Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine allerførste hjemmerugede kyllinger er netop kommet ud ..Hurraaaa, men...  (Læst 1666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nysmedegaard

• Passiv bruger
SÅ kom tiden hvor jeg måtte ind og hente erfaring fra alle jer erfarne entusiaster.
Jeg har netop for 5 timer siden set den første kylling..det er 20.dagen.
Der er nu seks udklækkede og flere på vej.

Jeg har "desværre" bare 8 høns af raceb Brun Lohman og en 1 hane som jeg ikke aner hvad race er, men han er flot.
Jeg havde sidste år 4 sort/hvide orpingtoner som jeg var helt vilde med...men det var ræven åbenbart også  :-[

Nu har jeg så fået 9 æg fra nogle gråsorte orpingtoner og 11 fra nogle afsindigt små sortbrune dværghøns.
1 orpington var befrugtet og den er udklækket.
3 dværg var befrutet og der e rhul i alle skaller nu og en næsten ude.
Mine Lohman tog jeg 30 fra og der var kun 10 som ikke var befrugtet...mener jeg da. De er ikke alle udklækket og da jeg er helt grøn inden for det her, så har jeg jo ikke ligefrem erfaring i at tjekke æggene men syntes selv at det er gået ok.

Jeg vil SÅ gerne ruge en maskine til men kunne godt tænke mig nogle høns som selv gider at ruge og her håber jeg at i kunne hjælpe mig lidt.

Jeg ruger forresten i en America Digital trærugemaskine med plads til 120.

Jeg kan ikke li at kyllingerne jokker rundt i hinanden og at de skal være blive i maskine i 2 døgn men efter hvad jeg kan læse mig til, så er det åbenbart problemet for alle os "nyrugere" !?

Pip pip og pip fra
Susan
Den lykkelige ejer af:
8 Brun Lohman...tror jeg de hedder.
1..måske Brun italiener-hane

3 æsler..snart 4
4 heste
2 skildpadder
3 voksne katte og tre killinger..lidt endnu :O)
1 hund af racen Braque d´Auvergne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Susan :D
Grunden til at man anbefaler at lade kyllingerne blive i maskinen er, at man mister fugt hver gang, man åbner den, og det kan betyde at de sidste æg ikke kan klække.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Du kan roligt lade dem blive i maskinen, jo bedre er de til at klare sig når de kommer ud under varmelampen.
De fleste vil klække på dag 21 og der vil muligvis kommer et par stykker på dag 22.
Du kan beslutte at nu er der for mange der vader rundt i de nye og våde, og så tage nogle ud, og fjerne nogle skaller, men du skal være klar med varmelampen til de du tager ud, og det må gerne gå lidt hurtigt, netop pga fugtabet som Marianne siger, men inden du lukker igen så sprayer du lige lidt lunkent vand på væge og loft i maskinen, og lukker igen, så går det fint.

Orpington vil gerne ruge, og så vidt jeg kan forstå, så har du fået fat i nogle blå og sorte æg.
De små dværge, kan være seabright, de er brún med sorte fjerrande, og på størrelse med en solsort.
De er ikke så gode som fritgående, da ingen kant kan modstå dem, med mindre katten er meget velopdragen.

Man ved jo aldrig hvor mange haner man får, men oftest flere haner end høner, så du kan jo prøve at regne ud hvor mange mere du skal ruge for at få det antal du gerne selv vil have, og så sælge resten.

Wyandotter er gode rugere og kan også være et bud på en sød og hyggelig høne, og der er faktisk mange at vælge i mellem når vi taler søde og omgængelige og gode rugere.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn