Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aggressiv høne...  (Læst 2871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina

• Passiv bruger
Aggressiv høne...
« Dato: 03 Juni , 2011, 19:06 »
Jeg har en wyandot høne med kyllinger (ca 5 uger gl.) som hakker efter mig hver gang jeg nærmere mig hende. Købte hende som skruk med æg, så keder ikke hendes temperament før.
Men det er jo ikke særligt hyggeligt at hun er sådan - eller lærer sine kyllinger at være sådan. Og min datter vil jo gerne være i haven sammen med dem, bare ikke i nærheden af hende...
Er der nogle som har en idé om, hun blive ved med at være så aggresiv eller om aftager det med tiden?

Mvh

Tina
0.1 Lys Sussex (dværg)
0.1 Wyandot (agerhønsefarvet / sort)
0.3 Isa Warren/Maran

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Aggressiv høne...
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2011, 19:38 »
Jeg er ret sikker på at det aftager med tiden.

Her i vinters havde vi en maran-skruk, der eller kun knurrede af mig når jeg nærmede mig, både før og efter klækningen. Jeg kunne da kyllingerne kom, får lov til at håndfodre både hende og hendes kyllinger, men pludselig en dag angreb hun. Det var ret voldsomt og både med næb og klør og det var bare jeg nærmede mig.
Hun var rimelig tæt på at ryge på huggeblokken, men jeg fik at vide herinde, at jeg bare skulle lade hende være og evt. tage handsker på når de skulle have mad og vand.
Der gik ikke lang tid, så holdt hun op med det pjat og lod os igen komme i nogenlunde afstand af hende og kyllingerne og vi har da også efterfølgende kunne fange hendes kyllinger uden at hun angreb.

Offline SanneL

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2011, 20:59 »
Samme her....dværg kochin hønemor 1 var meget agressiv under rugning og de første uger efter klækningen, hvor hun passede rigtigt godt på de små. Men med regnorm og græstørv kommer man langt  ;)  Nu står hun og kalder når jeg kommer ved døren, og kyllingerne må man gerne kigge på og nærme sig (de har jo desværre ikke været i hænder i starten, så er ikke blevet håndtamme).

Hønemor 2, også dv. kochin, der lige nu går med 1 uge gl. kyllinger er helt anderledes. Hun er blid og rolig og lader os gerne holde hendes kyllinger....hun passer dem fint, men det er tydeligt at hun er knap så meget over dem.

Hilsen
Sanne

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2011, 22:16 »
Hun skal nok falde til ro igen ! Den ene af mine skrukker er så hysterisk, at hun ligefrem flyver op til angreb hvis nogen nærmer sig hendes kyllinger. Men det går i sig selv når kyllingerne kan klare sig selv uden moar  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline tina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2011, 22:52 »
Mange tak for nogle virkelige nyttige svar...   /o
Så krydser jeg fingre for at hun bliver rolig med tiden - for hun stod til at komme videre på den ene eller anden måde....

God weekend herfra 

Mvh Tina
0.1 Lys Sussex (dværg)
0.1 Wyandot (agerhønsefarvet / sort)
0.3 Isa Warren/Maran