Jeg har to pænt store hønsegårde.
Den ene (den gamle) står med åben låge ud til haven, og har gjort det hele sommeren. Så der er hønsene sjældent.
Derinde er der rigtig meget højt spiret (høstklart) korn, som hønsene ikke har fået spist op fra sidste år..
Eller har jeg sat et blommetræ derinde, hvor de må få de nedfaldne frugter, og så kan det give skygge.
Og så er der to store ribsbuske derinde.
Jeg vil gerne have fat i en masse klatreplanter i alle udformninger, så jeg kan gøre hønsegården tæt i planter og blomster, det er hyggeligt.

Så har jeg sådan nogle trærammer der er banket sammen og sat hønsetråd på. De kan ligge i gården, og så kan jeg så alverdens spirer, som hønsene kan spise af, men ikke grave op. (Har dog ikke haft tid i år..)

I den nye hønsegård står der også to ribsbuske. Og så har jeg plantet et dværgkirsebærtræ. Også beregnet til skygge og bær til hønsene.
Herinde har jeg en stor citronmelisse stående, som de går og nipper af. Den står der dog endnu.
Der står også purløg. Det ved jeg ikke om de rører, men der er ikke så meget af det, som der var før at det var hønsegård..
Og så er der en masse kartoffelplanter, som åbenbart godt vil gro derinde, selvom de skraber.. (levn fra tidligere funktion som køkkenhave)...
Der gror også en tornefri brombær op ad hegnet i det ene hjørne, men der har jeg sat lidt hegn over, så hønsene ikke graver den op imens den stadig ikke er helt stor..
Jeg har også pragtsnerle og clematis op ad siderne, men der har også hver især lidt hegn for...
Mine forælde har en hønsegård med en masse store træer indeni. Det kan jeg kun sige godt om. Om sommeren giver det skygge. Om efteråret er der masser af blade i bunden, så der kommer ikke mudderpøl, om vinteren gir det læ. Og så er der altid masser af biller osv i bunddækket af blade..
Der skal man selvfølgelig ikke have alt for mange høns, i forhold til rengøring osv..)
nå, jeg stopper lige talestrømmen.
Mvh. Indianer