Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Legehus som hønsehus - hvad med utøj  (Læst 10917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Legehus som hønsehus - hvad med utøj
« Dato: 03 Juni , 2011, 00:47 »
Hej.

Jeg har købt et træ legehus til mine høns (p.t. er de kun kyllinger). Det har brædder i bunden med ca 5mm mellemrum. Jeg har valgt bakkegrus som bundmateriale og udlagt fiberdug først så grusen ikke pibler væk igennem sprækkerne.

Jeg er godt med på at jeg skal strø noget i bunden af redekasserne (med halm) men skal jeg strø noget i gruset for at holde utøj i skak?

Jeg er ny hønseejer og i TOTAL SHOCK over hvor meget de skider (og de er stadig kun små!) Jeg fjerner skidtet  med en kattebakkelortesamler (ja undskyld mit sprog), og der kan godt ligge "lidt" tilbage i sandet i form af "vådt sand". Er det slemt? Jeg ville gerne købe en rive, men synes ikke jeg har kunnet finde én med små nok tænder. Ellers må jeg bruge en skovl.

Grus vil jo nok suge lidt fugt om vinteren og kan dermed fryse. Hvad bruger i i bunden om vinteren?
Jeg går ud fra at høns kan tåle ned til -12 grader som vi har haft de sidste par år eller skal jeg til at isolere/ombygge mit hønsehus?

Og så lige til sidst: hvad menes med høns ikke tåler "træk". Mit hønsehus er jo ikke hermetisk tæt (der er sprækker på op til 5mm enkelte steder i siderne hvor brædder har slået sig og ved overgang tag/sider), men det er tørt når det regner og ventilation er vel også vigtigt?
Camilla.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Legehus som hønsehus - hvad med utøj
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2011, 06:45 »
Hvis du kan finde en børneløvrive så er de rigtig gode til at fjerne klatter.
MEn ingen grund til at blive hysterisk fordi der ligger lidt klatter ;) der behøver ikke være sterilt ;)
JEg ville nok tætne væggenehvis deter muligt, for det er ikke god træk der kommer fra den slags revner.
de skal vel ud på et tidspunkt, så kommer der jo et hul de skal ud af, så kommer ventilationen også :)

der sker ikke noget ved at sandet fryser... der kommer en dag hvor du kan gøre forårsrengøring ;)

Velkommen til hønsefeberen :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2011, 07:09 »
Jeg har også sand både i bunden og på møgbrættet. Jeg bruger en børneløvrive til at fjerne klatter med. Jeg oplever ikke noget problem med at sandet fryser om vinteren, måske lidt nogle få steder, hvis der har været en fugtig klat, men ellers er klatterne jo ret tørre. Sandet skifter jeg en til to gange om året, men jeg efterfylder efter behov.
Jeg tror, du bliver nødt til at få tætnet sprækkerne i dit hus. Selvfølgelig er ventilation vigtigt, men dine sprækker vil give træk = syge høns, især til efteråret/vinter.
Du behøver ikke isolerer, for så længe der ikke er træk eller fugt, tåler hønsene ret lave kuldegrader. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2011, 08:56 »
Søren
Spiser de asken??? hvorfor gør de det? Jeg spørger fordi jeg aldrig har set dem spise aske, men de tager gerne støvbad i bålpladsen.
Venlig hilsen
Eva

Offline egely41

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2011, 09:03 »
Hvis du kan finde en børneløvrive så er de rigtig gode til at fjerne klatter.
MEn ingen grund til at blive hysterisk fordi der ligger lidt klatter ;) der behøver ikke være sterilt ;)
JEg ville nok tætne væggenehvis deter muligt, for det er ikke god træk der kommer fra den slags revner.
de skal vel ud på et tidspunkt, så kommer der jo et hul de skal ud af, så kommer ventilationen også :)

der sker ikke noget ved at sandet fryser... der kommer en dag hvor du kan gøre forårsrengøring ;)

Velkommen til hønsefeberen :)

Tusind tak for svar og velkomst. Hønsefeber kan man vel godt kalde det når man sidder kl 00.00 og researcher hønselort på nettet  :D Jeg skal alligevel i silvan i dag, jeg tager en kigger i "sandkasse" afdelingen og finder et tætningsmateriale.
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2011, 09:05 »
Jeg har også sand både i bunden og på møgbrættet. Jeg bruger en børneløvrive til at fjerne klatter med. Jeg oplever ikke noget problem med at sandet fryser om vinteren, måske lidt nogle få steder, hvis der har været en fugtig klat, men ellers er klatterne jo ret tørre. Sandet skifter jeg en til to gange om året, men jeg efterfylder efter behov.
Jeg tror, du bliver nødt til at få tætnet sprækkerne i dit hus. Selvfølgelig er ventilation vigtigt, men dine sprækker vil give træk = syge høns, især til efteråret/vinter.
Du behøver ikke isolerer, for så længe der ikke er træk eller fugt, tåler hønsene ret lave kuldegrader. /o

Tusind tak for svar. Tror måske jeg ligger en plastic fugtspærre i bunden UNDER sandet til efteråret, så kommer der da ikke fugt op igennem de 5mm render. Så en generel tætning å igangsættes.
Camilla.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2011, 09:07 »
Jeg bruger dejlig tørt halm, både på gulvet  og i rederne.

Når gulvbelægningen bliver for lortet , kommer jeg et lag halm mere
ovenpå.  Efter 2 mdr. hiver jeg det hele ud i hønsegården og sætter en tændstik til. 0g fut , så er det væk og hønsene spiser af asken.   /o

Det er bare nemt og hønsene elsker den halm.   ;D

usind tak for svar. det lyder som ultimativ genbrug du har gang i  /o Jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg nok vil give dem en ekstra bunke halm i hjørnet, men da der ikke er så højt til loftet bliver det nok nærmere en ugentlig rengøring. Vi har faktisk en bålplads, så måske man skulle lave en midlertidig mødding til halem i løbet af vinteren og så futte det af til foråret. Tak for den gode idé.
Camilla.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2011, 09:37 »
Høns kan man give knust trækul hvis de har dårlig mave, og det samler maven så de ikke har tyndskid.
De ved det åbenbart selv, siden de selv kan finde bålplads eller aske bunke.
Men det er et godt husråd mod dårlig mave, og kan købes i foderstof eller findes på bålet.

Om høns har andre gode grunde til at spise ved bålet, er ikke til at vide, men der kan da sagtens være nogle mineraler de ikke mener at kunne leve uden.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline egely41

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2011, 21:03 »
Hej igen.

Jeg har lige et opfølgende spørgsmål: Jeg har fuget revner for at undgå træk. Jeg har lagt fiberdug i bunden af huset (oven på trægulv) og lagt et par cm sand ud over det hele, men jeg syntes ind i mellem at sandet føles lidt fugtigt/koldt. Mon det er fordi huset er blevet for tæt? Hvordan gør i andre med udluftning om natten (og til vinter) når døren er lukket bliver der jo meget "tæt". Jeg syntes ikke der som sådan lugter, men om morgenen når de bliver lukket ud, så er luftet temmelig "tung".
Camilla.

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2011, 08:22 »
Jeg fik manden til at bore nogle huller i gavlen,ca på str med en 5-krone.

Jeg synes nemlig også at huset virkede for tæt,når jeg åbnede om morgenen,lugtede der voldsomt,det er meget bedre nu.

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 27 Juni , 2011, 08:48 »
jeg har monteret en udluftningsrist ivores hus, og indtil videre virker det fint. ca 120kr i jem og fix. Der kan ikke regne ind af den og dyr over myggestørrelse kan heller ikke komme ind
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline egely41

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 Juni , 2011, 09:16 »
Hej alle.
Kanon svar fra alle, fornemt! Tror jeg prøver med et par borede huller øverst i gavl. Hvis det ikke hjælper så må jeg en tur i j&f.
Søren: ELSKER dit bilede. Har selv plantet græskar og gået og overvejet hvordan jeg skal få spist dem ale, det ved jeg nu  /o Tror også jeg prøver med en af mine meloner.
Camilla.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 27 Juni , 2011, 09:47 »
@ SørenP. Nu har du jo også landhøns. De tåler ALT. Da jeg kom ud i går aftes (sent) for at flytte rundt på nogle kyllinger og få lidt ringe på fusserne af dem sad alle de voksne landhøns udenfor og kyllingerne pænt inde på pinden. Hos barnevelderne er det lige omvendt.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)