Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lys x gul sussex?  (Læst 11087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Lys x gul sussex?
« Dato: 28 Juli , 2008, 13:19 »
Nu er det jo sådan, at jeg står med 9 kyllinger af racen gul sussex (eller gul colombia hedder det vel - altså dyret er gult, med en sort krave) De er hel/halvsøskende, og skal jeg avle videre på dem, kræver det helst en ny hanekylling, og det er lidt svært at skaffe. Hvad sker der, hvis jeg bruger en hane af lys sussex, dvs hvid med sort krave?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Lys x gul sussex?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2008, 13:25 »
Så får du blandingshøns ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2008, 14:04 »
Lone

Det vil der ikke ske voldsomt meget ved, du skal dog være opmærksom på at den hane du vil bruge er "standardmæssig" i orden.

Grunden herfor er at den vidregiver sine "racegener" til de sort/gul columbia høner, du vil opleve at nogle af kyllingerne er lysere i farven, måske også helt hvid/sort columbia, men størsteparten vil være gule.

Ved du med sikkerhed at der er risiko for indavl?, hvis ikke, kan der måske dukke en ny hane op et eller andet sted, som ikke er fra den avler som du har dine dyr fra, hvis ikke kan du godt bruge den hvid/sorte columbia hane.

De bedst farvede gule dyr, parrer du så sammen året efter, og du har en ny stamme af de gule. der vil dog stadig kunne komme en enkelt hvid/sort indimellem.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2008, 14:24 »
Hvis det er høns af samme race, så bliver det da ikke blandingshøns, men det kan gå ud over farverne og tegningerne, så de ikke bliver "rene"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2008, 23:31 »
Hvis det er høns af samme race, så bliver det da ikke blandingshøns, men det kan gå ud over farverne og tegningerne, så de ikke bliver "rene"

Nej det ved jeg godt, derfor smiley'en efter det jeg skrev.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2008, 17:16 »
Jeg har en gul sussex kok. Ja der er faktisk tre at vælge imellem. De er ca 20 uger og store og flotte. De ender snart i fryseren, men er du interesseret vil jeg gemme et par stykker.
Jeg købte dem som æg tæt på aulum, hun havde flere stammer hvor de fleste dyr er hentet fra tyskland.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2008, 09:08 »
Hej M. Andersen, måske du lige skal skrive i din profil hvor du bor, evt blot landsdel. Det går alting meget lettere ;)

Offline m.andersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2008, 10:28 »
Jeg bor i vestjylland tæt på spjald. Jeg skal nok lige se om jeg kan finde ud af at ligge flere oplysninger ind i profilen.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2008, 13:01 »
Det er bare fint! - ellers spørg endelig!!

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #9 Dato: 31 Juli , 2008, 11:41 »
Grunden herfor er at den vidregiver sine "racegener" til de sort/gul columbia høner, du vil opleve at nogle af kyllingerne er lysere i farven, måske også helt hvid/sort columbia, men størsteparten vil være gule.
Du tager helt fejl, Lars. Lad mig forklare. Er min forklaring for tungt, indviklet og nørdet, så spring bare videre til den korte (nederst). Her kommer den:

Tager vi et kig på grundfarven af henholdsvis Hvid- og Gul/Sort Columbia, er det helt åbenlist at hvid bærer det dominante (undertrykkende) gen sølvfaktor (betegnet {S}), og gul det recessive (vigende) guldfaktor (betegnet {s})
Disse gener er pendanter til hinanden, dvs. de kan erstatte hinanden. hver forælder har to af disse, men giver kun det ene videre. Et enkelt individ kan enten være ren (homozygot) sølv {SS}, ren guld {ss}, eller halvt af hvert (heterozygot) {Ss}. Kydser man de to renavlede, kan det illustreres sådan her:

S    S

s   Ss  Ss

s   Ss  Ss

Øverst er faderen, som bærer genet for sølv, til venstre er moderen, som bærer genet for guld.
Alle vil ligne sølv, altså være hvide, men bære genet for guld. Krydser man to sådanne...

S    s

S  SS  Ss

s   Ss  ss

Og en fjerdedel bliver guld, altså rødgule.

Sædvanligvis, når man krydser to sådanne, skulle afkommet blive udelukkende halvt af hvert, men ligne sølvfaktor, på grund af dens dominans. Imidlertid ligger dette gen på kønskromosomet (også kaldet X-kromosomet), og nedarves kun til dette, ikke til det tilsvarende Y-kromosom.
Da kun hanen har to af disse {XX}, kan kun hanen bære to af denne slags gen. Hvorimod hønen, som kun har ét sådant kromoson {XY}, kan kun bære det på sit X-kromosom. Altså vil en renavlet sølv-høne kun bære ét sølvgen {S0}. Blanding mellem de to forekommer ikke på høner.
Nedarvning af kønskromosomerne ser således ud:

X    X

X  XY  XX

Y  XY  XY

Altså vil halvdelen (nederst, med Y) blive høner.

Da disse høner alle har arvet faderens X-kromosom, og dette bærer genet, vil nedarvningen af genes {S} se således ud:

S    S

s   Ss  Ss

0   S0  S0

Altså bliver hanerne (øverste række)  søvlfarvede med anlæg for guld, men hønerne bliver halvt af hvert. Krydser man en af disse haner med en guldfaktor-høne, ser det sådan ud:

S    s

s   Ss  ss

0   S0  s0

Altså bliver halvdelen af kyllingerne guld, halvdelen sølv.

Eller kort sagt: bruger du, Lone Aasted, en hvid hane, vil alle hans kyllinger blive hvide. Bruger du en af disse haner på de samme høner, bliver halvdelen gule. Avler du derefter videre kun med gule, er alt som det plejer.

Desuden er Lars Erik Bobsin's påstand helt hen i vejret.
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2008, 11:56 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #10 Dato: 01 August , 2008, 23:38 »
en ting er teori end anden praktisk avlserfaring... hvis alt var så nemt at man bare kunne tage en arvelighedslære og gå ud i hønsehuset og plukke dyr ud, så stillede vi alle med det ene smukke dyr efter det andet på udstillingerne.
Arveligheds lære er vildt spændende og sjov at prøve af... men giver mange skuffelser og aha oplevelser hen af vejen. Jeg har altid et lille eksperiment i gang i et hjørne af hønsehuset, kan ikke lade være.... det har også gennem 30 år givet mig mange bemærkninger som din sidste sætning til Lars, Magnus...den var ikke særlig pæn og ikke en racefjerkræ mand værdig...
« Senest Redigeret: 02 August , 2008, 07:54 Fra Helen Ørndorf »

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 02 August , 2008, 20:21 »
I så fald undskylder jeg dybt.

Det var absolut ikke min mening at krænke nogen, og jeg skal ærligt indrømme at "helt hen i vejret" ikke var den mest høflige formulering.
Ikke desto mindre er jeg - med al respekt - fuldt overbevist om, at han tager fejl.
« Senest Redigeret: 02 August , 2008, 20:23 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 02 August , 2008, 20:54 »
Magnus et er teori og andet er praktisk, som Helen skriver, og jeg tror en mand med så megen erfaring ikke tager fejl,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #13 Dato: 02 August , 2008, 21:28 »
Det samme ville jeg tro, hvis det han sagde ikke stred direkte imod alt hvad jeg har læst og regnet ud indtil nu. Og meget af hvad jeg har læst, var ligeledes skrevet af garvede hønseavlere.

Jeg har endda selv afprøvet det lidt, idet en halvt brun, halvt sølvhalset landhane (Ss) parret med en lys Sussexhøne (S0) gav fortrinsvis hvidlige kyllinger, med en enkelt gul imellem (s0), som så var en hønekylling. Altsammen i fuld overenstemmelse med min arvelighedsteori.

Dog har jeg parret en tilsyneladende ren Araucana-høne - med ærtekam og blåskallede æg - med selvsamme landhane, og fået - imellem andre - en kylling med enkeltkam, hvilket burde være helt umuligt. Men selv dette kan jeg få til at passe med min teori, hvis altså moderen har skjult anlæg for enkeltkam.

Jeg planlægger at beholde én af hendes hønekyllinger til at lægge blåskallede æg, men gå sammen med mine landhøns. Næste år vil jeg så ruge nogle af disse ud, og igen beholde én høne med blå æg, osv. i 5-10 år.

Jeg forstår godt at det virker provokerende med en ung, dunet og helt grøn knøs, der tror han ved alt, og tror han kan sætte en erfaren opdrætter på plads. Og I skal naturligvis også kun tage mig alvorligt hvis I selv vil...  ;D
« Senest Redigeret: 02 August , 2008, 22:28 Fra M. Fundal »

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #14 Dato: 02 August , 2008, 22:39 »
Magnus det er herligt at se en ung mand fare på med den iver og indsigt du udviser, jeg kan dog frygte lidt at du opgiver hen af vejen, når dagen kommer hvor du smider din arvelighedslære hen i hjørnet af skuffelse.

Avl med sussex er rigtig godt beskrevet mange steder, og racen er brugt til mange nye racer gennem flere generationer.

Det er spændende at avle med sølv og guld faktorer, men selv den ensfarvede race kan være svær, mange hvide farver har skjulte farver i sig, og ved forkert satte stammer vil det vise sig.

Jeg har altid beundret den gamle erfarne hønsemand der helt ud fra det visuelle kunne plukke sine dyr ud og sætte stammer der fremavlede nye farver.... tænker her meget på en afdød wyandotte opdrætter Niels Hedegaard, han om nogen besiddede den evne.