Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig en lille ny :o)  (Læst 1474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline familienjørgensen

• Passiv bruger
Endelig en lille ny :o)
« Dato: 05 Juni , 2011, 22:01 »
Så kom den første lille silke kylling til verden i lørdags. Der var glæde i det lille hus. Hønemor havde ligget der i 21 dage og ungerne var spændte. Søndag morgen da vi kom derud var hønemor gået fra reden med den lille og de 2 andre æg lå nu der og var iskolde... Her til aften havde hun stadig ikke lyst til at ligger der mere og til vores store ærgelse var der en iskold død kylling i det ene æg... Hvorfor mon?
Rundt omkring hos os ligger nu stadig 4 skrukhøner på æg. De skal klække om ca 10 dage. Hvor længe skal der gå før kyllingerne kan komme i hønsegården, sammen med mor, og møde de andre og hanen? Varmelampe er vel ikke nødvendig når man er så heldig at have sin mor? Eller hvad gør I andre?
Håber nogle kan hjælpe sådan en førstegangs kyllingemor som mig  ;D

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Endelig en lille ny :o)
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2011, 22:06 »
hønemor sørger både for opdragelse, sikkerhed og varme- det er hende der tager ungerne ude når hun synes de er klare ellers holder de sig til hende(under)
så hvis de bor sammen med de andre lad hønemor om det, ellers giv dem et par dage at lære hinanden at kende.
« Senest Redigeret: 05 Juni , 2011, 22:22 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2011, 22:14 »
Ærgeligt med det døde "æg". Jeg ved ikke hvorfor nogle høns forlader reden, før alle æg er klækket. Måske har hun kunnet mærke den var død inden :-\ Jeg ved ikke hvordan dir hønsehus og -gård er indrettet. Hvis jeg havde muligheden (sikkerhedsmæssigt) ville mine skrukker blive på deres pladser i hønsehuset og -gården, både for at ruge, og for at gå med kyllingerne. I min flok er skrukker og kyllinger "fredede", og det mener jeg de er i næsten alle sunde flokke, så der er ingen grund til at isolere dem. Du kender nok din egen flok bedst, og hvilke pladsmuligheder de har. Kampe og "hakkerier" er ikke så almindeligt, hvis dyrene har mulighed for at komme væk fra evt. "hidsigpropper".
Varmelampe er ikke nødvendig, kyllingerne har en mobil dyne med sig ;D
Tillykke med de små, og dem der kommer fremover. Det er en sjov og fin oplevelse med kyllinger /o

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2011, 22:41 »
jeg har to høns med kyllinger, hvor der er en uge imellem de små. De yngste blev i hønsehuset med mor i to dage inden hun tog dem med ud, idag  :D. De ældste kyllinger prøvede at spæne hen mod de små, da de fik øje på dem, men blev lynhurtigt sat på plads af hønemor  ;). Nu går de alle sammen uden problemer, dog med et skarpt blik fra moren til de yngste. Hanen er rigitig flink og tålmodig overfor kyllingerne og hjælper med at finde mad til dem  ;D ;D
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2011, 09:48 »
Godt at høre at de har det godt de små Charlotte, vær glad for at dine skrukker kan gå sammen, det er ikke altid de kan enes om det...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn