Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Krageunger  (Læst 1768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sophie :D

• Passiv bruger
Krageunger
« Dato: 04 Juni , 2011, 12:26 »
Hej alle sammen inde på DFF. Jeg syntes lige jeg ville dele en historie med jer.
Idag kom min mor hjem og fortalte at hun havde to "morder" med hjem :o Det viste sig at det var to små krageunger.
Den skorsten dem og deres mor boede i var revet ned så min mor besluttede sig at give dem en chance og tage dem med hjem. Vi gjorde en lille rede klar til dem oppe på taget på vores garage.
Mens min mor og far gjorde klar  holdte mig og min søster krageungerne. På et hus et lille stykke væk sad kragemor og holdte øje med os. Vis øjne kunne dræbe var vi døde ::)
De fik noget kattemad og noget halm og ligge i.
Desvære er de ikke store nok til at flyve i nu. Lige nu flyver der krager rundt omkring vores hus og leder efter dem.
Jeg håber de finder dem og tager dem med sig  *k 
Hilsen Sophie :D
Ejer af:
0,1 Silke (Lykke)
0,1 Wyandot (Hippie)
1,4 Brahma (Hr. Bramsen, Fru Bramsen og Bramserne)
Forskellige kyllinger og nogle er skruk :)
1,1 chinchillaer (Niels og Trine)
Forskellige fisk
1,0 Brun labrador (Indy)
0,2 Labrador/Rottweiler blanding (Frida og Yoshi) R.I.P

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Krageunger
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2011, 12:31 »
Ihh...hvor er I altså søde, at I prøver at hjælpe de små og deres forældre  *b lad os håbe at forældrefuglene finder ud af, at deres unger ligger og venter i en ny fin rede.

Lad os endelig høre, hvordan det går /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jens H. C.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2011, 12:46 »
Det er Alliker
M.v.h Jens Christensen

1,4 Maran-0,3 Sussex-0,2-Agenthøns

Offline Jens H. C.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2011, 12:49 »
Ved ikke om det er stavet rigtig,men kun alliker ruger i skorstene.
M.v.h Jens Christensen

1,4 Maran-0,3 Sussex-0,2-Agenthøns

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2011, 13:14 »
Hvis det er alliker, og forældrene ikke igen tager sig af ungerne, så kan du få dig nogle meget tamme fuglevenner...se her...

http://alliken.dk/side7a.html
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sophie :D

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2011, 13:18 »
Det er vist rigtigt nok at de hedder alikker. Her hjemme plejer vi bare at kalde dem krager :)
De har set hvor ungerne er så nu flyver de rundt og tænker over hvad de skal gøre og hvordan de for fat i dem.
Det er nu sødt at se moren og faren og så masser af deres venner kæmper for at få fat i dem og  utoligt at se sådan som de arbejder sammen  *p
Det kunne  være sejt nok at få en tam allike, men det tror jeg ikke min far vil gå med til  ::)
Hilsen Sophie :D
Ejer af:
0,1 Silke (Lykke)
0,1 Wyandot (Hippie)
1,4 Brahma (Hr. Bramsen, Fru Bramsen og Bramserne)
Forskellige kyllinger og nogle er skruk :)
1,1 chinchillaer (Niels og Trine)
Forskellige fisk
1,0 Brun labrador (Indy)
0,2 Labrador/Rottweiler blanding (Frida og Yoshi) R.I.P

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2011, 16:12 »
Hatten af for en virkelig dyreven  /o /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2011, 22:52 »
det kan osse være svært og se forskel på krager og alliker, men alliker er mindre og ser som regel "finere" ud. Held og lykke med dem /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2011, 23:03 »
Det er nu ikke så svært at se forskel.

Kragen er meget større end alliken. Alliken er typisk sort med lidt grå nuancer på hovedet og den har et kort næb. Kragen er primært lys grå (kroppen), med sort hoved, mørkegråt bryst og sorte vinger, og den har et meget stort og kraftigt næb.

Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 04 Juni , 2011, 23:09 »
måske ikke når man kan se forskel, men det er en af de store faldgruber for jagttegns aspiranter. Hvis ikke man har spekuleret i forskellene eller har haft den store interesse/nødvendighed for og kunne kende forskel, kan det være svært og se hvis ikke de står sammen. Desuden har vi en del sortkrager i det sydjyske ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2011, 23:19 »
Jeg ville gerne have en krageunge som kæledyr :) - Mest fordi der er pænt skarpe i låget :)

Selv om selvfølgeligt skaden, teoretisk set er klogere :) - ville egentligt ikke have noget imod en skadeunge heller :)

Totalt tam fugl :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2011, 23:30 »
måske ikke når man kan se forskel, men det er en af de store faldgruber for jagttegns aspiranter. Hvis ikke man har spekuleret i forskellene eller har haft den store interesse/nødvendighed for og kunne kende forskel, kan det være svært og se hvis ikke de står sammen. Desuden har vi en del sortkrager i det sydjyske ;)

Er der sortkrager med i spil bliver det selvfølgelig lidt vanskeligere. Men det skulle stadig være muligt at se forskel. Alliken er mere i størrelse som en due, hvor kragen er væsentligt større. Alliken har et gråligt skær omkring hoved/nakke, som ikke ses på kragen grå som sort. Og så er der stadig forskellig i kaliber af næb.

Men indrømmet. Er det ikke noget man interesserer sig for eller omgås i det daglige vil det nok være svært at sige hvilken fugl der er tale om hvis man kun ser den ene art.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #12 Dato: 04 Juni , 2011, 23:35 »
Nå... hvordan går det så med de små pus???

Det har altid været min store drøm at have sådan en stor sort fugl som tamfugl... så engang i en børnetime, en pige der havde en tam ravn, den var bare super sød ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 04 Juni , 2011, 23:36 »
Jeg ville gerne have en krageunge som kæledyr :) - Mest fordi der er pænt skarpe i låget :)

Jeg ville betegne det som 'satans udspekulerede'.

Når de går på rov i feks andereder, er der én der sætter sig højt i et træ med godt udsyn og holder vagt mens de øvrige plyndrer rederne. Og kommer man ud hører man straks at udkigsposten slår alarm og kan se at røverne tager flugten.

Møjfugle.  ;D
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #14 Dato: 05 Juni , 2011, 02:03 »
Jeg vil ikke have sådan som "kæledyr". Den ville så sidde på skulderen af mig det ene øjeblik 8), for så i det næste at slå mine kyllinger ihjel :o Sådan nogle unger kan kun være her på "tålt ophold" i en kort periode ;).
« Senest Redigeret: 05 Juni , 2011, 06:49 Fra AnetteJ »