grine så meget ;D ;D ;D

Tilbage til emnet.

Svære/tunge racer er de mest rolige. Har jeg hørt. Men deres personlighed spiller også en rolle. f.eks. naboens Orpington (Orpington er normalt er dejlig, rolig hønserace) er rigtig led, højlydt, ubehøvlet, grov overfor høns der er mindre end hende og er muligvis den værste orpington til skruk. Hun hedder Lion og det er lige før jeg kalder hende "djævle-hønen <B" pga. hun har slået et kuld kyller ihjel.

Personlighed er også vigtigt, husk det :D ;D ;D!

Mivo.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2011, 07:13 »
Du er selv inde på dværg wyandotter, og det er dejligt rolige høns, gode æglæggere, også om vinteren (de er faktisk kendte for deres ret store æg med relativt store blommer), fantastiske skrukker og kyllingeførere.
*p *p *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2011, 15:59 »
Selvfølgelig spiller de enkelte individers personliged en rolle, men der er dog nogle træk der er gennemgående for en race. Jeg vil anbefale Orpington. De er generelt ret rolige og skikkelige og ikke den mest larmende race. Der skal faktisk pænt meget til før de 'råber op'.
Jeg har selv tidligere haft danske landhøns, dværgwyandotter og store wyandotter. De store Wyandotter var meget larmende; hanerne galede meget og hønsene var også temmelig højtråbende. Dværgwyandotterne var meget anderledes; stille og fredelige og hanen sagde ikke så meget. De danske landhøns var et kapitel for sig; der skulle ikke ret meget til at bringe dem i 'alarmtilstand' og give 'alarm-alarm' lyde og hanen galede af alt og ingenting (min svigermor har Danske Landhøns og de er på fuldstændig samme måde).
Et hus længere ned af vejen her har Lyse Sussex og Dværgsilker: Silkerne hører man ikke så meget til, men Sussex'erne høres jævnligt højt og tydeligt (og jeg ved at et par andre beboere herude er pænt trætte af dem  /d).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline kirsten.hc

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2011, 16:50 »
Hej.

Mange tak for alle rådene. Jeg tror også der er forskelle individerne imellem. Muligvis var den ene af hønsene bare lidt skør, men vi bor meget tæt på naboerne, så det var efterhånden både irriterende for vores ører og meget stressende i forhold til naboerne.

Men jeg tror bestemmer mig for dværg wyandotterne.

Hilsen
Kirsten

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2011, 16:56 »
Godt valg Kirsten, dem kan jeg lissom Marianne osse anbefale. Mange dværghøns er rolige, men selvom de er rolige kan de være nogle stride kaglehoveder  ;)

Mine 6 dværgdotter er bare så rolige, lette at håndtere og har ingen tendens til hysteri hvis jeg skal ha fingrene i én af dem der ikke er håndtamme  /o