Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg!  (Læst 4993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Ingen æg!
« Dato: 07 Juni , 2011, 07:21 »
Jeg har 7 marans fra 2010, 4 araucana fra 2009, 3 hybridblandinger fra 2009 og 1 vorwerk fra 2010 = 15 høns. I øjeblikket er 6 af dem skruk, og den ene maran lægger sandsynligvis ingen æg pga. problemer med æggelederen.

Der har været pænt med æg trods de mange skrukker, men de sidste 2 uger er det gået stærkt ned af bakke, og nu får jeg kun 2-3 æg om dagen - alle fra araucana'erne. 0 maranæg (jo et vindæg i ny og næ), 0 vorwerkæg.

Kan de være gået i naturlig æglægningspause, eller kan der være sygdom af nogen art? Mine høns trives, men alle maranerne ser forfærdelige ud pga. plukning (jeg tror det er plukning og ikke sygdom, se evt. denne tråd) http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=17711.msg160169#msg160169

Jeg har masser af bestillinger på æg, men må desværre sige nej, pga. den sølle æggehøst i øjeblikket. /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ingen æg!
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2011, 07:42 »
Tanja, jeg tror dine høns er gået i fældning, det er lidt tidligt, men når du skriver de ser forfærdelige ud sammen holdt med næsten ingen æg, er det en sandsynlig forklaring.
Endelig kan de jo have fundet et sted i haven, hvor de lægger deres æg, hvis de er ude om dagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2011, 07:53 »
Ok Marianne; så det kan være naturlig fældning og slet ikke plukning hønsene lider af? Det er kun på halsen fjerene er helt væk, men nye (i hvert fald på hanerne) er på vej kan jeg se.

Hvor lang æglægningspause kan jeg regne med? Araucana'erne holdt pause i 3 måneder i vinter.
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2011, 20:31 »
Det kan godt tage nogle uger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2011, 21:00 »
Det kan godt tage nogle uger.
Ok, så må jeg vente med tålmodighed ;). Der lå 1 maranæg, 1 ? æg (aner ikke hvem der har lagt det, det ligner hverken maran eller vorwerk) og 3 araucanaæg til mig i dag, så jeg er glad :D. Jeg kan p.t. sælge 30 æg om ugen, og så er 2 æg om dagen jo ikke meget, når vi også selv skal ha' ::).
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2011, 21:05 »
Flere i min lille flok er også gået i tidlig fældning, kan jeg se...så heller ingen æg her.

Tanja...jeg kan godt huske billederne af din plukkede?? hane...og fjerene så grangivelig ud til at være plukkede i, men uden at være helt sikker...så mener jeg ikke, at slidte eller plukkede fjer fornyes  før efter førstkommende fældning...så hvis der nye på vej, så tror jeg på fældning ..og ikke bisser og unoder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline charlotte winsløw

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2011, 21:54 »
jeg har 4 høner hvoraf 3 har fået 10 kyllinger, de går alle sammen, men burde hønerne ikke være begyndt at lægge æg igen, nu er kyllingerne 2 måneder gamle, og her er ingen fældning.
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2011, 23:37 »
4 høns, 8 voksne kyllinger - ingen æg :S

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2011, 07:16 »
4 høns, 8 voksne kyllinger - ingen æg :S

Nå, jeg er ikke helt alene kan jeg se ::).

Flere i min lille flok er også gået i tidlig fældning, kan jeg se...så heller ingen æg her.

Tanja...jeg kan godt huske billederne af din plukkede?? hane...og fjerene så grangivelig ud til at være plukkede i, men uden at være helt sikker...så mener jeg ikke, at slidte eller plukkede fjer fornyes  før efter førstkommende fældning...så hvis der nye på vej, så tror jeg på fældning ..og ikke bisser og unoder.

Jeg gir' dig helt ret Helle, i at flere at fjerene var knækket af, men der er heldigvis mange nye på vej kan jeg se. Selv hønerne er begyndt at få flere fjer på ryggene, efter at den værste forårskuller er gået af de to hane-bøller jeg har rendene.

Jeg skal se at få lavet den skurvogn færdig, så araucana'erne kan komme hen og bo der i stedet for. Jeg tror stadig på, at det må være en af dem der er skurken i fjerplukkerimysteriet :(.

Vedr. manglende æg, så er det pudsigt at min vorwerk også er stoppet. Jeg købte hende på Gavnø, og hun lagde troligt et æg hver eneste dag ind til d. 31. maj - siden har jeg ikke set skyggen af et æg fra hende. Til hverdag kommer de først i haven når vi er hjemme ved 15.30 tiden, så der burde æggene være lagt. Når de er i haven fra morgenstunden i weekenderne, har de adgang til redekasserne, og jeg synes også de er flinke til at gå ind og lægge deres æg. Jeg har aldrig fundet æg udenfor (men vi bor jo også i en skov, så det må være "nålen i høstakken" at finde et hønseæg i buskadserne).
Venlig hilsen Tanja

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2011, 09:53 »
min mor har lige fortalt mig, at hende, hun købte æg af på sit arbejde dengang jeg var barn, hun havde altid masser af æg, bare ikke når det var for varmt, for så lagde hønsene ingen. Og sjovt nok, igår fik jeg 5 æg fra mine, der ellers kun har givet 2-3 stykker dagligt her i varmen. Det' bår dæjli.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 07 Juli , 2011, 07:44 »
Jeg har desværre konstareret loppeangreb i hønsehuset. Huset er desinficeret og redekasserne det samme - nu mangler jeg bare hønsene. Kan loppeangrebet være medvirkende til, at alle hønsene er begyndt at plukke hinanden, og at der næsten ikke kommer nogen æg? P.t. får jeg ca. 3-4 æg om dagen: 2 araucanaæg, måske 1 maranæg, måske 1 hybridæg, måske 1 vindæg fra alle racer :(.
Venlig hilsen Tanja