Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ubefrugtede æg  (Læst 1758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Ubefrugtede æg
« Dato: 05 Juni , 2011, 00:11 »
Da jeg fik sygdom i hønseflokken omkring påske og behandlede med antibiotika, med deraf følgende tilbagehold af æg til konsum, samlede jeg æggene for at ruge på dem.
De har nu ligget 10 dage i maskinen, og jeg har i aften lyst æggene og har kunnet konstatere at meget få af æggene indeholder liv. Jeg havde lagt 30 æg i maskinen, og har i aften fjernet 20 af æggene, da de var blanke. Af de sidste 10 er 3-4 stk MEGET tvivlsomme.

Om det er sygdommen eller medicinen der er årsag til dette pauvre resultat skal jeg lade være usagt.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ubefrugtede æg
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2011, 00:14 »
hmm det var da en interessant betragtning, om ikke særlig videnskabelig, så alligevel lidt spændende om man kan udlede at antibiotika giver blanke æg ved rugning.
I virkeligheden er det måske mere sansynligt at det er sygdom der har svækket befrugtningen, for at sikre at der ikke bliver avlet svage individer.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2011, 00:20 »
Jeg tror det er som du også er inde på Ina.

Om det er for at sikre at der ikke avles på svage individer, eller de blot har været for hårdt angrebet af sygdom, til effektivt at parre sig, er svært at sige.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2011, 02:12 »
Interessant oplysning. Er det noget vi kunne samle oplysninger om, for at sammenligne årsager til manglende befrugtning?
Jeg har døjet med at have befrugtede æg her i foråret. Mine høns har skrantet lidt med snot og utøj. Måske en sammenhæng, da sidste skruk ligger på 100% befrugtede æg. Spændende hvor mange der klækker :)