Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane  (Læst 19118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rvh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
§§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Dato: 30 Maj , 2011, 21:41 »
Hej,

Håber nogen kan hjælpe med lov og §§§§§§
 
Kommunen hvor vi bor, har ikke længere et egentligt hønseregulativ, det er dog stadig tilladt at holde høns og hane.
Vi har dog en Grundejerforening, som er blevet bedt om at forbyde hanehold på vores vej.
(Da kommunen ikke vil hjælpe vores nabo, har han nu sat til forslag i Grundejerforeningen at hold af hane skal forbydes)

Hvad har Grundejerforeningen egentlig magt til?
Kan de vedtage at haner skal forbydes? (vi har haft høns og hane i 8 år!!!!)
Hvem håndhæver Grundejerforeningens regler, Kommunen/Politiet/advokat????

Vores hønsehold sover i isoleret hønsehus, og lukkes først ud kl. 7.30

På forhånd tak



Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2011, 22:06 »
Det er vel noget, der bliver bestemt af medlemmerne i grundejerforeningen på demokratisk vis. Og alle grundejere er jo medlemmer.
Det kan være, at Finn kan svare lidt bedre?
Hvem har bedt grundejerforeningen forbyde hanehold?
Jeg synes, det er trist, hvis man køber hus et sted, og grundejerforeningen efterfølgende laver reglerne om, for så havde man måske ikke valgt et hus der. /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2011, 22:13 »
http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-og-udlejning-af-bolig/artikel/hvad-er-en-grundejerforening/

Er der ingen tinglyst pligt til medlemskab, og vælger du ikke at være medlem af grundejerforeningen, har grundejerforeningen ingen bemyndigelse i forhold til dig og din ejendom.

Har du fået aktindsig hos kommunen omkring din nabos klage, så må du meget gerne sende det til mig.
(eller skrive hvilken adresse og kommune)

Du kunne også stille et -provokerende- forslag om at forbyde fritgående katte og hunde over 5 kg...
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2011, 22:15 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2011, 22:15 »
Jeg kender ikke reglerne, men vores venner der lige er flyttet ind i en villa m. 800 m2 grund til, i et "sølvbryllupskvarter" i Taastrup ved Kbh., må overhovedet ikke holde høns siger de. Det står i vedtægterne fra grundejerforeningen. /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline rvh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2011, 08:08 »
Vi har pligt til medlemsskab af Grundejerforeningen, så vi kan ikke bare melde os ud.

Som skrevet er det vores nabo, som stiller forslag om haneforbud.
Vedkommende har tidligere forsøgt 2 gange at få Kommunen til at fjerne vores hane, men uden held.
Nu er turen så kommet til Grundejerforeningen, hvor medlemmerne skal tage stilling til et evt. haneforbud.

Det er jo totalt sygt, at naboen bliver ved med at forsøge at få fjernet hanen, når nu at hanen gerne må være i Kommunen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2011, 10:00 »
Rikke, har du nogen fornemmelse af, hvor de andre naboer står i denne sag? Kunne du måske lave lidt lobbyarbejde, så en afstemning om ændring af reglerne i grundejerforeningen ikke bliver til haneforbud?
Finns idé om at foreslå at f.eks. hunde og katte ikke må være fritgående kunne måske også være en øjenåbner.
Du kunne måske spørge naboerne, om det er sådan et sted I skal bo, hvor der er regler for alt, og den personlige frihed helt falder bort.
Her er i hvert fald en trøstekrammer til dig *t og mange *k for at det kommer til at gå godt for jeres hane. I lyder i hvert fald til at være hensynsfulde og ansvarsbevidste hønseholdere /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hlau_99

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2011, 12:31 »
Jeg ville spørge hos kommunen og checke lokalplanen. I den for min kommune, står der en passus om at grundejerforeninger kan indføre skærpede regler.

Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde
6 uspecificerede hvide Sussexkyllinger

Offline rvh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2011, 07:36 »
Så er der afholdt grundejerforeningsmøde.
Alle har åbenbert en holdning om, at er det er synd for vores kære naboer, at de føler sig chikaneret af vores hanes tilstedeværelse. (på trods af at mange ikke viste at vi havde hønsehold!!!!)
flertallet mener at der er os, som skal bøje os og skille os af med hanen.
Sygt at en klage fra 1 nabo kan føre til at vores hane ikke må være på vores matrikkel, og samtidig få opbakning.
Jeg må lige sige igen ...... i forhold til vedtægterne i Køge Kommune må vi gerne holde høns og hane!!!

I hvertfald er det endt med at grundejerne indkaldes til ekstraordinært generalforsamling, hvor der skal stemmes om et forbud.

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2011, 07:45 »
Så er der afholdt grundejerforeningsmøde.
Alle har åbenbert en holdning om, at er det er synd for vores kære naboer, at de føler sig chikaneret af vores hanes tilstedeværelse. (på trods af at mange ikke viste at vi havde hønsehold!!!!)
flertallet mener at der er os, som skal bøje os og skille os af med hanen.
Sygt at en klage fra 1 nabo kan føre til at vores hane ikke må være på vores matrikkel, og samtidig få opbakning.
Jeg må lige sige igen ...... i forhold til vedtægterne i Køge Kommune må vi gerne holde høns og hane!!!

I hvertfald er det endt med at grundejerne indkaldes til ekstraordinært generalforsamling, hvor der skal stemmes om et forbud.

Ville pga dette IKKE fjerne hanen. men forsøge at augmentere for at beholde den, det naturlige i at have en hane i et hønse hold. Finde på gode eksempler for at den skal blive. Eks børn som larmer, scooter som drøner rundt. Plæneklipper som LARMER. osv. Arbejde hen imod nogle regler for hønseholdet, frem for forbud. Og ja det at i har haft dem i langtid nu og først nu oplever en "utilfreds kunde" i butikken.
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

frida

  • Gæst
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2011, 08:07 »
HVIS det ender med at du skal af med hanen pga støj, så skal du anskaffe nogle af de høns der kagler HELT vildt når de har lagt æg. Så kan naboerne høre på høns i selvsving, når der ikke er en hane til at dæmpe dem. Dét vil være "træls" for naboerne, at erfare på den måde, hvor stor gavn en hane gør!

Offline rvh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2011, 08:17 »
Vi har forsøgt at mane til besindighed.
Solsorten larmer, biler står i tomgang, børn på trampolin, græsslåmaskine larmer, katte der skider i sandkasser,
græsslåmaskiner der larmer på upassende tidspunkter ect.
Men næ nej, det er jo larm som man kan forvente i et villakvarter. DERIMOD ER HANELARM IKKE AT FORVENTE og derfor skal den forbydes!!!!! Høns/hane høre til på landet!!!!
Citat fra en grundejer: "det er en menneskeret at sove til kl. 10-11 i weekenden, uden at blive vækket af hanen"
 
Husk nu samtidig på, at det er 1 klage fra 1 nabo!!!!!!, som skaber dette

Kommunen har som tidligere nævnt ikke længere et hønseregulativ, men dette overholder vi til punkt og prikke, til trods for at det ikke bliver håndholdt fra kommunens side.

Naboen har 2 gange forsøgt sig med klage til kommunen, men uden hans held, derfor dette påhit med grundejerforeningen.

Ja, vi har tænkt os at finde alternativ hønserace ;), hvis hanen må lade livet.
Nogen som har gode forslag til race????

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2011, 08:27 »
Ej hvor det er trist, og hvor er det en intolerant verden vi lever i.

Synd at ET menneske kan ødelægge det og får ret. /d /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2011, 09:11 »
Nu bliver jeg jo nysgerrig: Hvor i Køge er det her foregået? Bor selv i Køge og håber da ikke at haneforbud skal til at brede sig her i kommunen  :(
Mht alternative racer så har jeg Orpington og min hane sagde ikke så meget. Min ellers sarte nabo fortalte at de var godt tilfredse for de hørte ham næsten aldrig. Nu er hanen så desværre død (blev syg i week-enden og måtte aflives). Trælst for han var sådan en dejlig skikkelig hane - og flot. Nå, men har de 22 små kyllere efter ham. Nå, sidespor.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: §§§§/lov grundejerforeningen forbyde hane
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2011, 12:51 »
Nogen som har gode forslag til race????
Hvad med at anskaffe en teenagesøn med en larmende knallert, en motorplæneklipper + diverse andre benzindrevne haveredskaber?
I har min dybeste medfølelse, jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i samme situation, og dog, men det får du på en pm.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk